خصوصیات مشاور کسب و کار

خصوصیات مشاور کسب و کار

معیارهایی برای انتخاب مشاور کسب و کاروجود دارد و ناچاریم خصوصیات مشاور کسب و کار را بررسی کنیم تا ببینیم معیارهای مورد نظر ما را دارند یا نه.

اگر قصد دارید برای کسب و کار خود مشاور انتخاب کنید، چه ویژگی هایی برای مشاور انتخابی خود در نظر دارید؟ یا سوال بهترو درست تر اینست که مشاور کسب و کار چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا بتواند در کسب و کار شما عارضه یابی کند و سپس برای عارضه موجود راه حلی نیز پیشنهاد کند. فهرستی از ویژگی های لازم برای مشاور کسب و کار را در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم.

1- انعطاف پذیری

یکی دیگر از خصوصیات مشاور کسب و کار مهارت انعطاف پذیری است. مشاورکسب و کار به‌راحتی با پروژه‌های جدید، فرهنگ‌های کاری و همکاران جدید سازگار می‌شود. وی به محض ورود به محیط جدید شروع به کار می‌کند و با محیط‌های مختلف سازگاراست. انعطاف‌پذیر‌بودن این امکان را به شما می‌دهد که نقش‌های خود را به‌ سرعت و به‌راحتی انجام دهید.

مشاورکسب و کار به‌راحتی با پروژه‌های جدید، فرهنگ‌های کاری و همکاران جدید سازگار می‌شود.

آیا انعطاف پذیری اموختنی است یا ارثی می باشد؟ این یکی از سوالاتی است که بیشتر افراد در ذهن شان دارند . داشتن انعطاف  پذیری یک مهارت است که با یادگیری و تمرین مداوم باید آن را به یک ویژگی خودمان تبدیل کنیم.خانم نانسی دیویس شش حیطه برای این مهارت نام برده اند.که با تمرین در هر یک از حیطه ها می توان در مجموع مهارت خود را بالا برد.حیطه جسمانی، معنوی، هیجانی، اجتماعی، مهارت های فکری و اخلاقی.

4 خصوصیات مشاور کسب و کاربعنوان فردی انعطاف پذیر

1. با احساسات خود صادق و در ارتباطند. افراد انعطاف پذیر احساسات خود را درک میکنند و میدانند که چگونه آنها را مدیریت کنند.

2. به صداهای منفی ذهن خود گوش نمیدهند. افراد انعطاف پذیر قادرند که از اتفاقات منفی بگذرند و به کشف علت این اتفاقات در عمق ماجرا پی ببرند،

3. میدانند چگونه به عقب برگردند.انعطاف پذیری در زبان انگلیسی “Resilience” نام دارد که ریشه آن کلمه لاتین “Resilire” به معنی پس زدن است. این پس زدن به معنی قبول شکست نیست، در واقعا دورخیز کردن  و بازگشت از سختی ها و چالش ها است

4. نیاز به کنترل همه چیز ندارند. افراد انعطاف پذیر مشکلی با این که همه چیز در کنترل آنها نیست، ندارند. آنها میدانند که چگونه در شرایط جدید رفتار کنند. آنها میدانند که تنها در چیزهایی که در حوزه کنترل خودشان است تمرکز کنند.

2- نظم و انضباط فوق العاده

انضباط جزو مهمترین خصوصیات مشاور کسب و کار است. انضباط به معنی صحیح یعنی اینکه فرد شخصاً اعمال و رفتار خود را تحت نظم و قاعده درآورد، خویشتن را کنترل و هدایت کند و با توجه به آثار و نتایج اعمال خویش اقدام کند. وجود انضباط برای فعالیت تمامی گروههای سازمانی و افراد امری ضروری است. اعضای هر گروه باید میل و خواسته های شخصی خود را کنترل کنند و برای نفع همگانی، همکاری کنند. به عبارتی دیگر آنها باید خودشان را به نحوی منطقی با کدهای رفتاری تدوین شده توسط افراد یا ارگانهای ذیربط تطبیق دهند و از این طریق با اهداف موضوعه، سازگاری یابند.

 نظم و انضباط فوق العاده

مشاور کسب و کار حلال مشکلات است پس باید با حاکم کردن نظم بر رفتارهای فردی و سازمانی خود توان حل مشکل خود را افزایش دهد و از آسیب زدن به پروژه در ورای بی نظمی های آگاهانه یا ناخودآگاه پرهیز کند.

3- اعتماد به نفس بالا

مشاور کسب و کار در مورد مهارت و دانش خود اطمینان دارد. صلاحیت و شایستگی برای موفقیت در شغل و رضایت شخصی در محیط کار بسیار ضرروی است که بدون اعتماد به نفس محقق نمی شود. می توان گفت اعتماد به نفس و صلاحیت، دو آیتم اساسی در موفقیت شغلی محسوب می شود .

اعتماد به نفس بالا

روانشناسی کسب و کار علمی است که بصورت کاربردی سعی می کند تا مولفه های بهترین رفتار سازمانی را کشف و بررسی نماید . یکی از این مولفه ها، تقویت اعتماد به نفس کارکنان و مسئولین هر سازمان است که بهره گیری از آن نتایج بسیار تاثیرگذاری خواهد داشت. به نحوی که با افزایش اعتماد به نفس، افراد در محیط کار به توانمندیهای خود باور و اعتماد می کنند. خصوصیات مشاور کسب و کاربه اینها محدود نمی شود.

4- پایداری

مشاور کسب و کار تسلیم نمی شود چرا که مشتری از او توقع تسلیم شدن را ندارد. آنها مشکلات، شرایط پیش بینی نشده و بازخورد منفی را می پذیرند، از آنها درس می گیرند و رو به جلو پیش می روند. و به منظور جلوگیری از وقوع مجدد آن، هر عیب و نقصی را آنالیز کرده و از آن تجربه کسب می‌کنند.

پایداری

یکی از کلیدهای موفقیت در هر کاری پافشاری و ثابت قدمی است و باید جزو خصوصیات مشاور کسب و کار باشد. وقتی که یک مشاور کسب و کار فهمید که دقیقاً چه کاری می خواهد انجام دهد، ناگهان در برابر خود فهرست بزرگی از کارهایی را می بیند که باید انجام دهد و بیش از شور و شوق های شروع کار به یک چیز دیگر هم احتیاج دارد و آن پافشاری در انجام کارهاست. سماجت همانند یک عضله است هر چه بیشتر تقویت شود قوی تر می شود. در راه رسیدن به هدف همیشه موانعی ایجاد می شوند که در برخورد اول عبور از آنها غیر ممکن به نظر می رسد. این موانع را به عنوان قسمتی از کار فرض می کنند. فرض می کنند که شغل مشاور کسب و کار پایداری در پیمودن مسیر برای عبور از این موانع است.

5- یادگیری همیشگی از خصوصیات مشاور کسب و کار است

آنهایی که عنوان مشاور کسب و کار را یدک می کشند هرگز یادگیری را متوقف نمی کنند. آنها باید در صدر تحولات بازار در زمینه های تخصص خود قرار بگیرند. این وظیفه آنهاست که جدیدترین دانش و مهارت را در زمینه کاریشان بیاموزند و جلوتر از تغییرات گام بردارند. از پژوهشهایی که به عمل آمده است چنین به دست می‌آید که عمر سودمند دانش مهندسی فرهیختگان دانشکده مهندسی از آغاز به کار برابر شانزده ماه است. پس از این زمان آنان باید به آموزش‌های تکمیلی روی آورند. پس این هم جزو خصوصیات مشاور کسب و کار می باشد.

یادگیری همیشگی

در برخی از بنگاه‌های پژوهشی ارزش معتبر برای گواهینامه‌های علمی دانشگاهی تنها سه تا پنج سال است. هرگاه دارندگان این گواهینامه‌ها پس از سه تا پنج سال آموزش خود را دنبال نکنند از ارزش علمی آموزشهای پیشین آنان کاسته خواهد شد.آموزش همواره به‌عنوان وسیله‌ای مطمئن در جهت بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات مد نظر قرار می‌گیرد و فقدان آن نیز یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان را تشکیل می‌دهد. بدین جهت به‌منظور تجهیز نیروی انسانی و بهسازی و بهره‌گیری هر چه مؤثرتر از این نیرو، بی‌شک آموزش یکی از مهمترین و مؤثرترین تدابیر و عوامل برای بهبود امور بشمار می‌رود. لازم به تذکر است که آموزش مشاور کسب و کار معمولا در حیطه خودآموزی قرار می گیرد.

6- پیشرو بودن

آنها نظرات تازه ای را ارائه می‌دهند، و معمولا این نظرات غافلگیر کننده است و می‌تواند مشکلات را حل کند.پیشرو بودن بیانگر گرایشی است که هنجارهای پذیرفته شده در اجتماع را عموماً به چالش می‌کشد. توانایی ایجاد تغییر در جایی که کسی انتظار ندارد برای یک مشاورکسب و کار ویژگی برجسته و در عین حال لازمی بشمار می رود.

پیشرو بودن

7- توانایی ارتباط گیری خوب

اول به خوبی گوش می‌دهند و بعد حرف می‌زنند. هدف اصلی آنها کمک به افراد دیگر و مشاغل است. مشاوران بزرگ با هدف حل مشکل دیگران اعتمادشان را جلب کرده و با ارتباطات اجتماعی خوب برای رفع مشکلات گام بر می‌دارند.یکی از فواید داشتن ارتباطات، تبادل تجربه ها و اطلاعات است. تجربه پدر علم است و اگر هر فردی بخواهد یک موضوع را خودش تجربه کند، باید تمام عمر خود مشغول آزمون و خطا باشد. از طرفی می‌تواند به راحتی از تجربیات دیگران استفاده کند تا زمان بیشتری را بتواند صرف موضوعات جدید کند و قطعا احتمال خطا بسیار کمتر می‌شود.

توانایی ارتباط گیری خوب

ما با داشتن ارتباطات قوی می‌توانیم از تجربیات و اطلاعات افراد در هر زمینه استفاده کنیم و نیاز به این نخواهیم داشت که هر موضوعی را خودمان دوباره تجربه کنیم.

توانایی حل مشکل

آنها از مهارت‌ها و دانش پروژه‌های قبلی برای حل مشکلات و چالش‌های جدید استفاده می‌کنند.مهارت حل مسئله فرآیندی ذهنی است که شامل کشف، آنالیز و حل مشکلات می‌شود. هدف نهایی حل مسئله غلبه بر موانع و پیدا کردن بهترین راه حل برای موضوعات است. بهترین راه حل برای رفع مشکلات را نمی‌توان به صورت تعریف کلی ارائه دارد. در واقع بسته به موقعیتی که فرد در آن قرار دارد راهکارها متغیر است. در بعضی از مسائل بهترین روش این است که افراد اطلاعات خود را بالا ببرند و دانسته‌های قبلی خود را به کار ببندند. گاهی نیز بهتر است تا افراد از خلاقیت خود به صورت بداهه استفاده کنند. یادگیری مهارت‌های حل مسئله به شما کمک می‌کنند در مواجهه با تعارضات راه حل‌های گوناگون را در نظر بگیرید و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. مهم‌ترین معیار و گزینه برای حل مسئله بینش است.

توانایی حل مشکل

 شاید بتوان خصوصیات مشاور کسب و کاررا به اینها محدود کرد و یا آنها را بیش از این دانست ولی این مهارتها و خصوصیاتی است که عدم آنها بسرعت بچشم می آید و مشاور را ناموفق می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *