اثر مرکب - نوشته دارن هاردی

اثر مرکب – نوشته دارن هاردی

کتاب اثر مرکب به ما نشان می‌دهد که چگونه با توجه به کوچک‌ترین تصمیماتمان (تأثیر جمعی‌شان بر ما)، می‌توانیم تغییرات ماندگاری را رقم بزنیم. اینجا به دنبال حرکت نیستیم، بله سوزش ذره ذره می‌خواهیم. نویسنده این کتاب، دارن هاردی، به ما می‌آموزد که با قبول مسئولیت زندگی خودمان، می‌توانیم عادت‌هایمان را تغییر دهیم و زندگی موفق‌تر، رضایت­بخش تر و شادتری را بسازیم.

بسیاری از ما هر روز از خواب بیدار می‌شویم و می‌گوییم «امروز دیگه وقتشه» ، روزی که قرار است با هیولای تنبلی مبارزه کنیم، وزن زیادی کم کنیم، ترفیع بگیریم و سرانجام رویاهایمان را تحقق ببخشیم. سپس روز بعد از خواب برمی‌خیزیم و می‌گوییم: «از شنبه بعد شروع می‌کنم» .ولی مشکل از اهداف ما، خود ما یا حتی نگرش ما نیست، بلکه مشکل از نداشتن استراتژی ماست. چرا ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم یک روز خاص بیدار شویم و صرفاً با یک بِشکن‌زدن همه چیز را تغییر دهیم؟

کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی (Darren Hardy) ، راه دیگری پیشنهاد می‌کند. شتاب‌گرفتن و برنامه‌ریزی برای تغییر عادات بد به عادات خوب، کلید رسیدن به موفقیت است. اثر مرکب در این مورد یک شیوه هدایتی عملی را برای دستیابی به اهداف و کسب موفقیت شرح می‌دهد؛ شیوه‌ای که اساس آن ممارست و پایداری در برنامه‌ریزی‌های‌تان است. اگر از تصمیمات «از شنبه بعد شروع می‌کنم» خسته شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالعه محتوای این خلاصه کتاب را از دست ندهید.

فصل اول: اثر مرکب در عمل

دارن هاردی می‌گوید: اگر به من زمان کافی بدهند، هرکسی را در هر زمانی و در هر رقابتی شکست می‌دهم، نه به این دلیل که باهوش‌تر یا خلاق‌تر هستم. ایجاد عادت مثبت، ثبات و پایداری در جهت رسیدن به آن هدف رمز موفقیت است.اصلا اهمیت ندارد جقدر باهوش باشید، باید نداشتن تجربه، مهارت، هوش یا توانایی ذاتی را با تلاش زیاد، سخت کوشی و نظم جبران کنید تا بر هر مسئله‌ای و هرکسی پیروز شوید. وقتی سه یا چهار برابر سایر رقبا فعالیت می‌کنید دیگر هیچ رقیبی شکست ناپذیر نیست.

باید به موفقیت معتاد شد. با برنامه‌ریزی دقیق، منظم و بدون خلل این کار شدنی است.اثر مرکب، اصل به دست آوردن پاداش‌های بزرگ از طریق مجموعه‌ای از انتخاب کوچک و هوشمندانه است. قدرت خارق العاده اثر مرکب به همین سادگی است. آن‌هایی که اثر مرکب را به نفع خودشان به کار می‌گیرند در مقایسه با همتایان‌شان که اجازه می‌دهند اثر مرکب علیه‌شان عمل کند، تفاوت‌هایی باور نکردنی دارند.تنها راه رسیدن به موفقیت از طریق انجام پیوسته کارهای معمولی، غیر جذاب و بعضی وقت‌ها نظم و ترتیب‌های سخت روزانه است که در طول زمان مرکب شده‌اند. اثر مرکب

فصل دوم: انتخاب‌ها

هر چیزی که در زندگی داریم، نتیجه انتخابی است که قبلا انجام داده‌ایم. موضوع اصلی این نیست که آگاهانه انتخاب بدی می‌‌کنیم، بلکه موضوع این است که بیشتر مواقع ما از روی نا آگاهی بدلایل تربیت خانوادگی، فرهنگ و … انتخاب نادرست میکنم که حتی در موردشان فکر نکرده‌ایم.

چیزی که مهم است این است کمتر باید نگران اتفاق‌های بزرگ باشیم ولی انتخاب‌های کوچکی که هر روز انجام می‌دهیم، مثل خوردن چیپس و پفک یا نگاه کردن تلویزیون روزی دوساعت که بدون فکر کردن انجام می‌دهیم در طولانی مدت بسیار مخرب‌تر از اتفاقات بزرگ بد هستند.

دارن هاردی آموخت: ما مسئولیت ۱۰۰% رابطه را باید قبول کنیم و در قبال آن انتظار دریافت هیچ چیزی را نداشته باشیم. رابطه‌ای که بر مبنای شانس و احتمال بنا شده باشد همیشه در معرض فاجعه و خراب شدن است.وقتی مسئولیت ۱۰۰%موضوعی بر عهده ماست دیگر بهانه آوردن جایی نخواهد داشت. دیر خوابدن بچه‌ها راه حلی دارد، انجام به موقع تکلیف آن‌ها راه حلی دارد. بدست آوردن دوباره اعتبار از دست رفته هم قطعا راه‌حلی دارد.اگر اشتباهی انجام دادیم، باید مسئولیت آن را بپذیریم و هزینه آن را بپردازیم. نپرداختن هزینه اشتباه باعث از بین رفتن اشتباه نمی‌‌شود. روز پایان کودکی و شروع بزرگسالی روزی است که مسئولیت کل زندگی را بر عهده می‌گیریم.

شانس نه یک بار بلکه بار‌ها در خانه ما را می‌زند ولی گاهی اصلا صدای درزندن آن را نمی‌شنویم چه به رسد به استفاده از آن. استفاده از شانس به توانایی ما در زمان در زدن شانس دارد. ما باید خود را برای پذیرایی شانس آماده کنیم.سلاح سری شما این است: ابتدا باید بفهمیم در چه زمینه‌ای می‌خواهیم تغییر کنیم. مثلا پرداخت بدهی، حالا مسیری که می‌خواهیم برویم مشخص است، باید در مسیر هرکاری را که انجام می‌دهیم یادداشت کنیم. هر ریالی که در می‌آوریم و خرج می‌کنیم را باید یادداشت کنیم. حداقل برای ۳۰ روز باید این کار را انجام دهیم. حالا می‌توانیم عملکردمان را بسنجیم. شما نمی‌توانید عملکردی که نمی‌توانید آن را بسنجید  بهبود دهید. حالا شما هوشیارتر هستید و انتخاب‌های بهتری انجام خواهید داد.

در مورد هزینه‌ها متوجه می‌شوید بخش زیادی مثلا به خرید چیپس و پفک اختصاص داده شده که برای سلامتی نیز مضر است. آگاهی از این موضوع باعث خواهد شد تغییراتی شگرف انجام شود و این‌ها فقط با بکارگیری یک دفترچه و خودکار بدست آمده است.مثال: بعد از شرکت در صدها مسابقه و نواختن هزاران ضربه، فرق بین گلف باز برتر و نفر دهم، به طور متوسط فقط ۱٫۹ ضربه است، ولی تفاوت جایزه آن‌ها پنج برابر است.

فصل سوم: عادت‌ها

عادت‌ها مثل یک نهال هستند هر چقدر قدیمی‌تر باشند، درآوردن آن سخت‌تر خواهد بود، وقتی به یک درخت تنومند تبدیل شوند، گاهی حتی به خودمان اجازه نمی‌دهیم به درآوردن آن از ریشه فکر کنیم.داشتن عادت‌های خوب همانی است که تمایز ایجاد می‌کند. عادت خوب ما را به راحتی و با کمترین مصرف انرژی به منزل مقصود می‌رساند و عادت بد دقیقا ما را به عقب می‌اندازد. گاهی باید زندگی را از روی خلبان خودکار خارج کنیم و عادت جدیدی بسازیم که مفیدتر باشد.

مثال: وقتی لری برد هر روز قبل از رفتن به مدرسه ۵۰۰ پرتاب آزاد انجام می‌داد، با چنین نظمی بعدها او خیلی از با استعدادترین آدم‌ها را در زمین بسکتبال شکست می‌داد.با فرار از دام خوشنودی آنی شروع کنید.نیاز ما به داشتن خوشنودی آنی، می‌تواند ما را به انفعالی‌ترین و بی فکرترین موجود جهان تبدیل کند. در واقع انگار عادت بد در همین لحظه هیچ عواقب بدی ندارد و عادت خوب هیچ پاداش لحظه‌ای.با عادت منفی در همان لحظه چاق نمی‌شوید، حمله قلبی نمی‌کنید، در خطر اخراج قرار نمی‌گیرید ولی معنی‌اش این نیست که اثر مرکب را فعال نکرده‌اید. اثر مرکب

فصل چهارم: تکانش

اینرسی به ما می‌گوید هر کسی یا چیزی می‌خواهد حالت خودش را حفظ کند و بدون تغییر باشد. این وظیفه ناخودآگاه است که برای حفظ بقای ما با به کار بردن حداقل انرژی کوشش کند.وقتی عوارضی قم را رد میکنیم با دور موتور ۳ یا ۴ هزار دور با دنده یک شروع می‌کنیم بعد از مدتی با همان دور موتور به حداکثر سرعت مجاز یعنی ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسیم. حالا اگر بخواهیم به سرعت ۱۴۰ برسیم با کمی گاز بیشتر به آن خواهیم رسید.

فصل پنجم: تاثیرات

ورودی ها بسیار مهم هستند، اگر ورودی بد باشد، خروجی هم بد می‌شود. غذای سالم، اخبار سالم، آب سالم مواد ورودی اولیه هستند. روی ورودی‌های غذایی بیشتر تاثیر داریم. ولی چون مغز برای لذت بردن طراحی نشده بلکه برای بقا طراحی شده، به همین علت بیشتر مراقب خبرها و خطرات احتمالی است به همین خاطر بیشتر به آن‌ها توجه می‌کند. رسانه‌ها هم برای همین پر از اخبار جنگ و کشتار و خرابکاری هستند و کمتر خبرهای خوب پخش می‌کنند.

 پنج نفر دور و اطراف شما تعیین می‌کنند شما چه کسی یا چه چیزی می‌شوید.  شما نمی‌توانید با افراد منفی وقت بگذرانید و انتظار داشته باشید زندگی مثبتی داشته باشید.

تغییر محیط چشم انداز شما را تغییر می‌دهد. تمرکز روی چیز‌هایی که می‌خواهیم مثل خانه ایده‌آل، ماشین ایده‌آل، درآمد ایده آل باعث می‌شود ظرفیت ما بیشتر شود. یادمان باشد هر چیزی که در زندگی تحمل کنیم همان را بدست می آوریم، تحمل بی احترامی برای ما بی احترامی بدنبال خواهد آورد.

فصل ششم: شتاب بخشی

وقتی از رقبا پیش گرفتید و آن‌ها هیچ عکس العملی نشان نداده‌اند شما متوجه می‌شوید آن‌ها از نفس افتاده اند. تلاش اضافی وقتی کاملا از نفس افتاده‌ایم پیروزی را خلق می‌کنند.وقتی بفهمیم نقطه محدودیت یک فرصت است نه تهدید آنوقت آن را دوست خواهیم داشت و می‌فهمیم اینجا جایی است که دیگران از نفس خواهند افتاد.جیم ران می‌گوید: آرزو نکنید آسان تر بود، آرزو کنید شما بهتر بودید.باید سعی کنیم فراتر از انتظارات ظاهر شویم، اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، نتیجه کمی بهتر نخواهد بود، جایزه ممکن است چند برابر شود.

چند حرکت بیشتر ورزشی وقتی فکر می‌کنیم دیگر رمقی نمانده یعنی نقطه محدودیت را رد کرده‌ایم و این یعنی در دراز مدت یک ورزشکار برتر هستیم تا یک ورزشکار معمولی.کار غیر منتظره در تجارت هم سود بخش است، در جامعه‌ای که پر است از صداهای تبلیغات، باعث می‌شود که صدای ما شنیده شود. ایدهای که با “وای” مشتری شروع شود همانی است که شما را به اوج موفقیت در میان رقبا می‌رساند. اثر مرکب

و

پول سریع و ترفیع سریع، این روزها همه ما به دنبال نتایج فوری هستیم. ولی در حقیقت، تغییرات بلندمدت اثرات مثبت را ایجاد می‌کنند و لذت بخش تر هستند. در این عصر «بدو بدو بدو!»، ما فست فود می‌خوریم چون آشپزی خیلی زمان می‌برد، برنامه‌های رژیم غذایی فشرده­ای را اجرا می‌کنیم تا ۱۰ کیلو در هفته وزن کم کنیم و اگر در عرض یک سال ترفیع نگیریم، بی‌قرار می‌شویم. ولی هرچه سریعتر به هدفی برسیم، عواقبش بزرگتر خواهد بود. انتظار نتایج لحظه­ای برای سلامتی بد است. وقتی آن ۱۰ کیلو را در هفت روز کم نکنید، ممکن است سرخورده شوید و فکر کنید که هرگز مستحق زندگی بهتری نبودید. باید آرام آرام قدم بردارید، زیرا اقدامات مثبت و کوچک روزانه راز موفقیت بلندمدت هستند.

مثلاً اسکات را در نظر بگیرید. به جای اینکه سعی کند در یک هفته ۱۰ کیلو کم کند، ۱۲۵ کالری از رژیم روزانه‌اش کم کرد، در مسیر محل کارش به نوار انگیزشی گوش می‌کرد و هر روز کمی بیشتر پیاده روی می‌کرد؟ نتیجه؟ در عرض ۳۱ ماه، ۱۵ کیلو کم کرد و حتی در محل کارش ترفیع و افزایش حقوق گرفت. استفاده از کتاب اثر مرکب یعنی بدانید که هر تصمیم سرنوشتتان را می‌سازد و اینکه باید عملکرد با ثباتی داشته باشید تا بتوانید موفقیت را تجربه کنید. سپس وقتی به اهدافتان می‌رسید، باید نظمتان را حفظ کنید تا از آن هدف جلوتر بروید، وگرنه تمام تلاشتان هدر می‌رود.

آن رستوران‌هایی را در نظر بگیرید که آن‌قدر محبوب می‌شوند که باید کلی منتظر بمانید تا سر میز بنشینید. آن‌ها ارزش موفقیت را فراموش می‌کنند و یادشان می‌روند که چه کاری آن‌ها را به اینجا رساند. سپس ناگهان، سرویس و منوها خسته کننده می‌شوند و دیگر کسی آنجا نمی‌رود. هرگز نباید با ندیدن اثرات فوری ناامید شود و کاری کنید که همچنان نتایج مثبت تولید کنید.

پیام کلیدی اثر مرکب

اثر مرکب به ما نشان می‌دهد که رموز موفقیت این هستند که بفهمید شما مسئول زندگی‌تان هستید، باید عادت‌های روزانه سالمی را ایجاد کنید، اراده‌تان را بیشتر کنید و از ناحیه راحتی تان خارج شوید. دستیابی فوق العاده سریع به اهداف گاهی ممکن است مضر باشد و معمولاً امکان ندارد. در عوض، صبر و پیشرفت پایدار شما را به مقصودتان خواهد رساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *