راه اندازی کسب و کار - راهنمای کامل و گام به گام

راه اندازی کسب و کار – راهنمای کامل و گام به گام

هر کسی می‌تواند به یک کارآفرین بزرگ تبدیل شود ولی برای راه اندازی کسب و کار لزوماً نیازی به مدرک دانشگاهی، حساب بانکی پرو تجربه قبلی در کار مورد نظر نیست. حتی مهم نیست که چه سن و سالی دارید ولی مهمترین چیزی که در ابتدای کار لازم است یک برنامه کسب و کار است (منظورم طرح کسب و کار نیست). به عنوان یک کارآفرین حتماً انگیزه لازم برای شروع کار را دارید، اما شاید این سوال را از خودتان می‌پرسید که از کجا شروع کنم؟ این مقاله به عنوان یک راهنما، گام به گام شما را در تبدیل ایده بزرگتان به یک کسب و کار موفق کمک می‌کند. 

برخلاف تصور که اولین مرحله را برنامه ریزی یا هر مورد دیگری اعلام می کنند باید بدانید تنها شرط لازم و کافی برای هر کسب و کار مشتری است که برای محصولات و خدمات شما پول بپردازد. پس برای راه اندازی کسب وکار در بازاری تازه، باید بر مشتری هدفتان تمرکز کنید.

1- شناسایی مشتری هدف و تمر کز برآن

مشتری هدف کسی است که نیاز مشخص و دلیلی خاص برای خرید محصول و کالا دارد.مشتری هدف را باید از طریق تحقیقات اولیه بازارشناسایی کنید زیرا اگر صرفا به فرضیات یا به تحلیل های دیگران اکتفا کنید بازاررا بر اساس حدس و گمان پیش برده اید.

نهایتا این مشتریان دست به جیب هستند که موفقیت محصولی را تعیین می کنند.معمولا افراد برای شروع یک کسب وکار درگیر یک سری باور های غلط می شوند و خود را توی این ۲ تا دام می اندازند.

فروش به همه

یعنی دنبال یک محصول یا کالایی می گردند که به درد همه بخورد این یکی از بزرگترین اشتباهاتی هست که اغلب افراد مرتکب می شوند مثلا من به جای فروش یک محصول خاص که برای یک سری از افراد جامعه نیاز هست با خودم فکر می کنم که اگر بازار هدفم رو گسترده تر بکنم مشتری بیشتری دارم و فروش بیشتری هم اتفاق می افتد.

نگرش کل نگرانه

اکثر افراد برای راه اندازی یک کسب وکار به تخمین زدن به جای عمل کردن در واقعیت روی می اورند یعنی به جای ایجاد بازاری جدید به سراغ بازاری بزرگ می روند و می خواهند که بخشی از سهم بازار را در اختیار بگیرند و به سود آوری برسند.

مثلا فردی چنین حساب می کرد که اگر من مسواک تولید کنم و از ۸۰ میلون ایرانی فقط ۱۰ درصد از انها مسواک بخرند و در سال ۳ بار این خرید را انجام بدهند من به فلان مبلغ سود می رسم.این یک تحلیل کل نگرانه برای راه اندازی کسب وکار است و فرد بدنبال بازار موجودی است که سهمی را از آن به خود اختصاص دهد و به جای روشن بینی به دنبال تخمین و محاسبات غیر واقعی رفته است.

یکی از آسان ترین و سریع ترین راه های راه اندازی کسب و کار، ورود به بازارهای رو به رشد است. زیرا این بازارها، با رشد خود، درآمد شما را نیز افزایش میدهند. اما از طرفی دیگر، اگر در بازارهای قدیمی و سنتی وارد شوید، نه تنها با گذشت زمان درآمد شما خیلی سخت افزایش پیدا خواهد کرد، بلکه احتمال شکست شما نیز به مراتب بیشتر است.بازارهای رو به رشد (برای مثال بازار اپلیکیشن های موبایل) بازارهای نوظهوری هستند که در آنها تقاضا به شدت زیاد است و عرضه در آن به نسبت خیلی کم است، پس شانس زیادی دارید در این بازارها موفق شوید.

برای واقع بین شدن در مورد بازارهمیشه این ۲ سوال را از خود بپرسید:

  • چرا مردم باید از من بخرند؟
  • چرا باید سهم بازار افزایش پیدا کند؟

بهتر است کسب و کاری را انتخاب کنید که اشباع نشده باشد. شروع به تحقیق در مورد رقبای بالقوه یا شرکای خود در بازار کنید. به عنوان مثال، می‌توانید مصاحبه تلفنی یا چهره به چهره انجام دهید. همچنین می‌توانید نظرسنجی‌ها یا پرسشنامه هایی را ارائه دهید.

لطفا برای این سوال ها جوابی پیدا کنید

  • ۱-ایا مشتری هدف شما بودجه خوبی دارد؟
  • ۲-ایا مشتری هدف شما دلیل قانع کننده ای برای خرید کردن دارد؟
  • ۳- ایا مشتری هدف شما به راحتی در دسترس فروشتان قرار دارد؟
  • ۴- ایا محصولتان در توالی کاری دیگران گنجانده می شود؟
  • ۵-ایا رقابتی شدید وجود دارد که بتواند مانع شما شود؟ (از نظر مشتری نه از نظر شما)
  • ۶- اگر در این بخش موفق شدید آیا می‌توانید از آن مانند اهرمی برای ورود به بخش‌های دیگر استفاده کنید و به‌راحتی و با کوچک‌ترین زحمت تغییر ایجاد کنید.(محصول و خدمات شما قابلیت تغییرپذیری و گسترده شدن را دارد؟)

تا اینجا مشتری را پیدا کردیم و راه های فروش به او را هم شناختیم. پس وارد مرحله دوم راه اندازی کسب و کار می شویم.

2- مشخص کردن نقشه راه

اینکه از کجا شروع کنم و به کجا برسم و چگونه فاصله بین این دو نقطه را طی کنم را باید مشخص کنیم. کارآفرینان و افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستند معمولا وقتی از خواب بیدار می‌شوند چند ایده‌ی جدید دارند. آن‌ها در طول روز به ایده‌های‌شان علاقه‌مند می‌شوند. در نهایت شب که به رختخواب باز می‌گردند نقشه می‌کشند تا از فردا ایده‌شان را اجرایی کنند.اما باید متوجه باشید که باید درست شروع کرد درست ادامه داد تا به هدف درست رسید و این مستلزم نکاتی است که حتما باید متوجه آنها بود.

بزرگ فکر کنید:

توصیه من اینست که آینده ای بزرگ برای کسب و کارتان ترسیم کنید و تمام فعالیتها و برنامه هایتان را در راستای پیاده سازی این آرمان جهت دهی نمائید. به آرزوها و آرمانهای تجاری تان ایمان و اعتقاد داشته باشید بسیاری از مالکین میلیاردر برندهای معروف دنیا با آرزوهای بزرگ شروع کرده اند. شما برای کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید چه تصوری دارید؟ آیا می خواهید آن را به بزرگترین فروشگاههای زنجیره ای در تهران، ایران و یا حتی منطقه خلیج فارس بکنید؟ یا اینکه می خواهید به برگترین تولید کننده کالاهای متنوع در زمینه تجهیزات صوتی و تصویری در سطح ایران و یا خاور میانه شوید؟ آیا متصور هستید که روزی کسب و کار اینترینتی شما به شریک تجاری اول آمازون و یاebayدر سطح منطقه تبدیل شود؟

کوچک شروع کنید:

فکر بزرگ خود را از یک جای کوچک شروع کنید. در ابتدا که منابع محدودی (تجربه، سرمایه، روابط تجاری و ….) دارید بر روی بازار کوچکی متمرکز شوید تا بتوانید مارک تجاری خود را در آنجا به برند تبدیل کنید، صاحب اعتبار شوید، روابط تجاری خود را گسترده کنید، از اعتبار بدست آماده برای ورود به بخش های دیگر بازار استفاده کنید.

سریع رشد کنید:

افرادی که برای کسب و کار خود دورنمای مشخصی متصور هستند و البته به آن اعتقاد دارند و نیز از جای کوچک شروع می کنند دو شرط اصلی برای رشد سریع را دارند. حلقه مکمل برای رشد سریع کسب و کار استفاده از منابع دیگران است. به همین جهت امروزه استفاده از راهبردهایی مثلFranchise(کسب و کارهای زنجیره ای)،Licensing(تولید تحت لیسانس)،Acquisition(خرید شرکتهای کوچک با قابلیت رشد بالا)،Joint-Venture(سرمایه گذاری مشترک) و …. روز به روز در حال گسترش است.

بازار هدف را محدود کنید

تمام مردم به مبل نیاز دارند و شما تولید کننده مبل هستید، آیا می توانید برای همه مردم مبل تولید کنید؟ عده ای به مبل کلاسیک با قیمت بالا نیاز دارند؟ بخش دیگری از بازار به مبل کلاسیک با قیمت های پایین نیاز دارند؟ گروهی از مصرف کنندگان به مبل مدرن با قیمت بالا تمایل دارند؟ بخشی دیگر از بازار به مبل راحتی اما کوچک برای خانه های کوچک خود نیاز دارند؟ بخش دیگری از بازار همین تنوع را برای دفاتر اداری و شرکتهای خود می خواهند؟ گروهی از بازار نیز مبلی برای اتاق کودکان خود می خواهند؟

بسیاری دیگر از بخشهای بازار که هر کدام با توجه به منطقه جغرافیایی محل سکونت شان، سطح تحصیلات، سطح درآمد، سبک زندگی و …. به انواعی دیگز از مبل نیاز دارند. آیا شما با توجه به منابع محدود اولیه کسب و کارتان می توانید نیاز تمام این بخش های بازار را تامین کنید. مسلما پاسخ شما منفی است. پس شما باید به لحاظ بازار هدف و نوع محصول متمرکز و تخصصی فعالیت کنید.

3- تنظیم طرح بازاریابی و کسب و کار

بازاریابی امروز با تولید محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و ارسال ایمیل مرتبط است. باید مشخص کنید رویکردتان درباره‌ی مسائل برای ارائه‌ی ایده‌های‌تان به مشتریان، چگونه خواهد بود. طرح کسب و کاری بریزید که در آن جزئیات به خوبی عنوان شده باشد. مواردی مانند ساختارهای عملیاتی، محصول، سامانه‌های توزیع و طرح توسعه را در طرح کسب و کار و بازاریابی‌تان پوشش دهید.

وجود یک طرح کسب و کار به مدیر کمک خواهد کرد تا راهنمای اجرایی یک سرمایه گذاری را تا انتها در دست داشته و بتواند وضعیت نسبی را در هر برهه از زمان ترسیم کرده و کروکی مسیر تحقق طرح کسب و کارش را تحت کنترل داشته باشد. اغلب انتظار می رود یک طرح کسب و کار، حاوی اطلاعاتی در خصوص شرکت، محصول و خدمات بازار، تیم مدیریت، استراتژی کسب و کار، جزئیات اجرایی و تجزیه و تحلیل های مالی باشد. آنچه مهم است ارائه شفاف و صادقانه اطلاعات فوق است و ترتیب و شکل ارائه آن از اهمیت کمتری برخوردار است. بصورت مشخص نمی توان گفت که یک طرح کسب و کار شامل چه بخش هایی است چون با توجه به نوع کسب و کار و هدف تهیه طرح قسمت های آن نیز تغییر می کند. قسمت هایی هم هست که در یک طرح می تواند باشد یا نباشد. 

بطور کلی بخش های اصلی یک طرح کسب و کار را بصورت زیر می توان معرفی نمود:

خلاصه مدیریتی 

خلاصه مدیریتی، بخشی است که سرمایه گذار یا بانک در نگاه اول با خواندن آن طرح شما را رد یا قبول می کند و در صورت قبول شدن بقیه صفحات طرح خوانده می شود. اگرچه این بخش آخرین قسمتی است که نوشته می شود ولی اولین چیزی است که توسط سرمایه گذاران و پشتیبانان شما خوانده می‌شود. این قسمت نسخه فشرده و ظریفی از کل طرح کسب و کار است که باید بتواند تمام نکات طرح را در ۲ تا ۳ صفحه بیان کند و توجه خواننده را کاملاً به خود معطوف سازد.

توصیف کسب و کار و استراتژی

در این بخش چرایی وجود و اهداف و وجه تمایز شرکت با بقیه شرکت ها از دید مشتری ها بیان می شود. موارد بسیار مهم در این بخش که حتماً بایستی آورده شوند:

  • معرفی شرکت و نوع آن: 
  • مأموریت کسب و کار: 
  •  گذشته، حال و آینده شرکت: 
  • معرفی تیم مدیریت و اطلاعات تماس: 
  • سهامداران: 
  • رابطه با تأمین کنندگان: 

تیم مدیریت و سازماندهی

مهمترین عامل از نظر سرمایه گذاران در ارزیابی هر طرح، گروه مدیران است. اگر مدیران مورد تایید قرار نگیرند تامین مالی بسیار مشکل خواهد بود.نحوه ارتباط شما با مشاوران و اعتبار و کیفیت مشاوره نیز از مسائلی است که سرمایه گذاران علاقه زیادی به آن دارند.

تحلیل بازار و رقبا

مهمترین نکته که بایستی در این بخش آورده شود شناسایی بازار مناسب محصول یا خدمات شما است. برای اینکه بتوانید در بازار پر از رقابت امروزه دوام بیاورید و کسب و کار شما روز به روز رشد کند باید نسبت به محیط حساس باشید و همگام با تغییرات مشتریان، تغییرات بازار، تغییرات فناوری و هرتغییر دیگر در محیط کسب و کار، شرکت شما نیز تغییر کند.

شناسایی روندهای بازار از قبیل جمعیت، ساختار، بهداشت، سلیقه و خواست مصرف کنندگان، ساختار درآمد خانوار، الگوهای سکونت و اقامت، نیاز به نیروی کارو … نیز بسیار مهم است. علاوه بر اینها بایستی تلاش نمود تا اطلاعاتی در مورد حجم تقاضای فعلی بازار بدست آورد.

وضعیت رقابت در بازار کسب و کار یکی از مسائل اساسی است که در این بخش به آن پرداخته می شود. بنابراین بهتر است که دقیقاً رقبای اصلی خود را در بازار شناخته و آنها را معرفی کنید. برنامه شما برای نحوه رقابت با آنها بسیار مهم است.

محصول یا خدمت

این بخش شامل تشریح محصول یا خدمات، مزیت های محصول، فناوری ساخت منابع، محصول یا خدمات آینده می باشد. نکته مهم در این بخش ذکر مزیت های محصولات و هزینه هر مزیت است. همچنین لازم است طرح شما دیدگاه و فلسفه شما نسبت به کنترل کیفیت را بیان کند. 

بازاریابی و فروش

وقتی از تاسیس کسب و کار تازه صحبت می کنیم، نباید از بازاریابی غافل شد. حوزه بازاریابی همیشه تاثیر انکارناپذیری بر روی موفقیت هرچه بیشتر برندها دارد. خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای موفقیت در عرصه بازاریابی کسب و کار پیش روی ما قرار دارد. جالب اینکه بسیاری از این راهکارها نیازمند صرف بودجه کلان نیز نیست. بنابراین ما هیچ بهانه ای برای عدم فعالیت مطلوب در حوزه بازاریابی نخواهیم داشت.وقتی ما کسب و کار خردی را بنا می نهیم، بازاریابی در مقیاس محلی باید در اولویت مان باشد. در غیر این صورت دچار دشواری های زیادی خواهیم شد. یک برند با سطح فعالیت محلی در عمل نیازی به بازاریابی با مقیاس جهانی ندارد. به همین خاطر بی جهت بودجه برندتان را هدر ندهید. در عوض توصیه من تلاش برای پس انداز بخشی از درآمد برندمان به منظور استفاده در ماه ها یا سال های آتی است. به این ترتیب ما فرصت بهره برداری مطلوب از بودجه اضافی مان را خواهیم داشت. برندهای بزرگ همیشه در پی ایجاد صندوق پس انداز برای خود هستند. این صندوق در زمان مواجهه با بحران کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت.

بازاریابی شامل افزایش آگاهی مشتری است و انتقال اطلاعات در مورد جنبه های محصولات یا خدمات به مشتری است. طرح بازاریابی، موقعیت فروش در هر بخش از بازار را تعیین می کند. جزئیات بازاریابی، آگهی های تبلیغاتی و استراتژی های فروش مسلماً منتج به فروش مطلوب و گرفتن سهم مناسبی از یازار می شود. ابزارهای بازاریابی مختلفی وجود دارد، بدین سبب باید به گزینش ابزارهای مناسب بپردازیم. برای این منظور می بایست آمیخته بازاریابی که شامل محصول، قیمت، توزیع و ترویج است تعیین شوند. از سوی دیگر، فروش شامل فعالیت های مختلفی برای متقاعد کردن مشتریان بالقوه به خرید است. طرح کسب و کار شما باید به خوبی توضیح دهد که فرآیند فروش چگونه انجام خواهد شد. بایستی روش های فروش و تأمین نیاز فروشندگان در این بخش توضیح داده شود.

اطلاعات مالی

پول از کجا می‌آید؟ چه زمانی؟ چطور؟ باید چه چیزهایی را پیش‌بینی و به چه چیزهایی توجه کنید؟

برای ارائه یک صورت مالی واقعی، می‌توان از صورت‌های مالی کسب و کارهای مشابه کمک گرفت. کسب و کارهایی که تشابهات زیادی دارند، می‌توانند راهنمای خوبی برای عملکرد واقعی شرکت ها باشند. همچنین می‌توان ابتدا دو صورت مالی را ارائه کرد که در حالت‌های خوشبینانه و بدبینانه نوشته شده اند و سپس میانگینی از آن را به عنوان محتمل ترین حالت ارائه نمود.

ضمائم

4- قانونی و رسمی کردن کسب و کار

تمام مدارک قانونی را از ابتدا تهیه کنید. به این ترتیب، نگرانی‌تان برای حفظ ایده کسب و کار کمتر خواهد شد و وقت و انرژیتان در مسیر نادرست صرف نخواهد شد. چک لیست سریع موارد قانونی که باید انجام دهید شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نوع کسب و کار
  • نام کسب و کار
  • کسب و کار خود را ثبت کنید
  • پرونده مالیاتی
  • کد اقتصادی
  • دریافت مجوز در صورت نیاز
  • حساب بانکی ضروری
  • علائم تجاری، حق اختراع

در ادامه سه قانون که مرتبط با ثبت شرکت در ابتدای راه اندازی یک کسب و کار هستند، بیان می‌شوند :

1.براساس ماده 195 قانون تجارت، ثبت کلیه شرکت‌های مذکور در این قانون الزامی است و در ادامه باید تابع جمیع مقررات ثبت شرکت‌ها قرار گیرند.

2.براساس قانون ثبت‌اسناد، ثبت شرکت‌نامه‌ها اجباری است. همچنین براساس ماده 47 قانون ثبت، در نقاطی که در اداره ثبت‌اسناد و املاک، دفاتر رسمی وجود دارد، وزارت عدلیه مقتضی باید بدانند که ثبت اسناد ذیل اجباری است :

  • کلیه عقود و معاملات راجعه به عین یا منافع اموال غیرمنقوله که در دفتر املاک ثبت نشده.
  • صلح‌نامه، هبه‌نامه و شرکت‌نامه

3.براساس ماده 48، سندی که مطابق با مواد فوق باشد باید به ثبت برسد، زیرا اگر چنین سندی به ثبت نرسد، در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد.

بنابراین براساس موارد مطرح شده اگر شرکت‌های تجارتی مراحل مربوط به ثبت را طی نکنند و به ثبت نرسند، رسمیت ندارند و باید گفت که این مورد برخلاف قانون بوده و مراجع ذی‌صلاح می‌توانند از انجام فعالیت‌های آن  شرکت جلوگیری کنند.

5- تأمین مالی کسب و کار

بدون دسترسی به منابع مالی طرح کسب و کار فقط در حد یک طرح باقی می‌ماند. روش‌های بسیاری برای دریافت منابع لازم برای شروع کسب و کار وجود دارد. در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

۱- از جیب خود هزینه کنید: اگر نقدینگی آماده دارید که هیچ ولی اگر قصد پس انداز دارید، جمع شدن پول و راه اندازی کسب و کار ممکن است طول بکشد. البته بعد از مهیا کردن نقدینگی توسط خودتان کارها راحتتر و سریعتر پیش خواهد رفت به این دلیل که تصمیم گیرنده خودتان هستید و نیازی به هماهنگی و صرف وقت جهت دریافت نظر موافق سرمایه‌گذاران ندارید. در اصطلاح به این روش تأمین مالی Bootstrap می‌گویند.

۲- از دوستان و خانواده‌تان کمک بگیرید: در صورتی که با دوستان و یا اعضای خانواده شریک شوید یا به عنوان سرمایه گذار انتخابشان کنید حتماً به کسب و کار شما ورود خواهند کرد. این موضوع به خودی خود اشکالی ندارد به شرط این که روابط شخصی روابط کاری را تحت تأثیر قرار ندهند. تجربه نشان داده که این امر کار بسیار سختی است. در هرصورت اگر ناچار به تأمین مالی از طریق آنها هستید می توانید مبلغ مورد نیاز را به صورت قرض‌الحسنه و یا حتی با هزینه کم وام بگیرید.

۳- افراد و موسسات سرمایه‌گذاری فرشته (Angels): این افراد یا موسسات فرشته نامیده می‌شوند زیرا همچون فرشته ظاهر می‌شوند و به استارتاپ‌ ها سرمایه اعطاء می‌کنند. در مراحل اولیه کسب و کار که اشخاص مختلف حاضر به سرمایه‌گذاری در آن نیستند با سرمایه شخصی خود و بدون اعمال نظر دیگران به عنوان سهامدار در سود و زیان کار شما شریک می‌شوند. این افراد و موسسات به علت تجربه و آگاهی که از بازار و کسب و کار مورد نظر شما دارند طرح را به دقت بررسی می‌کنند و حتی می‌توانند به عنوان مشاور خبره به شما بگویند که آیا ایده‌تان عملی است یا نه و اگر هست راهکارهای موثری را برای تحقق آن ارائه می‌کنند. برای دسترسی به این سرمایه گذاران در ایران به راحتی می‌توانید از طریق جستجو در اینترنت به نتایج خوبی برسید.

۴- سرمایه‌گذاران خطرپذیر (Venture Capital): مجموعه‌ای از افراد با تجربه در امور کسب و کار و مالی با توجه به روابط و امکانات خود و گرفتن سرمایه از دیگران اقدام به سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا می کنند. نمونه این سرمایه‌گذاران در ایران تحت عنوان انجمن صنفی سرمایه گذاری صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشغول به فعالیت می‌باشند.

۵- انکوباتورها یا مراکز رشد: انکوباتورها یا مراکز رشد که در دانشگاههای کشور مستقر هستند ارتباط برقرار کنید. این مراکز برای کمک به کسب و کارهای جدید برای ورود به سطح بعدی یعنی تبدیل شدن به شرکت بزرگ و پایدار، طراحی شده‌اند. بعضی منابع مانند امکانات اداری و مشاوره را رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند.

۶- شتاب دهنده های استارتاپ ها: شتاب دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود در می‌آورند. ابتدا مبلغ کمی در اختیار استارتاپ های منتخب قرار می‌گیرد و در قبال مبلغ اولیه، شتاب دهنده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در از سهام استارتاپ ها را از آن خود خواهد کرد. تیم‌ها باید طی مدتی مثلاً ۶ ماه به مرحله تجاری سازی برسند.در۶ ماهی که تیم ها برای پیاده سازی ایده خود فرصت دارند، شتاب دهنده فضا و امکانات مناسب را در اختیار استارتاپ ها قرار می‌دهد. در این زمان همچنین مربیانی نیز بر روی کار تیم‌ها نظارت می‌کنند. بعد از این دوره، یکبار دیگر استارتاپ ها کار خود را برای هیئت داوران تشریح می کنند. در صورت پذیرش در این مرحله تنها چند استارتاپ این فرصت را دارند تا سرمایه اصلی را از شتاب دهنده دریافت کنند. معمولاً این افزایش سرمایه با افزایش سهام شتاب دهنده در استارتاپ نیز همراه می‌شود.بیشتر بخوانید:  ۵ سوالی که باید برای افزایش کارایی از خود بپرسید

۷- کاهش هزینه‌های کسب و کار: کاهش هزینه به نوعی می‌تواند تأمین سرمایه نیز به حساب آید. فهرست بالاترین موارد هزینه خود را فراهم کنید و به مشورت و ایده‌پردازی در مورد کاهش آنها بپردازید. برای مثال در مورد هزینه اجاره محل می‌توانید با چانه زنی، اجاره محل اشتراکی، مانند یک اتاق یا یک میز در دفتر شخص دیگری صرفه‌جویی بالایی انجام دهید. در مورد هزینه کارکنان نیز می‌توانید افرادی را که چند وظیفه را همزمان بتوانند مدیریت کنند به کار بگیرید. در صورت امکان بعضی از کارها را به افراد خانه‌دار بسپارید و همچنین بعضی از وظایف را به شرکتها و یا فریلنسرها برونسپاری کنید.

۸- مشارکت در سهام شرکت با رابطان استراتژیک: در برخی مواقع می‌توانید با بررسی روابط استراتژیک که در حال حاضر با برخی افراد و شرکتها دارید و یا ممکن است در آینده ایجاد شود سرمایه گذاران خوبی را بدست آورید. برای نمونه تأمین کنندگان و توزیع کنندگان فعلی و یا حتی کسانی از همین قشر که با کسب و کار شما آشنا نیستند ولی ممکن است با مطالعه طرح کسب و کار مجاب به سرمایه‌گذاری در سهام کسب و کار شما شوند.

6- تیم سازی

برای راه اندازی کسب و کار اگر ایده‌تان عملی به نظر می‌رسد، باید یک تیم خوب بسازید. وقتی تمام زمان‌تان را برای رشد کسب و کارتان بگذارید حتما موفق خواهید شد. اگر تجربه‌ي کافی ندارید، می‌توانید کارهای بازاریابی و خدمات مشتریان را برون‌سپاری کنید.

بی شک هر شرکتی برای فعالیت و حضور موفق در حوزه کسب و کار نیازمند کارمندان ماهر است. به همین خاطر وضع فرآیندهای مناسب و هماهنگ برای ارزیابی وضعیت متقاضیان فعالیت در شرکت مان و انتخاب بهترین گزینه ضروری خواهد بود. در بسیاری از مواقع اعضای خانواده کارآفرینان پس از تاسیس شرکت تازه از سوی وی اقدام به حضور، هرچند اجباری، در شرکت به عنوان کارمند می کنند. توصیه من در این بخش تلاش برای ایجاد تمایز میان روابط خانوادگی و مسائل کاری است.

بی تردید فعالیت اعضای خانواده در کنار ما به عنوان کارمند مزیت صمیمیت و ایجاد جوی مطلوب در محیط کاری را دارد، با این حال بدون مهارت و تخصص لازم چنین کاری مانند خودکشی برندمان خواهد بود.فرآیند استخدام نیروی کار باید به طور عمیق با نیاز برندمان هماهنگ باشد. در غیر این صورت ما کارمند بیش از حد یا کمتر از حد نیاز استخدام خواهیم کرد. در هر دو حالت وضعیت برند ما دشوار و بغرنج می شود.

7- انتخاب محل شرکت

راه اندازی یک کسب و کار در اغلب موارد نیازمند دفتر یا فروشگاه مرکزی است. این امر حتی در مورد برندهای خرده فروشی آنلاین نیز صدق می کند. به هر حال ما باید حوزه مشخصی برای فعالیت داشته باشیم. فعالیت ما در جایی تحت عنوان دفتر رسمی توسعه خواهد یافت. انتخاب محل یا مقر کسب و کار یکی از گام های اساسی در زمینه تقویت فعالیت برندمان است. امروزه در مناطق مختلف وضعیت مالیات و خدمات دولتی به شرکت های تازه تاسیس متفاوت است. به همین خاطر توجه به موقعیت های مختلف در زمینه انتخاب محل فعالیت برندمان ضروری خواهد بود. با مقایسه شرایط در نقاط مختلف امکان تصمیم گیری مناسب در این زمینه فراهم خواهد شد. 

8- راه اندازی کسب و کار بر اساس طرح کسب و کار

کارتان را بر اساس طرحی که ساخته‌اید به پیش ببرید. هرچند، شما می‌توانید، بسته به شرایط، فرصت‌ّها و مشکلات، طرح‌ها را تغییر دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *