محدودیت های مشاور

محدودیت های مشاور

محدودیت های مشاور در طی فرآیند مشاوره کم نیست. غالباً اینگونه تصور می کنیم که مشتری، مشاور را نوعی “جادوگر” می بیند که می تواند هر مشکلی را به سادگی از بین ببرد!

حقیقت این است که گاهی اوقات وقتی بحرانی در حال وقوع است ، مشاور به عنوان آخرین سلاح برای مقابله با وضعیتی که شرکت یا بخش در آن گرفتار شده فراخوانی می شود.

با توجه به این مسئولیت ، طبیعی است که مشاور تلاش خود را انجام دهد و ، مایل به خوشحال کردن مشتری باشد. معمول است که در پایان کارهایی که شما بعنوان مشاور باید انجام دهید ، فراتر از محدودیت های شما و مشتری باشد. اما ، این محدودیت ها چه خواهد بود؟

تشخیص و توصیه

محدودیت های مشاور

اولین و مهمترین چیزی که مشاور باید درک کنداینست که: شما به مشتری خود نمی گویید که باید چه کاری انجام دهد. کار مشاوره شامل تشخیص مشکل ، پیشنهاد راه حل های ممکن (ترجیحاً همیشه بیش از یک احتمال) ، ارائه دوره های عملی ممکن است ، اما هرگز تصمیم گیری نکنید.

تصمیم گیری و اجرای اقدامات مربوط به این انتخاب محدود به مشتری شما می شود. نقش شما ارائه گزینه ها ، نقشه راه و پیامدهای آن خواهد بود ، اما نمی گویید کدام یک برای مشتری یا کارمندانشان بهتر کار می کند.

تصمیم مشتری و مشاور این است که به نقش یکدیگر در روند مشاوره احترام بگذارند. با درک محدودیت جایگاه مشاور ، شما واقعاً به مشتری کمک خواهید کرد تا در برابر چالش هایی که با آنها روبرو است پاسخ دهد و آنها را در تصمیم گیری و نشان دادن مهارت های رهبری خود قادر می سازید.

همچنین ، هرگز فراموش نکنید که شما کارمند مشتری خود نیستید: در یک مشارکت حرفه ای قرار دارید. شما با او کار می کنید ، نه برای او. شما برای انجام یک کار خاص استخدام شده اید و محدود به آن خواهید شد.

بنابراین در دام مشکلات کارکنان ، اضطراب ذینفعان و شوخ طبعی های معمول قرار نگیرید. شما بخشی از تیم نیستید. شما یک استخدام برون سپاری و موقت هستید که باید توافق نامه را پی بگیرد.

به کار مشاور دیگر احترام بگذارید

محدودیت های مشاور

هیچ چیز غیر حرفه ای تر از انتقاد یا مسخره کردن کار شخص دیگر نیست – به خصوص وقتی صحبت از “رقابت” می شود. حتی اگر ظاهراً رقیب شما پیش از این اشتباهات خیره کننده ای را انجام داده است ، خودتان را حفظ کنید.

صحبت کردن در مورد کار شخص دیگر ، حتی اگر فکر می کنید بیش از حد وارد حیطه خطا شده است ، باعث نمی شود که به نظر شما بهتر ، ماهرتر یا با تجربه تر جلوه کنید. شاید برعکس ، فقط باعث می شود کوچک و متکبر به نظر برسید.

از ارتباط با متخصصان دیگر خودداری نکنید

اگر مشخص کرده اید که برای یافتن بردن بهترین راه حل برای مشکل مشتری خود ، باید از خدمات یک متخصص دیگر استفاده کنید ،حتما این پیشنهاد را انجام دهید.

اگر یک حرفه ای در کاری را که شرکت باید به شما معرفی کند ، می شناسید – و به اواعتماد میکنید ، توصیه را ارائه دهید ، اما در همان جا کار معرفی وی به پایان می رسد. زیرا ، شاید این شرکت شخص دیگری را بشناسد و به او ارجحیت دهد.

همچنین ، هر قدر که این حرفه ای را بشناسید و به آن اهمیت دهید ، مراقب باشید که تصویر خود را از او با مشتری در میان نگذارید. شما هرگز نمی دانید تصور مشتری از این شخص چه خواهد بود.

سرانجام ، خود را برای قیمت گذاری خدمات خود محدود کنید و سعی نکنید ارزش کار دیگران را پیش بینی کنید. هنگام مراجعه به سرویس ، “قیمت” را مشخص فرض نکنید ،  این کار شما نیست و ممکن است شما در نهایت اطلاعات اشتباه به مشتری خود ارائه دهید – که برای شما دردسرساز است.

همیشه توافق نامه را دنبال کنید

محدودیت های مشاور

به خصوص اگر در حال شروع کار در مشاوره هستید ، معمول است که کمی بیشتر از کاری که توافق شده است – در دام کارخود باشید – بدون اینکه هزینه بیشتری برای آن دریافت کنید.

به احتمال زیاد شما فقط سعی می کنید حسن نیت نشان دهید. مشکل این است که مشتری به سرعت به این “حسن نیت” عادت می کند و طوری عمل می کند که گویی او حق این نعمت های اضافی را که ارائه می دهید ، دارد. و پس از آن ، لحظه ای که مجدداً خواستار معامله باشید ، دلهره یا ناامیدی ایجاد می کند.

بنابراین در کمال آرامش ، پروژه خود را محدود کنید ، با مشتری خود در حد امکان صحبت کنید و تمام دستورالعمل ها – و محدودیت ها – توافقنامه کاری خود را در کنار هم قرار دهید. برنامه ها ، فرایندها ، فرکانس های کار را تعیین کنید ، هیچ چیزی را از دست ندهید.

و بعد از تنظیم ، تمام آن را روی کاغذ بیاورید – یک قرارداد ببندید . قراردادها برای محافظت از هر دو طرف عمل می کنند و مشتری شما آن را می داند.  مسئولیت ها و زمانبندی قرارداد و همچنین عواقب ، پرداخت ها و هزینه های مربوطه را درج کنید.

یک قرارداد ممکن است مشتریانی را که نمی خواهید داشته باشید از بین ببرد. زیرا ، در عمل ، عقد قرارداد نشانه حرفه ای بودن و تعهد است.

به هر حال ، در صحبت از توافق و مستندات ، مهم است که تمام کارهای خود را با مشتری ثبت کنید. همچنین برای محافظت از مسئولیت های شما (و حدود شما) نیز مفید است.

بنابراین مطمئن باشید که کلیه وظایف اجرا شده و انجام شده ، مکالمات ذینفعان ، تعیین جدول زمانی و سایر مواردی که مربوط به مشاوره است را مستند و نت برداری کنید. به این ترتیب می توانید پیشرفت پروژه را با مشتری خود بررسی کنید.

حرفه ای باشید

محدودیت های مشاور

بله ، همه ما ترجیح می دهیم در یک محیط دوستانه کار کنیم. اما همیشه مراقب باشید از سد روابط حرفه ای و شخصی عبور نکنید. این ممکن است کل پیشرفت پروژه را به خطر اندازد.

نیازی به گفتن نیست ، این شامل ارتباطات عاطفی و حسی با کارمندان و پیمانکاران ، و وارد بحث های سیاسی و مذهبی با کارمندان شدن را می شود. به طور خلاصه ، اگر از مرزها اطمینان ندارید ، همیشه به آنچه فکر می کنید مستندی در سوابق خود داشته باشید ، فکر کنید.

بنابراین همیشه با مشتری خود به عنوان مهمترین نمونه کارها رفتار کنید ، اما هرگز فراموش نکنید که محدودیت هایی برای کار شما وجود دارد. این از شما محافظت می کند و مورد توجه پیمانکاران قرار می گیرد. توجه به این محدودیت ها می تواند تفاوت بین نامزد شدن در پروژه های جدید یا ایجاد فضای رقابت باشد.محدودیت های مشاور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *