دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار - درس اول - تحقیقات بازار

تحقیقات بازار – دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار – درس اول

تحقیقات بازار برای تبدیل شدن به یک شرکت سود آور کاملا اساسی است.  این کار خطرات را پیش‌بینی کرده و به حداقل می‌رساند  مشتریان بالقوه را شناسایی می‌کند و به مجری برای اطمینان از موفقیت کمک می کند.  فقط حدود نیمی از مشاغل کوچک جدید ۵ سال پایدار میمانند.  برای اطمینان از اینکه یکی از این افراد باقی مانده در صحنه کسب و کار شماهستید باید یاد بگیرید که چگونه در بازار خود تحقیق کنید ، مشتری های بالقوه را شناسایی کنید و یک استراتژی مناسب برای جذب آنها داشته باشید.دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار، تحقیقات بازار درس اول این دوره است.

تحقیقات بازار یا  همانطور که بعضاً نامیده می شود، هوش کسب و کار، سلاح مهمی برای اطمینان از باقی ماندن کسب و کار جدید شما برای تبدیل شدن به یک نهاد سودآور قوی است. این مربوط به پیش بینی و به حداقل رساندن ریسک ، درک مشتریان بالقوه شما و همچنین کمک به اطمینان از موفقیت در سرمایه گذاری جدید شما است. از این مرحله مهم با عجله صرفنظر نکنید تا کالای شما به بازار عرضه شود. یافتن مشتری دشوارترین بخش اداره یک کسب و کار است. بنابراین لازم است قبل از سرمایه گذاری وقت و پول خود در یک سرمایه گذاری جدید ، در بازار خود تحقیق کنید ، مشتری های بالقوه را شناسایی کنید و یک استراتژی برای جذب آنها داشته باشید. فقط حدود نیمی از مشاغل کوچک جدید 5 سال زنده می مانند.

تحقیقات بازار

در اینجا برخی از عواملی که اغلب به شکست کسب و کار جدید منجر می شوند آورده شده است:

  1. کمبود سرمایه، اغلب به دلیل برنامه ریزی ضعیف یا هزینه های غیر منتظره
  2. مدیریت ضعیف گردش پول
  3. عوامل غیر منتظره بازار –  رشد یا کاهش اندازه بازار
  4. دست کم گرفتن رقبا
  5. تازه واردان بازار
  6. مشکلات فناوری
  7. نداشتن یک برنامه تجاری قوی جایگزین
  8. عدم درک بازار
  9. تبلیغات و بازاریابی ضعیف
  10. محصول ضعیف
  11. عدم تخصص در فروش و بازاریابی
  12. تجارت بیش از اندازه و گسترش نامعقول.

گزارش تحقیقات بازار

طبق تحقیقات شرکت  Dun & Bradstreet ، صنعت تحقیقات بازار جهانی حدود 50 میلیارد دلار درآمد سالانه تولید می کند. تحقیقات با کیفیت و حرفه ای در بازار به شما کمک می کند تا سوالات مناسبی را برای تجارت خود مطرح کنید. گزارش های خوب تحقیقات بازار از ترکیبی از تحقیقات اولیه و ثانویه برای ارائه اطلاعات و نتیجه گیری دقیق استفاده می کند.

تحقیقات بازار

تحقیقات اولیه(دست اول) اطلاعاتی است که از طریق نظرسنجی ها ، مصاحبه ها و سایر تماس های مستقیم با کارشناسان و شرکت کنندگان در صنعت جمع آوری شده است. به عنوان مثال با تماس باپیشروان صنعت و ثبت کردن نظرات آنها.

تحقیقات ثانویه( دست دوم) اطلاعاتی است که در گزارشات شرکت ها ، اسناد انجمن های صنفی و مجلات صنعت و گزارش های تحقیقات بازار منتشر می شود. یک برنامه خوب ، انجام تحقیقات اولیه و ثانویه است. سپس باید رقابت را بررسی کرده و پایگاه مصرف کننده بالقوه خود را ارزیابی کنید. این باید ایده ای مناسب از پایدار ماندن شغل خودتان به شما ارائه دهد. اگر شما مشاوره حرفه ای می کنید ، می توانید گزارشی را انتظار داشته باشید که نکات زیر را در بر بگیرد

  • زمینه و پیش زمینه: بررسی اوضاع اخیر بازار که چگونه به اندازه و شکل فعلی خود تبدیل شده است. همچنین بازار را در چارچوب عواملی مانند اقتصاد ، تغییرات اجتماعی و فرهنگی ، جهانی سازی و فناوری مورد بررسی قرار داده و نحوه تأثیر این عوامل در بازار را در نظر خواهد گرفت.
  • تفصیل داده های بازار: در حالی که زمینه و تجزیه و تحلیل مهم هستند ، این بخش به موارد دشوارترنظر دارد و از هرگونه اطلاعات در دسترس استفاده می کند.
  • اطلاعات مربوط به رقبا: نقش آفرینان ، محصولات ، پروفایل ها ، تجزیه و تحلیل های رقابتی و سایر اطلاعات موجود در بازار.
  • تجزیه و تحلیل روند: این بررسی داده ها در مورد سلامت بازار و فرصت های رشد آینده است. این بازارها باید بازارهای نوظهور و اشکال جدید رقابت را در بر بگیرد. درک از پتانسیل بازار باید از اطلاعات فوق بدست آید. وسعت بازار و رشد احتمالی آن ، دوام و بهره وری از راه اندازی کسب و کاررا در این بخش تعیین می کنند.
تحقیقات بازار

بنابراین دراین گزارش یا در تحقیقات خودتان باید انواع سؤالات زیر را در نظر بگیرید. فرض کنید شغل مورد نظر شما فروش گیاهان گلدانی است:

  • چند نفر گیاهان گلدانی خریداری می کنند؟
  • ارزش این بازار چقدر است؟(مجموع خرید و فروش بازار گیاهان گلدانی چه مقدار تومان است؟)
  • قیمت شما چقدر است؟
  • سود ناخالص احتمالی شما برای فروش گیاهان گلدانی چقدر است؟
  • برای موفق بودن در این شغل چند گلدان باید بفروشید؟
  • آیا این یک عدد واقعی برای مدل کسب و کار شما است؟
  • آیا بازار قبلاً اشباع شده یا نزدیک اشباع است؟
  • آیا می توانید مدل کسب و کار خود را ارتقا دهید – به عنوان مثال آیا می توانید سایر محصولات ، خدمات ، فروش آنلاین ، و… را ارائه دهید؟

تحقیقات بازار باید به سؤالات کلیدی پاسخ دهد ، خطرات را در معرض دید خود قرار دهد و احتمالاً سؤالات دیگری نیز به وجود بیاورد. تحلیلگران حرفه ای که به مطالعه بازارها ، محصولات ، صنایع ، بخش ها و مشخصات جمعیتی مصرف کننده می پردازند ، می توانند اطلاعات واقعی ای را ارائه دهند و به وضوح خطرات مرتبط با بازار را بیان کنند. اگر قصد دارید تحقیقات خودتان را به جای راه اندازی یک پروژه تحقیقاتی حرفه ای بازار انجام دهید ، مراقب باشید که از اطلاعات و داده ها آنطور استفاده نکنید تا آنچه را که دوست دارید نتیجه بگیرید و به این برسید  که این شغل یک ایده عالی است!(دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار، تحقیقات بازار)

تحقیقات بازار

از سوی دیگر هم اما مراقب باشید که فکرتان بر روی واقعیت های بازار و عواملی که برنامه های کسب و کار شما را تقویت می کنند ، باز باشد. مراقب بازارهای گوشه ای(نیچ مارکت) باشید که ممکن است فرصت های بهتری نسبت به جریان اصلی یعنی جایی که رقابت بیشتری وجود دارد داشته باشند. عوامل بازار را با دقت ارزیابی کنید. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر اندازه بازار و سرعت و جهت رشد آن تأثیر بگذارد. آنها عبارتند از:

  • اقتصاد منطقه ای ، سیاست ، فرهنگ ، جغرافیا و شرایط جوی
  • روندهای فصلی و چرخه ای
  • مد و گرایش مشتری
  • خواسته و نیاز مشتری
  • بازارهای رقابتی
  • پیشرفت های تکنولوژیکی
  • فرصت های آموزشی
  • فرصت های اشتغال
  • مقررات قانونی
  • انگیزه های مالی ، کمک های مالی و برنامه ها
  • طرح های شرکت و بهره وری شرکت.
  • همچنین به دقت به رقابت توجه کنید:
  • آیا رقابت زیادی در بازار شما وجود دارد؟
  • نقش آفرینان کی هستند؟
  • آیا بازار تحت سلطه چند شرکت بزرگ است یا عمدتا اپراتورهای کوچک هستند؟
  • نقاط قوت و ضعف رقبای شما چیست؟
  • دامنه بازار رقبای شما چقدر است؟
  • آنها چقدر سودآور هستند؟
  • با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

نقطه فروش منحصر به فرد شما (USP) چیست؟usp مخفف عبارت Unique Selling Proposition,و دقیقاً به جایی اشاره میکند که محصول/سرویس شما از رقبا متمایز می گردد.) چه چیزی می توانید به مشتری پیشنهاد دهید که رقبای شما این کار را نمی کنند؟

تحقیقات بازار

مشتری

یافتن مشتری دشوارترین بخش اداره یک کسب و کار است. اما بدون آنها شما شغلی ندارید ، بنابراین برخی از تحقیقات جمعیتی را نیز انجام دهید تا مشتری خود را مشخص کنید. اطمینان حاصل کنید که تا حد ممکن می دانید چه کسی از شما خرید خواهد کرد. به عنوان مثال ، اگر شما برای مصرف کنندگان بازاریابی می کنید:

  • جنسیت ، سن ، وضعیت تأهل ، مذهب ، قومیت آنها چیست؟
  • آنها در کجا زندگی می کنند؟
  • وضعیت اقتصادی آنها چگونه است؟
  • آیا آنها قبلاً محصول یا خدمتی را که ارائه می دهید خریداری می کردند؟
  • آنها چگونه این محصولات یا خدمات را خریداری می کنند؟
  • چه مشکلی با رقبای شما دارند؟
  • نظر شان در مورد رقبای شما چیست؟
  • اکنون آنها چقدر پرداخت می کنند و حاضرند هزینه محصولات یا خدمات شما را بپردازند؟
  • آنها برای زندگی چه می کنند؟ (شغل و حرفه اشان چیست؟)
  • سبک زندگی آنها چگونه است؟
  • نظر آنها در مورد محصول یا خدمات شما چیست؟
  • چرا آنها از شما و یا کس دیگری باید بخرند؟
  • چگونه می توانید در مورد شغل خود به آنها بگویید؟

دانستن پاسخ این سؤالات به شما کمک می کند تا تجارت خود را بسیار مؤثرتر ارتقا دهید.

سپس باید بازاریابی و تبلیغات را در نظر بگیرید. چگونه توجه مصرف کننده را به خود جلب خواهید کرد ، آنها را برای خرید محصول خود ترغیب می کنید و برای خریدهای مکرر به سمت شما باز می گردند.

  • USP شما چیست – چگونه باید این پیام را انتقال دهید؟
  • برای اطمینان از حفظ مشتری چه کاری می توانید انجام دهید؟
  • چگونه می توانید از انتظارات مشتریان فراتر بروید؟
  • آیا می توانید نوعی ضمانت ارائه دهید؟
  • بهترین مسیرهای تبلیغاتی برای دستیابی به مشتری کدامند

تبلیغات

برخی از مسیرهای تبلیغاتی متداول عبارتند از وب سایتها ، سایتهای شبکه های اجتماعی (مانند فیس بوک) ، رادیو ، تلویزیون ، بازاریابی پست الکترونیکی ، E-bay ، You Tube ، اینترنت ، مجلات ، روزنامه ها. مجلات کسب و کار ، انجمن ها و بیلبوردها.

تحقیقات بازار

تبلیغات رسانه ای ، وبلاگ نویسی و استفاده از انجمن های آنلاین اجتماعی ، به سرعت به یکی از بزرگترین سیستم های تبلیغاتی در زمینه کسب و کار تبدیل شده است. اینکه چه نوع تبلیغاتی برای کسب و کار شما به بهترین وجه کار خواهد کرد بستگی به سه مورد دارد

  • 1-به چه کسی می خواهید برسید ،
  • 2-بودجه شما
  • 3-محصول شما

شما باید مقرون به صرفه ترین روش را برای خود پیدا کنید. تمام این اطلاعات در تدوین برنامه کاری شما ، که در درس دیگری به آنها خواهیم پرداخت ، بسیار ارزشمند خواهند بود. داشتن همه این اطلاعات در دستان شما باعث می شود که رقبای خود را درک کنید ، مشتری خود را درک کنید و شانس بقا در شغل خود را بهبود ببخشید. استفاده از مشاور هم بد نیست. دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار، تحقیقات بازار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *