اشتباهات کارآفرینی

اشتباهات کارآفرینی

اشتباهات کارآفرینی کدامند؟ امروزه با توجه به نقش مهم استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشورها، کارآفرینی جایگاه ویژه و متمایزی در دنیای مدرن پیدا کرده است. درواقع، توسعه صنعتی، رشد محلی و افزایش اشتغال، همه و همه به توسعه و رشد کارآفرینی وابسته است.درنتیجه، کارآفرینان افرادی هستند که بذر توسعه صنعتی را می‌پراکنند و طعم میوه اشتغال، افزایش درآمد، استانداردهای بهتر برای زندگی و رشد اقتصادی جامعه را به مردم می‌چشانند.

فرقی نمی‌کند مشغول شروع کار بزرگی هستید یا هنوز کارتان را کوچک نگه داشته‌اید؛ مسیر دشوار است و دانش به‌سختی به‌دست می‌آید. بخش مهمی از موفقیت در انجام کار، این است که اشتباه کنید و از آنها درس بگیرید.

اریس ریس در کتاب “استارتاپ نحیف” به خوبی این مساله را توضیح می دهد: “من از شکست ها وموفقیت هایم درس گرفته ام؛ همیشه خسته کننده ترین کارها، بیشترین اهمیت را دارند. موفقیت استارتاپ در نتیجه ژن های خوب حاصل نمی شود؛ بلکه می توان با دنبال کردن یک روند مناسب به آن دست یافت؛ این بدان معناست که می توان آن را آموخت، یعنی می توان آن را آموزش داد.”اجتناب از اشتباهات رایج کارآفرینی یکی از گام های این روند رو به رشد است؛ در ادامه به معرفی برخی از اشتباهات کارآفرینی می پردازیم.

اشتباهات کارآفرینی

کارآفرینی بدون هدف

یکی از اشتباهات کارآفرینی بی هدفی و نداشتن استراتژی است. یک کارآفرین موفق همواره باید چشم انداز روشنی از آینده کاری را پیش رو داشته باشد. به کجا می خواهید برسید؟ یک سال بعد در چنین روزی کسب و کار شما در چه مرحله ای قرار دارد؟ با برنامه ریزی می توان به اهداف از پیش تعیین شده رسید. هرگز نباید مشکلات موجب فراموش کردن اهداف کاری شود. قرار گرفتن در نقطه امن در کارآفرینی معنایی ندارد.

واقعیت این است که باید اهداف دست یافتنی و واقع گرایانه تعیین کنید تا به موفقیت برسید.اهداف کوتاه و بلندمدت جداگانه ای را تعیین کرده و مقصد هر کدام از آنها را مشخص کنید. تنها گفتن اینکه “می خواهم در یک سال آینده به درآمد میلیون دلاری برسم” کافی نیست. یک هدف منطقی مشخص کرده و سپس هر کدام از گام های رسیدن به آن را تعیین کنید.

اگر روی استراتژی‌ تمرکز نکنید ، اسیر اتفاقات می شوید که به‌صورت روزمره رخ می‌دهند. اگر استراتژی مستحکم و روشنی داشته باشید و آن را اولویت اول خود قرار دهید، تعیین فعالیت‌هایی که در گام‌های بعد باید انجام دهید، بسیار ساده‌تر می‌شود. بسیار مهم است که مسیر خود را درک کنید، بدانید چگونه تصمیم‌ گیری کنید و روی چیزی تمرکز کنید که برای گام بعدی بیشترین اهمیت را دارد. در ابتدای هر هفته زمانی را به بررسی استراتژی‌های ماهانه و هفتگی کسب‌وکار اختصاص دهید.

کسی که قصد دارد یک کسب‌وکار جدید راه اندازی کند، می‌بایستی بداند که چه شاخص‌هایی را برای هد فگذاری خود انتخاب کند و این هدف گذاری را چگونه انجام دهد. در صورتی که شاخص مناسبی برای هدف گذاری انتخاب نشود، سنجش و ارزیابی عملکرد با توجه به این شاخص‌ها به دلایلی همچون ابهام و سنجش ناپذیری شاخص‌ها میسر نخواهد شد. در صورت انتخاب شاخص‌های مناسب برای هدف گذاری، تعیین اهداف نیز اهمیت قابل ملاحظه ای خواهد داشت. هدف گذاری بیش از حد پایین و یا بالا هر دو می‌توانند به یک اندازه مانعی برای موفقیت یک کسب‌وکار جدید باشند. استفاده از تجربه کسانی که سابقه فعالیت در زمینه کسب‌وکار مورد نظر را داشته اند در این مرحله می‌تواند بسیار موثر و یاری رسان باشد.

اشتباهات کارآفرینی

نداشتن اطلاعات درباره کسب و کار

آمارها نشان دهنده آنست که در حدود ۹۰ درصد از کارآفرینانی که بدون وجود منابع اطلاعاتی کافی، کسب و کاری را راه اندازی کرده اند، شکست می خورند. هرکسب و کاری نیازمند مهارت و تخصص در زمینه به خصوصی است و باید قبل از هر کاری در این موارد اطلاعات لازم را در اختیار داشت. اطلاع از مباحث بازاریابی، استراتژی رقبا، بازار فروش و …. از ضروریات است. اشتباهات کارآفرینی ناشی از کمبود اطلاعات تاثیر مخربی بر کل پروژه خواهد داشت.

اشتباهات کارآفرینی

انجام همه کارها توسط خود کارآفرین

اشتباهی که اغلب مرتکب می شوند، این است که تلاش می‌کنند همه‌ی کارها را خودشان انجام دهند. به‌جای اینکه بیرون بروند و با افراد جدید ملاقات کنند، ایده‌ها‌ را به‌اشتراک بگذارند و فرصت‌های تازه‌ای برای خود ایجاد کنند، در انزوا کار می‌کنند.هرچه در کسب‌وکارتان افراد بیشتری بشناسید، احتمالش بیشتر است که فرصت‌ها و ارتباطاتی پیدا کنید که به موفقیت سریع‌ترتان کمک کنند. تا جایی که می‌توانید، با افراد مختلف ملاقات و همفکری کنید: از وبلاگ‌نویس‌ها و روزنامه‌نگاران تا تاجران و کارآفرینان محلی. شبکه‌ی بزرگی از ارتباطات، شروع کسب‌وکار جدید را بسیار ساده‌تر می‌کند.

بدیهی است که در زمان شروع هر کاری فکر می کنید می توانید تمامی کارها را خودتان انجام دهید؛ شما به خوبی از تمامی جنبه های محصولتان باخبر هستید و شاید تنها کسی باشید که اشتیاق زیادی برای موفقیت کسب و کار دارد.اما این روش به تخلیه انرژی شما منجر می شود؛ علاوه بر اینکه موفقیت شما را کاملا غیرممکن می کند. اگر یک مشاور خردمند و باتجربه یا یک مربی داشته باشید می توانید مسیر رسیدن به اهداف و موفقیت را به سادگی و سریع تر طی کنید. اشتباهات کارآفرینی

برای کمک گرفتن انتخاب‌های زیادی وجود دارد، یک کارورز، شریک، دستیار مجازی، یا کارمند. کارآفرینان باید وقت‌شان را بر استراتژی‌هایی که کسب و کارشان را توسعه می‌دهند متمرکز کنند. می‌توانید کارهای کوچک‌تر را به دیگران محول کنید تا ظرفیت بیش‌تری در کار و زندگی‌تان ایجاد کنید. تا زمانی‌که احساس راحتی کنید هر بار یک وظیفه‌ی کوچک را به دیگران بدهید.

اشتباهات کارآفرینی

صرفه جویی بیش از حد در پول یا ولخرجی

یکی از اشتباهات رایج کارآفرینی با اهمیت، صرفه جویی بیش از اندازه، یا خرج کردن بیش از اندازه پول است. به عنوان یک کارآفرین، پول باید مهم ترین نگرانی شما باشد. جریان نقدی قبل از راه اندازی استارتاپ ها نزدیک به صفر است؛ بنابراین کسب درآمد و ذخیره کردن آن باید اصلی ترین اولویت شما باشد.دو طرز فکر در میان کارآفرینان رایج است: “باید پول خرج کنید تا به پول برسید” یا “من کمترین میزان پول را خرج می کنم تا زمانیکه به جریان نقدی مناسب برسم.”هر دو طرز فکر مخرب است؛ باید پول استارتاپ خود را هوشمندانه خرج کنید؛ اما از اینکه روی افراد یا محصولات با کیفیت سرمایه گذاری کنید، هراسی نداشته باشید. این روش در درازمدت کارایی بیشتری دارد.

اشتباهات کارآفرینی

 استخدام افراد بر مبنای حقوق و دستمزد

زمانی که سرمایه و پول کافی وجود ندارد، اولین هزینه ای که از آن می کاهید، پرداختی نیروی کار است. مشکل اینجاست که با این اشتباه، هزینه زیادی را در دراز مدت پرداخت می کنید.کارمندان یا مشاورانی که حقوق کمتری درخواست می کنند، اغلب دلیل قابل قبولی دارند؛ آنها به خوبی از پس وظایف برنیامده و به همین دلیل نیز حقوق بالایی دریافت نمی کنند؛ احتمالا مهارت کافی نداشته و با غیر قابل اعتماد هستند .

اشتباهات کارآفرینی

انتخاب اشتباه کارکنان و اعضا

انتخاب کارمند لایق کلید موفقیت شما و شرکت‌تان است. هیچ‌چیز به اندازه توانایی شما در انتخاب کارکنان مناسب در ساختن آینده‌تان اهمیت ندارد. یک اشتباه در انتخاب به‌ تنهایی می‌تواند به کم‌کاری و شکست در یک حوزه مهم و اغلب شکست کل سازمان منجر شود.اولین قانون مدیریت به انتخاب مربوط می‌شود. تقریبا 95 درصد موفقیت یک سازمان در درجه اول به افرادی بستگی دارد که برای کار در آن سازمان انتخاب شده‌اند. ا

گر این کار را به‌ طرز صحیحی انجام دهید معمولا بقیه کارها نیز به‌ طرز صحیحی انجام می‌شوند. اگر افراد نامناسبی را انتخاب کنید هیچ کار دیگری درست از پیش نمی‌رود.قانونی وجود دارد که می‌گوید: «اگر با عجله کسی را استخدام کنید، بعدا از این کارتان پشیمان خواهید شد». بسیاری از بدترین مشکلات کاریتان به این مسئله مربوط می‌شود که یکی از افراد را سریع انتخاب کرده‌اید. به‌ محض اینکه آن شخص کارش را شروع می‌کند و مشخص می‌شود که فرد مناسبی نیست، مجبور می‌شوید مقدار زیادی از وقت، انرژی و احساستان را برای توجیه کردن تصمیمی‌ که گرفته‌اید و روبه‌رو شدن با مشکلات داشتنِ یک کارمند نامناسب صرف کنید.

اشتباهات کارآفرینی

نادیده گرفتن بازاریابی

یکی دیگر از اشتباهات رایج کارآفرینی ، نادیده گرفتن بازاریابی است؛ کسب و کارهای نوپا باید بخش زیادی از سرمایه خود را برای بازاریابی هزینه کنند. این هزینه برای سئو، بازاریابی محتوا و یا تبلیغات پولی صرف می شود. توجه کنید که رقیبانتان سرمایه بازاریابی را در چه قسمت هایی هزینه می کنند؛ سپس از خودتان بپرسید که چطور می توانید از آنها متمایز شوید.

بسیاری از کارآفرینان بدون این که مشتری و بازار هدف خود را مشخص کنند شروع به کار می‌کنند. این افراد صرفاً به دنبال عملی کردن ایده ای که در ذهن دارند هستند و از نظرشان این ایده، ایده ای بکر است. این که کارآفرینی به محصول یا خدمتی علاقه شخصی داشته باشد بدان معنا نیست که دیگران آن را خواهند خرید. بسیاری از اختراعات ارائه شده به سازمان ثبت اختراعات امریکا هرگز راهی به بازار نمی‌یابند زیرا هیچ مشتری ای برای خرید آن‌ها وجود ندارد و در واقع هیچ بازاری برای آن‌ها ایجاد نشده است.

عامل اصلی که سبب میشود کارآفرینان مرتکب چنین اشتباهی شوند عدم توجه به چند سوال ساده اما اساسی در مورد مشتری و بازار محصول یا خدمت است. سوالاتی مانند این که چه کسی و با چه مشخصاتی این محصول را خواهد خرید؟ مشتری بالقوه چگونه از وجود این محصول یا خدمت آگاهی خواهد یافت؟ مشتری مورد نظر چه میزان حاضر است برای این محصول یا خدمت هزینه کند؟ و سوالات دیگری از این دست. 

اشتباهات کارآفرینی

صرف زمان بسیار بر توسعه محصول به جای فروش آن

بسیاری از کارآفرینان جوان پیش از آن که محصول، کالا و ایده خود را در عمل پیاده کنند و فروش آن را محک بزنند، زمان زیادی را صرف پرورش آن در «آزمایشگاه» می کنند.ور رفتن افراطی با نمونه اولیه یک محصول و بررسی موشکافانه جوانب کار، یکی از اشتباه های رایج این حوزه به شمار می رود.

محیط کسب و کار تفاوت های ماهوی با مدرسه و فضاهای آکادمیک دارد.مدرسه و دانشگاه جایی برای بحث و بررسی است ولی در عرصه بیزینس، عمل و اجرا حرف اصلی را می زند.هر چند در نگاه اول شاید دقت به ریزه کاری ها و تلاش برای بی عیب کردن محصول، امر پسندیده ای به چشم بیاید ولی فراموش نکنید که در جهان هیچ محصول کاملی وجود ندارد.

شعار من این است: اول بفروشید، سپس بسازید.از این که کالای فعلی و موجود خود را جلوی مشتری بگذارید و سعی در فروش آن داشته باشید، نترسید.اگر شما هیچ فروشی نداشته باشید، در واقع هیچ کسب و کاری در کار نخواهد بود.به همین دلیل است که من یکی از طرفداران سرسخت ایده کارآفرینی ناب (Lean Startup) و MVP هستم که توسط اریک رایز (Eric Reis) معرفی شده است.

MVP که مخفف Minimum Viable product است به معنای کمینه محصول پذیرفتنی می باشد و مفهومی که از آن درک می شود «محصول با حداقل های قابل قبول» است.به عبارت دیگر MVP یعنی یک محصول حداقلی که شما می توانید کارکرد آن را به مشتری نشان بدهید و وی حاضر است بابت آن به شما پول بدهد.کارآفرینی ناب (Lean Startup) هم مجموعه ای از فرایندها و روش ها است که برای راه اندازی سریع و کم هزینه توسط کارآفرینان استفاده می شود.

اگر شما پیش از دریافت بازخورد از مشتری ها، زمان زیادی را برای تکمیل محصول خود صرف کنید، در واقع زمان گران بهای خویش را تا حدودی تلف کرده اید چرا که می توانستید آن را به گونه بسیار بهتری به کار برید؛ یعنی برقراری ارتباط با مشتری ها و کشف این نکته که آنها به دنبال چه نوع محصولی هستند که حاضرند بابتش پول بدهند.

اشتباهات کارآفرینی

ترس از این که شاید کسی ایده مرا بدزدد

اشتباهات کارآفرینی به موارد بالا محدود نمی شود. بسیاری از دانشجویان از ترس این که مبادا کسی ایده ابتکاری آنها را بدزدد، از عرضه محصول خود به عموم تعلل می ورزند.از این که محصول خود را برای تست ارائه کنید نترسید، حتی اگر گمان داشته باشید که این محصول هنوز آماده نیست و باید روی آن کار شود.

چرا که در این خصوص شما با دو گروه از انسان ها روبرو خواهید شد: آدم های منفی باف می گویند که این محصول کارایی ندارد و اگر هم کار کند، به دردبخور نیست.آنهایی هم که محصول شما را می پسندند و جملات امیدوارکننده تحویل شما می دهند، آن قدر مشغله دارند که مجالی برای دزدیدن ایده شما و تجاری کردن آن در اختیار ندارند.

افتتاح یک شرکت، کار سخت و زمان بری است و افراد بسیار کمی پیدا می شوند که حاضر باشند بر یک ایده که هنوز میزان فروش و سوددهی آن مشخص نشده، کار کنند و وقت و سرمایه خود را صرف آن نمایند.ایده ها همه جا هستند

اشتباهات کارآفرینی

مدیریت نامناسب جریان وجوه نقد

یکی از مهم ترین موارد در راه اندازی و اداره یک کسب‌وکار، فعالی تهای مربوط به حسابداری و مدیریت جریان وجوه نقد است. آمار حکایت از آن دارد که بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ به دلیل مدریت نامناسب جریان وجود نقد خود با مشکلات اساسی مواجه می‌شوند که در نهایت منجر به ورشکستگی آنها می‌شود. کسی که قصد راه اندازی یک کسب‌وکار جدید دارد بایستی توجه کند که حتی در صورت پیش بینی مناسب منابع مالی به دلیل عدم دسترسی به این منابع در زمان مناسب و در اختیار نبودن نقدینگی مورد نیاز ممکن است کسب‌وکار وی با موانع و مشکلات جدی مواجه شود. استفاده از تجربه و مهارت افراد متخصص در زمینه حسابداری و مدریت جریان وجوه نقد عامل مهمی ‌است که در هنگام راه اندازی یک کسب‌وکار جدید بایستی حتماً مورد توجه قرار گیرد.

اشتباهات کارآفرینی

عدم بهره گیری از مشاوره

ممکن است یک کارآفرین تمام توجه و تمرکز خود را متوجه ایده جدید خود برای را‌ه اندازی کسب‌وکار کند و از موارد دیگری که در موفقیت کسب‌وکار جدید نقش مهمی دارند غفلت کند. مهارت در زمینه‌هایی همچون برنامه ریزی، سازماندهی، بازاریابی، حسابداری و … از جمله مواردی هستند که برای موفقیت یک کسب‌وکار جدید ضروری هستند. استفاده از تجربه و مشاوره افراد متخصص در هر یک از این زمینه‌ها برای دستیابی به موفقیت الزامی است. در صورتی که یک کارآفرین تمام توجه خود را به ایده و جنبه‌های فنی کسب‌وکار خود معطوف کند و از توجه به سایر موارد غفلت ورزد به احتمال قوی با شکست مواجه خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *