شروع شغل مشاوره

شروع شغل مشاوره – نگاهی به الزامات ، محاسن ، معایب ، روش های کاری در مشاوره کسب و کار

Table Of Contents

 در شروع شغل مشاوره ابتدا باید دید که مشاور واقعا کیست و چه می کند. در فرهنگ لغت مشاور را به عنوان یک متخصص در زمینه های خاص که به عنوان مشاور در یک شرکت یا برای شخص دیگری کار می کند تعریف می کنند.

 این تعریف به نظر بسیار کلی و مبهم می رسد. قطعاً شما شغل مشاوره و راه اندازی مشاوره را به خوبی می شناسید و در باره آن ایده خوبی دارید مگر این که در یک دهه گذشته از دنیا بی خبر باشید.

 کسب و کارها قطعاً به خوبی درک می‌کنند که مشاوران کیستند و چه کار می کنند. در سال ۱۹۹۷ کسب و کار ها در کشور ایالات متحده بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای مشاوره هزینه کردند. این رقم در سال 2020 فقط برای مشاورین مدیریت به 295.9 میلیارد دلار افزایش یافته است. یعنی در 23 سال گذشته بیشتر از 24 برابر شده است.

بگفته آنا گلرز سخنگوی انجمن مشاوران حرفه‌ای در ایروین کالیفرنیا این انجمن اخیراً متوجه افزایش فراخوان ها برای دریافت اطلاعات از طرف افرادی است که می‌خواهند وارد این عرصه شوند. گلرز می‌گوید بازار برای علاقه مندان به شغل مشاوره باز تر می شود. شروع شغل مشاوره برای علاقمندان بسیار جذاب هم هست..

شروع شغل مشاوره

در ایران نیز بالطبع اوضاع بهمینگونه است و صنعت مشاوره بخصوص از دهه هفتاد به بعد رشد قابل توجهی داشته است. در حال حاضر انجمن مشاوران مدیریت ایران 233 عضو و انجمن مشاورین صنعتی 287 عضو دارند. تعداد زیادی از مشاورین ایران بجهات مالی از عضویت در این گونه انجمن ها سرباز می زنند. با اطلاعات غیررسمی که در اختیار داریم می توان جامعه مشاورین ایران را حدود 20000 نفر برآورد کرد که البته پروژه های ارجاعی به آنان در یک سطح نیست ولی به هر حال مشاور مدیریت کسب و کار هستندو راه اندازی مشاوره را دشوار نیافته اند.

 ملیندا پی مشاور مستقل در آرلینگتون ویرجینیا فکر می کند که افراد بیشتری وارد میدان مشاوره خواهند شد زیرا فناوری این کار را آسان تر کرده است . وی می‌گوید همان فناوری که به من کمک کرده است به عنوان یک مشاور موفق شوم همین کار را برای دیگران نیز راحت تر کرده است.

 کار یک مشاور مشورت است نه کمتر و نه بیشتر. بسیار ساده به نظر می‌رسد. هیچ فرمول و راز جادویی وجود ندارد که یک مشاور را از مشاور دیگر موفق تر کند. اما آنچه یک مشاور خوب را از یک مشاور بد جدا می کند، شور و اشتیاق برای تعالی است و صد البته یک مشاور خوب در مورد موضوع کار خود باید کاملا آگاه باشد. والا راه اندازی مشاوره معقول نخواهد بود.

شروع شغل مشاوره

 همان گونه که دیده می شود در این سال ها هر کسی می تواند مشاور باشد و به شغل مشاوره بپردازد. تنها چیزی که باید کشف کند این است که هدیه خاص وی برای دیگران چیست. به عنوان مثال آیا شما در کار با کامپیوتر بسیار راحت هستید؟ آیا از آخرین اطلاعات نرم افزاری و سخت افزاری که به نظر می رسد تقریبا روزانه در حال تغییر است آگاه هستید؟ آیا می‌توانید دانشی را که به دست آورده اید استفاده کرده و آن را به منبعی برای تولید پول تبدیل کنید؟ اگر اینگونه است پس مشکلی برای کار کردن به عنوان مشاور رایانه نخواهید داشت.

 چیزهایی که باید قبل از شروع شغل مشاوره در نظر بگیرید

به چه مجوزهای ویژه‌ای نیاز دارید

 بسته به حرفه شما ممکن است قبل از شروع فعالیت به عنوان مشاور نیاز به مجوز های ویژه داشته باشید. گرچه نه تنها در کشور ایران بلکه در قریب به اتفاق ممالک دنیا عملاً برای اشتغال در در پستی به عنوانشغل مشاوره مجوز خاصی لازم نیست. چرا که وضع قوانین در این زمینه با چالش های بی انتها مواجه خواهد شد و بنظر معقول نیز نمی رسد. گرچه می توان در زمینه آگاه سازی مشتری و ایجاد فضای امن تر در این کسب و کار از شیو ه های اطلاع رسانی بخوبی سود جست.

 آیا من واجد شرایط مشاور شدن هستم ؟

 قبل از این که تابلو بزنید و امیدوار باشید که مشتریان برای استخدام شما، در را از جا بکنند حتماً باید صلاحیتهای لازم برای انجام این کار را داشته باشید. اگر به عنوان مثال می‌خواهید مشاور رایانه باشید اطمینان حاصل کنید که در این بخش با تمام روند ها و تغییرات صنعت رایانه آشنا هستید و اطلاعات شما کاملاً به روز هستند. از سوی دیگر باید توان انتقال این توانایی را به مشتری بشکل انجام پیمان منعقده با وی یا آموزش او را داشته باشید. در این صورت راه اندازی مشاوره کاملا عاقلانه است.

 آیا من به اندازه کافی برای مشاور شدن سازمان یافته هستید؟

 آیا دوست دارید روز خود را برنامه ریزی کنید؟ آیا در مدیریت زمان یک متخصص هستید؟ برای شغل مشاوره شما باید به هر سه سوال پاسخ بله داده باشید.

 آیا شبکه سازی را دوست دارید؟

 شبکه سازی برای موفقیت در هر نوع مشاوره‌ای الزامی است پس بلافاصله ساخت شبکه مخاطبین خود را آغاز کنید.

آیا اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را تعیین کرده‌اید؟

 و آیا آنها به من اجازه می‌دهند که مشاور باشم؟ اگر اهداف شما با شروع و موفقیت در شغل و کسب و کار مشاوره مطابقت ندارد قبل از انجام هرگونه کاری در تصمیم خود تجدید نظر کنید.

 ۲۰ کسب و کار برتر مشاوره در حال پیشرفت

 اگرچه این روزها می توانید تقریباً در هر زمینه ای مشاور باشید اما ۲۰ کسب و کار برتر مشاوره به شرح زیر هستند:

 حسابداری

حسابداری مهارت و شغلی است که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد. مهم نیست آیا این کسب و کاربزرگ است و یا کسب و کار کوچکی است. مشاوران حسابداری می توانند به یک کسب و کار در زمینه نیازهای مالی آن کمک کنند. همچون تمامی تخصص‌های دیگر، حسابداری نیز دانش و علم مخصوص به خود را دارد که با توجه به حساسیت خاص این فیلد، کسب تخصص در آن دشوارتر است. یک مشاور حسابداری، فردی متخصص در حوزه‌های مالی و حسابداری است که بینشی فراتر از یک حسابدار معمولی دارد و قادر به تحلیل استراتژیک تمامی جنبه‌های مالی یک کسب‌وکار است. به‌طور ساده می‌توان گفت که مشاور حسابداری به‌تمامی امور حسابداری تسلط کامل داشته و نگاهی تیزبین برای دیدن کمبودها و فهمی عمیق برای ارائه راه‌حل برای آن‌ها دارد. در راه اندازی مشاوره حسابداری با اعداد سروکار دارید.

مهم‌ترین خدمت ارائه‌شده توسط مشاوره حسابداری، رصد دقیق وضعیت حسابداری یک شرکت و فهم و پیشنهاد خدمات حسابداری موردنیاز یک شرکت است. یک مشاور حسابداری پس از ارزیابی کامل وضعیت حسابداری، اسناد و دفاتر مالی، کمبودهای دپارتمان مالی و حسابداری یک کسب‌وکار را کشف کرده و مهم‌ترین و بهترین خدمات حسابداری موردنیاز یک شرکت را به مدیران آن پیشنهاد می‌کند.

 تبلیغات

این نوع مشاوره به طور معمول توسط کسب و کارهای دیگر استخدام می‌شود تا یک کمپین استراتژیک خوب ایجاد کند. مشاور تبلیغات فردیست که به اصول علمی و اثبات شده هنر گرافیک، ارتباط شناسی ، روانشناسی، سواد بصری ، جامعه شناسی ,علوم مدیریتی , علوم سیاسی , متکی باشدو شرایط خاص اقتصادی را مد نظر قرار دهد و همواره در استراتژی تبلیغاتی خویش مقوله ارزش مشتری را سر لوحه عملیات خویش قرار دهد. این شغل مشاوره هنر و فن را باید در اختیار بگیرد.

 ممیزی

ممیزی در واقع شکل دیگری از بازرسی است با این تفاوت که محصولی که مورد بازرسی قرار می‌گیرد خود سیستم مدیریتی است. شبیه بازرسی محصول، ممیزی نیز سیستم مدیریتی را بررسی میکند تا مشخص شود وضعیت فعلی سیستم چگونه است و چگونه باید باشد.ممیزی کمک به کشف نقاطی از سیستم مدیریتی می کند که نیاز به توجه بیشتری دارند و فرصتی را برای بهبود فرآیندهای آنان محیا میکند. شغل مشاوره ممیزی داخلی و ایزو از شغلهای سی سال اخیر است.

 کسب و کار

آیا می دانید چگونه به یک کسب و کار باید کمک کنید تا سود کسب کند. اگر در این زمینه حس شغلی خوبی دارید به عنوان یک مشاور در زمینه کسب و کار فعالیت کنید. پس از مشاوران رایانه بیشترین جستجو برای مشاوران کسب و کار بوده است.

شروع شغل مشاوره

 کسب و کار نوشتن گزارش

همه می‌دانند که بیشتر افراد درگیر در کارهای تجاری و بازرگانی هنگام نوشتن گزارش مشکل دارند و معمولاً حتی یک یادداشت ساده را با دشواری می نویسند. وارد مشاوره نوشتن در کسب و کار شوید تا همه خوشحال باشند. راه اندازی مشاوره نوشتن آنچنان که بنظر می رسد ساده نیست.

 مشاوره شغلی

 تا وقتی که مردم قربانی تعطیلی شرکت ها باشند و معضل کنکور بر سر دانش آموزان این مملکت سایه انداخته باشد مشاوران شغلی همیشه مورد تقاضا خواهند بود. مشاوران شغلی مشتریان خود را به سمت حرفه یا شغلی راهنمایی می کنند که به آنها کمک می کند تا به عنوان یک کارمند خوشبخت و مولد باشند.

ارتباطات

مشاوران ارتباطات در کسب و کارهای بزرگ و کوچک به کارمندان و کارکنان کمک می کنند که بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که در نهایت باعث می‌شود تجارت کارآمدتر و بدون نقص فعالیت کند.

 برنامه نویس رایانه

اگردرکاربا کامپیوتراز نرم‌افزار گرفته تا سخت افزار آشنا و در آن متخصص باشید ، بزرگترین مشکل شما نداشتن ساعات کافی در روز برای برآورده کردن خواسته‌های مشتریان شما خواهد بود.

 خدمات تحریریه

 از تولید خبرنامه گرفته تا گزارش های سالانه شرکت ها باعث شده است از مشاورانی که متخصص حوزه تحریریه هستند همیشه قدردانی شود. راه اندازی مشاوره تحریریه اغلب درآمد مناسبی را در پی دارد.

شروع شغل مشاوره

استخدام کارکنان

 گرچه این کار یک شغل همگانی نیست اما افرادی هستند که از پیدا کردن استعداد برای کارفرمایان لذت می برند. ولی شروع شغل مشاوره آنچنان که بنظر می رسد ساده نیست.

باغبانی

 در یک دهه گذشته تقاضا برای مشاورین باغبانی به شدت افزایش یافته است نه تنها کسب و کارها مشاورین باغبانی را استخدام می کنند بلکه حتی افرادی نیز که مشغول مراقبت از باغ خود یا فضای سبز خانه خود هستند به دنبال مشاورین باغبانی می گردند.

 منابع انسانی

 تا زمانی که مشاغل دارای مشکلاتی در زمینه کارکنان و کارمندان باشند که همیشه خواهند بود مشاوران در این زمینه همیشه مشتری های سازمانی اعم از بزرگ و کوچک را خواهند داشت و با برنامه هایی مانند آموزش کارکنان یا آمختن روش احترام به دیگران و حتی پیشگیری از خشونت در محل کار پیشنهاد های مناسبی به کارفرمایان ارائه می دهند و بابت آن پول های خوبی نیز می گیرند.

بیمه

 همگان به بیمه احتیاج دارند. هر کسی به یک مشاور بیمه نیازمند است تا به او کمک کند تا بهترین برنامه بیمه و بهترین قیمت را پیدا کند. شغل مشاوره بیمه در صورت بازاریابی درست از مشاغل پردرآمد است.

شروع شغل مشاوره

 بازاریابی

شما می‌توانید به یک کسب و کار کمک کنید تا یک برنامه بازاریابی بنویسد. آیا ایده هایی دارید که احساس می کنید به پیشرفت یک کسب و کار کمک می کند؟ اگر چنین است چرا خود را به عنوان یک مشاور بازاریابی امتحان نمی کنید؟

 مدیریت حقوق و دستمزد

 همه باید حقوق بگیرند . با استفاده از دانش و تخصص خود در مدیریت حقوق و دستمزد می‌توانید این خدمات را به بسیاری از مشاغل کوچک و بزرگ ارائه دهید.

 روابط عمومی

بهره‌مندی از پوشش مطبوعاتی مناسب برای هر سازمانی یک هنر واقعی و یک آرزو است. وقتی سازمانی یک مشاور روابط عمومی خوب استخدام می کند، عمله این آرزو برآورده می شود. با راه اندازی مشاوره روابط عمومی به آنان کمک کنید.

انتشارات

 اگر به حوزه نشر علاقه مند هستید با آموختن و آموزش شما نیز می توانید یک مشاور نشر باشید. مشاوره نشر معمولاً برای راه‌اندازی یک روزنامه مجله خبرنامه و حتی وب سایت و خبرنامه الکترونیکی به سرمایه‌گذاران جدید کمک می کند.

مالیات

 با داشتن برنامه ریزی مناسب برای بازاریابی و کسب و کار و (علاقه صمیمانه به مالیات!) حرفه شما به عنوان مشاور مالیاتی می تواند بسیار پر سود باشد. یک مشاور مالیاتی به روش های قانونی توصیه هایی به کسب و کارها می کند تا که کمترین میزان مالیات ممکن را بپردازند. شغل مشاوره مالیات در سالهای آتی بسیار مورد نیاز مشتریان خواهد بود.

 خدمات نوشتن

 هر چیزی که مربوط به کلمات نوشته شده باشد همیشه مورد تقاضا خواهد بود. استعداد خود را در زمینه نوشتن بروز دهید و از آن درآمد کسب کنید.

شروع شغل مشاوره

 بازار هدف

صرف شروع شغل مشاوره کافی نیست.  ایده شما ممکن است بهترین ایده ای باشد که تا به حال به آن فکر کرده اید اما برای استفاده از ایده ها باید متقاضیان ایده نیز وجود داشته باشند. کسی باید بخواهد که از شما توصیه بگیرد و برای مشاوره تخصصی به شما پول پرداخت کند. به عبارت دیگر باید بدانید مشتری بالقوه شما چه کسانی هستند . آیا شما خدمات مشاوره خود را فقط به شرکت‌های بزرگ ارائه می دهید؟ یا آیا شما تخصصی را ارائه می دهید که ممکن است فقط مورد علاقه کسب و کارهای کوچک تر باشد؟

 شاید خدمات شما مورد درخواست سازمانهای غیرانتفاعی قرار گیرد. به هر صورت قبل از اینکه در کاری پیش بروید حتماً وقت خود را صرف تهیه یک برنامه کسب و کار و یک برنامه بازاریابی کنید. شما از نتایج ناامید نخواهید شد به ویژه هنگامی که مشتری شروع به پرداخت پول به شما می کند.

 چرا یک سازمان بایدد شما را استخدام کند؟

 بر اساس بررسی های اخیر در اینجا ۱۰ دلیل اصلی استخدام  مشاور درسازمان ها ذکر شده است:

 یک مشاور ممکن است به دلیل تخصص خود استخدام شود.

این همان جایی است که شما باید نه تنها در زمینه ای که برای مشاوره انتخاب کردید واقعا خوب باشید بلکه باید به نوعی از سابقه خوبی هم در این زمینه برخوردار باشید. به عنوان مثال کسی که به عنوان مشاور جمع آوری سرمایه کار می کند باید بداند ، هر مشتری که او را استخدام می‌کند این کار را بر اساس سابقه کاری او انجام خواهد داد. اگر شما یک سازمان غیر انتفاعی هستید و بایدپانصد میلیون تومان پول را جمع آوری کنید معقول است برای استخدام به شخصی مراجعه کنید که قبلاً میلیاردها تومان برای سایر سازمان‌ها جمع کرده است.

 ممکن است یک مشاور برای شناسایی مشکلات استخدام شود.

 بعضی اوقات کارکنان برای شناسایی مشکلات در درون سازمان به دلیل نزدیکی زیاد به آن مناسب نیستند و در این زمان یک مشاور خارج از سازمان که معمولا او را مشاور خارجی می نامند باید وارد چرخه کاری شود و سوار بر اسب سفید خود به یاری سازمان بیاید.

بجای کارمند ممکن است مشاور استخدام شود

 گاهی اوقات کسب و کاری متوجه می‌شود که می‌تواند میلیون ها تومان با استخدام مشاوران در هنگام نیاز، به جای استخدام کارمندان تمام وقت پس انداز کند. کسب و کار ها متوجه شده اند که با پرداخت نکردن مزایا برای مشاوران استخدام شده می توانند پول اضافی را پس انداز کنند. حتی اگر دستمزد یک مشاور به طور کلی بالاتر از حقوق یک کارمند باشد در طولانی مدت استخدام یک مشاور صرفه اقتصادی دارد.

 یک مشاور ممکن است به عنوان کاتالیزور استخدام شود.

واقعیتی که باید با آن روبرو شد این است که هیچ کس دوست ندارد تغییر کند. اما گاهی اوقات تغییر لازم است و ممکن است یک مشاور برای تغییرات وارد سازمان شود. به عبارت دیگر مشاور می تواند بدون نگرانی در مورد فرهنگ سازمانی یا روحیه کارکنان ویا سایر مواردی که در هنگام  اقدام به تغییر در یک سازمان مساله ساز می شود،برای ایجاد تحول وارد سازمان شود.

یک مشاور ممکن است برای ارائه دیدگاه‌های عینی خود استخدام شود.

واقعا چه کس دیگری برای شناسایی یک مشکل از یک مشاور واجدالشرایط بهتر است. یک مشاور خوب دیدگاه های عینی و تازه‌ای ارائه می دهد بدون اینکه در مورد آنچه افراد سازمان در مورد نتایج و چگونگی دستیابی به آن فکر می‌کنند نگرانی داشته باشد. شروع شغل مشاوره هیجان انگیز هم هست.

شروع شغل مشاوره

 ممکن است یک مشاور برای تدریس استخدام شود

 اگر یک مشاور رایانه‌ای هستید که می توانید به کارمندان نشان دهید چگونه یک برنامه جدید را نصب کنند و یا بر آن مسلط شوند احتمالاً تلفن شما مداوم زنگ خواهد خورد. ممکن است از یک مشاور خواسته شود که مهارت های مختلفی را به کارمندان آموزش دهد. یک مشاور همیشه باید در زمینه تخصص خود به اکتشافات جدید ادامه دهد و آماده باشد تا آنچه را که بقا در بازار رقابت را تضمین می کند به مشتریان جدیدآموزش دهد.

 ممکن است یک مشاور برای انجام کارهای کثیف استخدام شود!

 این مسئله ای است که باید با آن روبرو شویم. هیچ کسی نمی خواهد فردی باشد که مجبور به کاهش کارمندان شود یا یک بخش سازمان را به طور کامل از بین ببرد.

مشاور ممکن است استخدام شود تا  روحیه وحیات تازه‌ای به سازمان تزریق کند.

 اگر در ارائه ایده‌های جدید کارایی خوبی داشته باشید در یافتن مشتری مشکلی نخواهید داشت. در اغلب زمانها بسیاری از مشاغل به شخصی احتیاج دارند که کمک های خاصی را انجام دهد تا دوباره به کار خود ادامه دهند.

 برای ایجاد مشاغل جدید ممکن است یک مشاور استخدام شود.

 مشاورانی وجود دارند که در این زمینه متخصص شده اند. چوند همه افراد توانایی تصور یک ایده و تهیه یک برنامه کاری را ندارند.

 یک مشاور ممکن است برای تاثیر گذاری بر افراد دیگر استخدام شود.

 آیا دوست دارید با ثروتمندان و افراد مشهور در شهر خود هم کاسه شوید؟ در این صورت ممکن است شما استخدام شوید تا یک مشاوره را صرفاً بر اساس کسانی که میشناسید انجام دهید. هرچه بیشتر مشاوران در این زمینه به شکل لا بیگری عمل می کنند اما تعداد افرادی که وارد مشاغل مشاوره شده‌اند را افزایش داده است. اگر قدرت لابی گری را می شناسید راه اندازی مشاوره کسب و کار برای شما مناسب است.

شروع شغل مشاوره

 محل سکونت و کارمندان

 کسب و کار مشاوره شما احتمالاً در ابتدا به سرمایه‌گذاری بزرگی احتیاج ندارد. حقیقتا بهتر است اگر قادر هستید در خارج از خانه کارو شغل خود را انجام دهید. ولی به هر حال داشتن یک دفتر در منزل محاسن و مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 هزینه های سربار کم

در منزل لازم نیست نگران پرداخت اجاره و یا مبالغ دیگر مرتبط با اجاره محل باشید. شما تا زمانی که یک پایگاه منظم از مشتریان ایجاد کنید قدردان این ویژگی خواهید بود.

 انعطاف پذیری

 شکی نیست کار کردن به عنوان مشاور در خانه قدرت انعطاف پذیری زیادی به شما می دهد. می توانید ساعت های کاری و استراحت خود را به راحتی تنظیم کرده و در صورت نیاز وقت مورد نیاز را برای خود آزاد کنید.

 دوری از کابوس های شبانه روزی

 برای کسانی که مجبور به مسافرت‌های کاری در ساعات مختلف و عجله و شتاب در محیط کاری بودند این تغییر سرعت بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

مالیات

 قوانین مالیاتی برای کسانی که در خانه کار می‌کنند معمولاً قوانین منعطف تر و کم آزار تری هستند. این موردی است که می تواند کار در خانه را تشویق کند.

شروع شغل مشاوره

 کارمندان

 وقتی برای اولین بار و در شروع دفتر مشاوره خود را باز می‌کنید و شروع شغل مشاوره را کلید می زنید ممکن است خودتان بتوانید کلیه عملیات را انجام دهید. اما از آنجا که کسب و کار مشاوره شما شروع به رشد می‌کند در رسیدگی به جزئیات اداری یا انجام تکالیف مشاوره‌ای نیازمند کمک دیگران نیز می شوید. شما باید تصمیم مهمی بگیرید. به عنوان مثال آیا زمان لازم برای ساختن برچسب و درج بروشورهای خود در هزار پاکت نامه را دارید؟ آیا می توانید وقت خود را برای انجام کارهای اداری صرف کنید در حالی که می توانستید از آن زمان به طور موثری در بازاریابی خدمات خود استفاده کنید و مشتری های جدیدی را جذب نمایید؟

 به هر حال زمانی فرا خواهد رسید که باید تصمیم بگیرید که به محیط کاری خود کارمندانی اضافه کنید. گرچه می توان از دفتر کاری مجازی و اجاره‌ای و منشی‌های اجاره‌ای هم استفاده کرد اما با همه این ها زمانی فرا می‌رسد که استخدام شخصی برای کار در دفتر، به همراه شما مقرون به صرفه تر باشد. استخدام یک فرد اداری خوب بعضی اوقات می تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و عدم موفقیت و همچنین به دست آوردن مشتری های بیشتر یا از دست دادن مداوم مشتری باشد. داشتن چنین شخصی در دفتر شما مزایایی دارد که به آنها اشاره می کنیم:

 شما در وقت و هزینه صرفه جویی می کنید

 با تمرکز کارمند شما بر کارهای روزمره مانند باز کردن نامه ها، تشکیل پرونده ، پاسخ دادن به تلفن و غیره می توانید تمام تلاش خود را برای جذب مشتری های جدید متمرکز کنید. در مورد این موضوع باید فکر کنید که آیا می خواهید مشتری با درآمد ۳ میلیون تومانی در روز را از دست بدهید صرفاً به خاطر اینکه نخواستید کسی را استخدام کنید تا بروشورهای شما را درون پاکت بگذارد؟

 نگران نخواهید بود که در دفتر نیستید

 اگر شما به تنهایی کار کنید هرگاه که از دفتر کار خود خارج می شوید همیشه نگران خواهید بود که آیا با دفتر تماس گرفته شده است یا نه. اما داشتن یک کارمند در دفتر این نگرانی را از بین می برد. به هرحال صرف داشتن یک دستگاه پاسخگوی ماشینی نمی‌تواند احتیاجات یک مشاور را که با مراجعان مختلف و متفاوتی باید برخورد کند رفع نماید.

 کسی را خواهید داشت که چشم انداز دیگری را ارائه دهد

 بعضی اوقات می شود کار را به تنهایی انجام داد اما اگر یک فرد دیگری در طول روز در دفتر کار شما باشد گاهی می تواند چشم انداز دیگری ورای دیدگاه خودتان به شما ارائه دهد که معمولاً بسیار ارزشمند می باشد.

شروع شغل مشاوره

 درآمد و صورتحساب

 اکنون که تصمیم به افتتاح کسب و کار مشاوره خود گرفته‌اید باید درباره اینکه چقدر پول از مشتری به عنوان دستمزد یافت کنید به خوبی فکر کرده و تصمیم بگیرید. اگر دستمزد دریافتی شما کم باشد در کسب و کار موفق نخواهید شد و اگر رقم درخواستی شما زیاد باشد هیچ مشتریی به شما مراجعه نخواهد کرد. بنابراین چگونه می توان راه وسطی پیدا کرد که متعادل باشد.

 یکی از راه های کمک به شما در تصمیم‌گیری درباره میزان دستمزد این است که بدانید نرخ و دستمزد رقبای شما چقدر است. یک تماس تلفنی ساده برای درخواست بروشور و نرخ مشاوره آنها می تواند به شما کمک بزرگی باشد. بعد از مطالعه رقبا نرخ دستمزد خود را طوری تنظیم کنید که با همه افراد رقیب، قدرت رقابت داشته باشید.

 قبل از تعیین  رقم دستمزد خود مطمئن شوید که تمام هزینه ها را در نظر گرفته اید. هیچ چیزی بدتر از آن نیست که شما نرخ را تعیین کنید و مشتریان آنرا به موقع پرداخت کنند و سپس متوجه شوید که بعضی هزینه‌ها را در نظر نگرفته اید و عملاً متضرر شده اید. این نکته مساله مهمی را گوشزد می‌کند، که در هر شغلی باید آن را بیاد داشت و همیشه یک بند متفرقه را در پیشنهاد هزینه‌های خود وارد کنید.

 بیشتر مشتری ها درک می کنند که در هر پروژه بدون شک هزینه‌های اضافی وجود خواهد داشت. فقط مطمئن باشید که رقم پیشنهادی شما با رقم تقریبی که مشتری حدس میزند نزدیک باشد. قبل از تعیین نرخ های خود باید بدانید مشاوران دیگر در جامعه شما برای خدمات خود چه مبلغی را دریافت میکنند. گاهی می توانید با یک تماس تلفنی ساده با دفتر مشاور دیگر از او بپرسید که دستمزد دریافتی آنها چقدر است؟ یا ممکن است مجبور شوید با یکی از دوستانتان تماس بگیرید و از آنها بروشور بخواهید و یا اطلاعات اضافی را که می شود در مورد هزینه ها و قیمت ها به دست آورد را جمع آوری کنید. اگر در یک شهر کوچک زندگی می کنید و مشاور دیگری در زمینه فعالیت شما وجود ندارد پس خوشحال و شادمان باشید اما هزینه های خود را در سطح معقولی تعیین کنید.

 هنگام تنظیم نرخ های خود گزینه های مختلفی از جمله نرخ ساعتی هزینه پروژه و کار در نظر داشته باشید اجازه بدهید این ها را مورد بررسی قرار دهیم.

 هزینه ساعتی

 شما باید هنگام تعیین هزینه های ساعتی به دقت عمل کنید زیرا ممکن است این اتفاق ها رخ دهد:

  • الف: نرخ ساعتی شما ما به حدی باشد که هیچکس قادر به پرداخت آن نباشد بنابراین هیچ مشتری در دفتر شما را نخواهد کوبید.
  • ب: نرخ ساعتی شما به حدی است که هیچ کس شما را جدی نخواهد گرفت.

   در هنگام تعیین هزینه یک قانون مهم را در نظر داشته باشید. مهم نیست که درمورد چه ساختاری دارید تصمیم میگیرید ولی هرچه پول بیشتری برای یک محصول یا خدمات پرداخت شود در ازای آن توقع به دست آوردن پول بیشتری وجود دارد. به عبارت دیگر اگر مشتری با نرخ ساعتی شما مثلاً در حدود ۳۰۰ هزار تومان موافقت کند بهتر است هر ساعتی که برای آنها کار می کنید ۳۰۰ هزار تومان خدمات و ارزش به آن مشتریارائه شود.

برخی از مشتریان ترجیح می دهند که هر روزه مبلغ صورتحساب خود را پرداخت کنند. در حالی که برخی دیگر از این که مبلغی را هر ساعت و هر روز به کسی پرداخت کنند متنفر هستند. این مشتری ها معمولاً ترجیح می‌دهند هزینه هر پروژه را یکجا بپردازند.

پرداخت پروژه ای

 هنگام کار بر اساس نرخ پروژه یک مشاور معمولاً برای مدت زمانی از پیش تعیین شده مبلغ مشخصی را دریافت می کند. برخی از مراجعین برای جمع‌آوری مبلغ پرداختی به شما، ترجیح می دهند این شیوه را انتخاب کنند، در حالیکه شما هم زمان به آنها مشورت می دهید چگونه این پول را جمع آوری کنند. با توجه به رقم نرخ پروژه، بیشتر سازمان ها ترجیح می دهند ماهانه مبلغ صورتحساب خود را پرداخت کنند. این کار به نظر خوب می‌رسد به شرطی که سازمان ها سر وقت پرداخت های خود را انجام دهند و آن را به تاخیر نیاندازند. ولی چون اغلب این تاخیر وجود دارد بهتر است که از مشتری بخواهید که در هنگام امضای قرارداد مبلغ مربوط به ماه اول و ماه آخر را پرداخت کنند. اگر مثلاً پروژه به مدت یک سال وبه ازای هر ماه 15 میلیون تومان مورد توافق شما و مشتری قرار گرفت هنگام عقد قرارداد بهتر است دوفقره چک به مبلغ هر کدام 15 میلیون تومان برای هزینه ماه اول و ماه آخر از مشتری دریافت کنید.

حقوق ثابت

کار کردن بر اساس حقوق ثابت ماهانه به این شکل است که در ابتدا طبق قرار داد مقرر می‌شود که کارفرما هر ماه به ازای تعداد ساعت مشخص کار انجام شده که بر روی آن توافق شده است مبلغی را به شما به صورت ثابت پرداخت کند. در حالی که به جز این حالت شما باید نگران جذب مشتری بیشتر باشید تا هر کدام ماهانه مبلغی را به شما بپردازند، تا جائیکه به مبلغ ثابت پرداختی یک کارفرما برسد.  اکثر شرکت هایی که مشاور را با حقوق ثابت استخدام می‌کنند بندی را در قرارداد خود می گذراند که در آن شما را از کار کردن برای رقبا منع می‌کند. کار و دریافت حقوق ثابت با این شیوه مطمئناً مزایای زیادی دارد. شما در هر ماه یک درآمد تضمینی دارید و هنگامی که کار مشاوره خود را شروع می کنید با جریان پول نقد مشکلی نخواهید داشت. متوسط درآمد به این شیوه معمولاً بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان در هر ماه است.

 بازاریابی

 اگر کسب و کار مشاوره شما مشتری ندارد بنابراین کسب و کار مشاوره ای ندارید. باید به خاطر داشته باشید که فروش خدمات مشاوره ای شما با فروش اتومبیل یا خانه یکسان نیست. در مورد اتومبیل یا خانه مشتری احتمالاً در حال حاضر در بازار یکی یا هر دو محصول را در دسترس دارد و می داند که به آنها نیازمند است. ولی کار شما سخت تر است زیرا شما خدمات خود را به افرادی ارائه می‌دهید و برای افرادی بازاریابی می‌کنید که حتی نمی دانند که به این خدمات نیاز دارند.

 روش های مختلف و متفاوتی وجود دارد که به وسیله آنها می شود مشتری را جذب و نگهداشت که باید با آنها آشنا شوید. در اینجا برخی از موارد مرسوم را که امروز توسط اغلب مشاوران مورد استفاده قرار می گیرد مرور می کنیم:

 بروشور

 ۵ مورد وجود دارد که بروشور شما باید به آن بپردازد:

  1. باید به وضوح خدمات شما را بیان کند.
  2.  باید به مشتریان بگوید که چرا شما بهترین هستید.  
  3. باید چند دلیل قانع کننده برای استخدام شدن شما ارائه دهد.  
  4. شامل برخی اطلاعات مختصر از بیوگرافی شما باشد.  
  5. شامل برخی اطلاعات در مورد مشتری های دیگر شما هم باشد.

 بله درسته. بروشور را باید تا سر حد امکان ساده نگه داشت. اما این کار را درست انجام دهید. بیاد داشته باشید که بروشور شما را در بازار معرفی میکند. بنابراین قبل از ارسال آن حتماً آن را به اندازه کافی مورد بررسی قرار داده و به قول معروف آن را صیقل دهید. کل حرفه مشاوره شما به آن بستگی خواهد داشت.

شروع شغل مشاوره

 تماس تلفنی

یکی از مواردی که معمولاً مشاوران از آن گریزانند تماس تلفنی است. ولی به هر حال یکی از شیوه های موفق در بازاریابی کسب و کار مشاوره شما همین تماس تلفنی خواهد بود. چند ترفند ساده وجود دارد که می تواند این کار را برای شما آسان تر کند:  سناریویی را از قبل آماده کنید. کلمه به کلمه مطلبی را که تصمیم دارید هنگام تماس تلفنی به فرد مقابل بگویید آماده نمایید.

با این حال به یاد داشته باشید که هدف نهایی شما این است که یک مصاحبه رو در رو با مشتری جدید انجام دهید، بنابراین قبل از اینکه بخواهید و بتوانید به صورت تلفنی خدمات خود را بفروشید باید خود را آماده کنید که پس از تماس تلفنی دردیداری رو در رو فروش به صورت واقعی انجام گیرد. بنابراین هنگام تماس تلفنی مطلبی که می خواهید به مشتری بگویید را نوشته و بارها و بارها آن را تمرین نمایید.

 در تلاش خود برای وادار کردن طرف مقابل به اخذ تصمیم ، باید شما خلاق باشید. در بیشتر مواقع با دبیر یا معاون اداریی روبرو می‌شوید که سالها در برگرداندن تماس گیرندگان تجربه دارد. اما نباید تسلیم شوید. اجازه ندهید که هیچ مانعی در سر راه شما بایستد. برای جلوگیری از دخالت منشیها در ارائه خدمات شما به سازمان ممکن است مجبور شوید قبل از ساعت هشت صبح یا بعد از پنج بعد از ظهر تماس بگیرید. در این مواقع معمولاً شانس پاسخ دادن کسی که می‌خواهید به او دست بیابید و مسئله را با او مطرح کنید بیشتر خواهد شد.

تماس های تلفنی خود را فقط به چند روز در هر ماه محدود کنید و منتظر آن روزها بمانید و در آن روزها اطمینان حاصل کنید که تمام تلاش خود را به کار خواهید گرفت و به این ترتیب برقراری تماس تلفنی آسان تر می شود و شما هم مشتاقانه منتظر آن خواهید بود.

 تبلیغات

محدودیت هایی که در ارائه خدمات مشاوره برای شما پیش خواهد آمد ، مستقیماً با بودجه تبلیغات شما مرتبط خواهد بود. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که بودجه تبلیغاتی پروپیمان داشته باشید به یاد داشته باشید که لازم نیست پولی را صرف تبلیغات کنید فقط به این دلیل که باید هزینه کرد.  تبلیغات معمولاً بسیار هزینه‌بر و گرانقیمت است.

البته لازم به تذکر است که تبلیغات عملاً تبدیل به لیستی از آدرس ها و شماره تلفن ها در مجلات می شوند. پس طبعاً باید همیشه در ذهن داشته باشید که بهترین شکل تبلیغاتی حرف زدن مستقیم با مشتری یا توصیه افراد دیگر بوده است.  بسته به نوع خدماتی که ارائه می دهید ممکن است نیاز به تبلیغات در مجلات تخصصی یا عمومی داشته باشید.

قبل  از هزینه کردن سعی کنید مجلات و روزنامه‌های حرفه ای که در زمینه تخصص شما فعالیت می کنند را بشناسید. کمی وقت بگذارید و تبلیغاتی را که توسط مشاوران دیگر درج شده است بررسی کرده و سپس با دقت تعیین کنید که آیا تبلیغات آنها تا چه اندازه موثر است. سپس تبلیغی را طراحی کنید که برای شما مناسب تر است.

 خبرنامه

 در راه اندازی مشاوره کسب و کار یا مدیریت و یا…زمینه مشاوره شما هر چه باشد باید بیش از اطلاعاتی که برای تهیه یک خبرنامه استفاده می شود اطلاعات ارائه دهید. به گونه‌ای که برای جذب مشتری جذابیت داشته باشد.  اگر وقت ندارید یا احساس می کنید که انتشار خبرنامه برای خود شما سخت است یک نویسنده و طراح گرافیک را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهند.

لازم به تذکر نیست که شما نیازی ندارید که آن را به یک انتشارات گرانقیمت برای چاپ چهار رنگ و براق سفارش دهید. هرچه آن را ساده تر نگه دارید بهتر است. یک خبرنامه خوب اغلب به خاطر طراحی یا اوراق رنگی آن جاذب نخواهد بود بلکه خود را بر اساس محتوا به مشتری تحمیل می کند.

شروع به جمع آوری خبرنامه هایی کنید که در زمینه مشاوره شما منتشر می شوند . اگر فکر می‌کنید که چنین انتشاراتی وجود ندارد یا تعداد آنها کم است ناچارید که در مورد مطالبی که باید ارائه دهید حدس بزنید. بازدید از یک کتابخانه چند خبر نامه را به شما معرفی خواهد کرد. سری هم می توانید به سایت های اینترنتی بزنید.

پیشنهاد من این است که صرفاً به خبرنامه هایی که در ایران منتشر می شود اکتفا نکنید. بلکه در مورد کشورهای دیگر هم وقت گذاشته و خبر نامه ها را بیابید. قبل از طراحی نهائئ نسخه‌های نمونه را نوشته و خبرنامه خود را به صورت چرکنویس آماده کنید. سپس با ویرایش آن و اضافه کردن آیتم های گرافیکی از کیفیت خبرنامه خود متعجب خواهید شد.  خبرنامه وسیله ای موثر برای برقراری ارتباط با مشتری است و به نظر من بهترین رسانه تبلیغاتی برای مشاور در زمینه فروش خدمات است .

دفعات بعد هر خبرنامه را که دریافت می کنید یا ایمیلی را باز می‌کنید که در آن خبرنامه گنجانده شده است، در مورد آن خوب فکر کنید. ببینید که آیا آن را به سرعت کنار گذاشتید یا همان موقع شروع به خواندن کردید. و چرا این کار را کردید؟ اگر شما بدون فوت وقت شروع به خواندن خبرنامه‌ ای کردید حتماً دلیل آن این بوده است که مطمئن شوید هیچ اخبار یا اطلاعات مهمی را از دست نمی دهید. حال به خبرنامه‌ها و بروشورهایی که همان روز دریافت کردید و به سرعت آنها را کنار گذاشتید فکر کنید و اینکه چه دلیلی دارد که این خبرنامه یا بروشور را به سرعت کنار گذاشتید. پاسخ این سوالات در تنظیم خبر نامه های شما کمک بزرگی خواهد بود.

 سخنرانی عمومی

سخنرانی عمومی یکی دیگر از راه های عالی برای جذب مشتری های جدید و کسب شهرت در جامعه است. اگر در شهر کوچکی زندگی می کنید که در آنجا اتاق بازرگانی یا باشگاهی با خدمات مشابه وجود ندارد می توانید خدمات خود را در ناهار یا شام های مناسبتی با ترفندهای زیرکانه معرفی کنید.  

بررسی کرده و مطمئن شوید که در شهر شما آیا کسی فهرستی از سازمان های خدماتی در جامعه شما را منتشر کرده است یا خیر. با مراجعه به کتابخانه ها پاسخ این سوال را به راحتی می‌توانید به دست آورید. لیستی از سازمانها و انجمن هایی را پیدا کنید که جلسات ماهیانه دارند و ممکن است در آنها بتوانید صحبت کنید. با همه گروهها تماس بگیرید و خدمات عمومی خود را ارائه دهید.

تقاضای معرفی از مشتری  به مشتری های دیگر

این روش غالباً نادیده گرفته می شود در حالی که ابزاری ساده برای بازاریابی است و به همین دلیل است که معمولاً کسی به آن فکر نمی کند.   لگد به بخت خود نزنید! هنگامی که وظیفه مشاوره خود را تمام کردید و مشتری شما به خاطر خدمات شما در آسمان هفتم پرواز می کند، زمان بسیار خوبی برای درخواست معرفی به دیگران است.

به سادگی یک یادداشت یا یک نامه کوتاه یا یک توصیه را از آنها برای هر یک از همکاران، دوستان و یا فعالان تجاری آشنا درخواست کنید. ممکن است بازار مناسبی برای خدمات مشاوره شما در بین آشنایان کارفرمای فعلی یا خوانندگان توصیه وی وجود داشته باشد. بوقتی خدمات خود را معرفی می کنید از آنها اجازه بخواهید که نام آنها را ذکر کنید. معمولاً توصیه یک دوست مشترک یا همکار تجاری محترم توصیه ای قابل قبول است.

شروع شغل مشاوره و راه اندازی مشاوره کسب و کار یا مدیریت با این مقاله احتمالا برای شما واضح تر شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *