دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار – درس دوم – تهیه طرح کسب و کار

تهیه طرح کسب و کار – دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار – درس دوم

برای تسلط به امور مالی ، اکثر افراد در شروع یک کسب و کار جدید نیاز به تهیه طرح کسب و کار دارند. در واقع این یک نظم و انضباط بسیار خوب است که یک برنامه کسب و کار به روز داشته باشید ، خواه یک شغل را شروع کنید ، یا مدتی کسب و کار کرده باشید. اگر از الگوی مناسبی استفاده می کنید ، شما را مجبور می کند که کل منطق کسب و کار خود را طی کنید ، به هر جنبه ای از آن نگاه کنید ، و آن را از نظر سودآوری احتمالی بررسی کنید یا مجدّداً بررسی کنید کاری که برای بیشتر افراد دشوار است.

هنگامی که برنامه ای دارید ، نسبتاً ساده و حاکی از یک انضباط خوب است که هر سال آنرا بررسی و بازبینی کنید تا مطمئن شوید که آیا هنوز هم در مسیر کار هستید یا نه. تیم مدیریت شما می تواند اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت را مرور کند. همچنین اگر از بودجه بانک یا سرمایه گذاران بخواهید استفاده کنید ، از شما خواسته می شود که به طور منظم یک برنامه کسب و کار ارائه دهید. وقتی بانک ها و موسسات مالی دیگر با درخواست وام مواجه می شوند ، به دنبال مشاغلی خواهند بود که دارای مدیریت خوب واریزی وجه نقد ، ترازنامه قوی ، یک برنامه کسب و کار صحیح ، یک تیم مدیریتی متعادل ، سابقه کار خوب و مناسب بوده و به دنبال توسعه و رشد هستند. برنامه کاری اولین قدم اساسی است. همچنین اگر درخواست کمک هزینه یا هرگونه کمک دولتی دیگر را مطرح می کنید ، آنها به ناچار درخواست می کنند که برنامه کسب و کار شما را ببینند. همیشه به روز رسانی یک برنامه موجود که از ابتدا شروع شود ، ساده تر است. مثل همیشه چندین قالب مختلف وجود دارد که هیچ یک از آنها درست یا غلط نیست. یک برنامه کسب و کار خوب دقیقاً آنچه را که می خواهید به آن برسید و چگونگی برنامه ریزی برای دستیابی به آن را تعریف می کند. به عنوان حداقل، برنامه کسب و کار کوچک شما باید به وضوح بیان کند:

  • شما چه کاری انجام خواهید داد
  • محصولات یا خدمات ارائه شده شما کدامند
  • چگونه مشتریان به محصولات یا خدمات شما دسترسی خواهند یافت (مثلاً آنلاین ، از طریق تلفن ، در یک فروشگاه خیابانی)
  • رویکرد شما برای قیمت گذاری چیست

شما ممکن است رسالت و اهداف یک کسب و کار ، برنامه توسعه ، استراتژی های بازار ، تجزیه و تحلیل رقابتی ، عملیات و ساختار مدیریت ، نیاز کارمندان و جزئیات مالی را نیز مد نظر داشته باشید . بسیاری از بانکها الگویی را که می توانید از آنها استفاده کنید ، دارند و الگوهای رایگان در اینترنت نیز موجود است. فرمی که من می خواهم از آن استفاده کنم این است که یک صفحه فهرست مطالب مانند این مثال داشته باشد. این بخش هایی است که من دوست دارم از آنها استفاده کنم ، می توانید از آنچه برای شما مناسب تر است استفاده کنید.

نمونه طرح کسب و کار

هر یک از این موارد را به نوبه خود در نظر بگیرید ؛

خلاصه اجرایی

اگرچه این اولین بخش در طرح شما خواهد بود ، اما نوشتن آن در آخر ، امکان پذیر است ، مانند همه خلاصه ها. در آن معرفی شرکت ، موقعیت جغرافیایی آن ، ارائه یک مرور کلی از محصول و بازار ، وضعیت حقوقی و بخش چشم انداز و اهداف خود را روشن کنید. تاریخ راه اندازی برنامه ریزی شده را ذکر کنید. سپس ، بسته به دلیل نوشتن این طرح ، احتمالاً دلیل منطقی برای بودجه مورد نظر خود را ذکر خواهید کرد – خواه این بودجه تازه وارد ، سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت برای برنامه توسعه باشد.

خلاصه پیش زمینه

پیش زمینه ای را ارائه دهید. توضیح دهید که چرا کسب و کار ایجاد شده است ، تاریخچه آن تا به امروز و اهداف آن چیست و چگونه می خواهید به آنجا برسید. آیا به دنبال رشد مداوم و تدریجی یا گسترش سریع هستید؟ چرا شما نیاز به گسترش یا تأمین سرمایه بیشتر دارید؟

  • توضیح در مورد محصولات و خدمات
  • USP
  • مشتری هدف
  • خلاصه اهداف کسب و کار (SMART) هدف‌گذاریSMART بیان می‌کند که یک هدف مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.
  • ذکر هر نوع حق اختراع ، حق چاپ ، ثبت طرح
  • اعتبار نامه
  • مشتری
  • تعهدات حقوقی H&S ، مجوزها ، بیمه

محیط کسب و کار

  • با توصیف شغل خود شروع کنید – چه کاری انجام می دهید و چه چیزی را متفاوت از رقبا انجام می دهید ؟ (USP)
  • بازار و رقبا را بررسی کنید – آنرا با تحقیقات معتبر کنید
  • بازار هدف شما و تجزیه و تحلیل میزان تقاضا
  • اندازه بازار هدف ، پتانسیل بازار ، روند بازار
  • مشتریان بالقوه – جمعیت شناختی هدفمند
  • پیشنهادی قیمت گذاری – مجددا آنرا با تحقیقات معتبر کنید.

پیشینه کسب و کار

  • بخش خود را تجزیه و تحلیل کنید
  • رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟
  • ارزیابی رقبای شما
  • تجزیه و تحلیل SWOT –  یعنی نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدید اتی که کسب و کار شما با آن مواجه است.

اقدامات

  • اطلاعات مربوط به تیم و منابع مدیریتی ،
  • جزئیات مربوط به پرسنل اصلی و نقش آنها را بیان کنید.
  • دارایی های مهم از قبیل مکان طرح و تجهیزات را شرح دهید.
  • سیاست نیروی انسانی – آیا شما استخدام یا برون سپاری می کنید؟

به برنامه بازار بپردازید

  • استراتژی فروش و بازاریابی خود را مشخص کنید
  • شامل اطلاعات مربوط به قیمت گذاری
  • هزینه محصول
  • قیمت بازار
  • حاشیه بازار
  • مسیر بازاریابی- اینترنتی ، فروشگاه و یا تلفن؟
  • ذکر تاریخ های ارائه محصول ، فصل بندی

سرمایه گذاری

  • شامل جزئیات مربوط به هرگونه سرمایه گذاری استارتاپی ، که توسط مدیران انجام شده است
  • هرگونه وام بانکی یا اعتبار
  • هزینه های برنامه ریزی شده
  • تجهیزات
  • مواد
  • حمل و نقل
  • سهام
  • اطلاعات وضعیت مالی فعلی شما
  • نحوه استفاده از بودجه جدید

پیش بینی جریان نقدی

این یک صفحه گسترده است ، که حداقل یک سال را ماه به ماه پوشش داده است.

این باید نشان دهد ؛

  • فروش پیش بینی شده (جریان های مختلف درآمد با خط اطلاعاتی خاص خود)
  • هزینه فروش ، اجاره ، نرخ ها ، آب و برق ، بیمه ، سوخت ، بازپرداخت وام ، حقوق و دستمزد و سایر هزینه های اصلی. اینها باید ماهانه جمع شود.

رقم فروش ماهانه منهای هزینه ها و هزینه های سربار ، در هر ماه نشان داده شده ، که پیش بینی فروش ماهانه و جریان نقدی و پیش بینی سود و زیان را شامل می شود و نیاز مالی را اعلام می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *