مشاور خوب - ویژگی های اصلی یک مشاور خوب مدیریت و کسب و کار

مشاور خوب – ویژگی های اصلی یک مشاور خوب مدیریت و کسب و کار

مشاور خوب دارای ویژگی ها و صفات خاصی باید باشد تا در این شغل دشوار موفق شود. من معتقدم که مجموعه ای از توانایی های زیر برای موفقیت در انجام وظایف یک مشاور مدیریت یا مشاور کسب و کاردر شرکت های مشاور کسب و کار یا مشاور مدیریت حتی در حد MBB(مک کینزی، بین، ب ث ژ) بسیار اساسی است:

کنجکاوی:

در کسب و کارسازمان ها دیگر نمی توانند استراتژی و برنامه های خود را از سال گذشته کپی پیست کنند. راه برگشتی وجود ندارد جهان به پیش می تازد و انتظار می رود سرعت بیشتری به تاخت و تاز خود ببخشد. آینده در مورد پول ، قدرت یا … کمتر خواهد گفت، اما درباره چابکی ، شبکه سازی و اشتراک گذاری سخن بسیاراست. برای بقا، مشاغل باید به حالت کنجکاوی دائمی درآیند و آن را به یک صلاحیت اصلی استراتژیک تبدیل کنند. مایکل جی فاکس

بهترین افراد از وضع موجود به ندرت راضی هستند ، تا حدودی شک و تردید دارند و دوست دارند به طور مداوم وضع موجود را به چالش بکشند – نه به دلیل انتظار ، بلکه به این دلیل که این تمایل در درون آنها شعله ور است.

محرک ذاتی برای آشنایی با دلایل اصلی اثرات قابل مشاهده و یا مشکلات کنجکاوی است و یک مشاور باید به خوبی به این سلاح خود را مسلح کند. تلاش برای درک “چرایی؟” و چطوری؟” راه یافتن پاسخ سوالات مشتریان است. یک مشاور همیشه در یک حیطه کاری محصور نیست و بنا بر این از همه جزئیات خبر ندارد. چاره ای جز کنجکاوی برای علت یابی ندارد. پس یک مشاور در حقیقت یک سوال پرسنده دائمی است.

موانع کنجکاوی

در حالی که هر انسانی طبیعتا کنجکاو است ، سازمان ها اینگونه نیستند. اکثر شیوه های مدیریتی در مقابل پیش برد کنجکاوی سازمانی ناکام هستند: ساختارهای سلسله مراتبی مانع سیلان خلاقیت به سمت پایین یا بصورت عرضی می شوند ، ذهن بسته راه اندیشه های تازه را مسدود می کند ، و تفکر قیفی بقای ایده های خرق عادت را محدود می کند. شرکتها وقتی می توانند کنجکاو باشندکه از افرادی که کنجکاو هستند تشکیل شده باشند. اما مشکل افراد این است که همه قربانی محدودیتهای انسانی خود هستند. ما از توهم تعصب دانش رنج می بریم ، فکر می کنیم بیش از آنچه واقعاً می دانیم می دانیم. ما از تعصب اجماع کاذب رنج می بریم با این عقیده که همه مانند ما فکر می کنند و همان انتخاب ها را انجام می دهند ، از دید خودمان به جهان نگاه می کنیم. ما از تعصب درانتخاب مشاهده رنج می بریم که باعث می شود شواهد جدیدی برای حمایت از باورهای غلط خود پیدا کنیم. ما از تعصب agnosticism رنج می بریم ، بدون دانستن آنچه نمی دانیم ، بیش از حد روی چیزهایی که قبلاً می دانیم متمرکز هستیم. تمامی این ها برای یک مشاور خوب کسب و کار یا مشاور مدیریت مانند سم هستند.

مهارت گوش دادن خوب

گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیام‌ها در فرآیند ارتباط. این توانایی، کلید همه‌ی ارتباطات موثر است. چنانچه به مهارت گوش دادن مسلط نباشید، به آسانی ممکن است پیام‌های ارسالی از سوی طرف مقابل‌تان را اشتباه برداشت کنید. در چنین شرایطی، فرآیند ارتباط بی‌اثر شده و به سادگی موجب نا‌امیدی و رنجش فرستنده‌ی پیام خواهد شد.

بسیاری از رهبران و کارآفرینان موفق، موفقیت خود را مدیون خوب گوش دادن هستند. به اعتقاد ریچارد برانسون (Richard Branson)، مهارت گوش دادن یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) بوده است. با توجه به اینکه خوب گوش دادن از جمله مهارت‌هایی محسوب می‌شود که در زیربنای تمامی روابط انسانی مثبت قرار دارد، پس به نفع‌ همگی ماست که کمی وقت بگذاریم و مهارت گوش دادن را که عنصر سازنده‌ی موفقیت است در خودمان پرورش دهیم.

گوش دادن با شنیدن فرق دارد. شنیدن یعنی توانایی درک صدا، حال آنکه گوش دادن نیازمند تمرکز عمیق‌تر و استفاده از سایر حواس است. برای گوش دادن نه تنها باید به ماجرایی که تعریف می‌شود دل بدهید، بلکه لازم است به طرز بیان، شیوه‌ی استفاده از زبان، لحن و حرکات بدن گوینده نیز دقت داشته باشید. به عبارت دیگر، گوش دادن یعنی درک همزمان پیام‌های کلامی و غیرکلامی. پس فقط شنیدن کلمات گفته شده کفایت نمی‌کند، بلکه برای گوش دادن، به چیزی بیشتر از گوش‌ها احتیاج دارید. در مجموع، مهارت خوب گوش دادن بستگی به این دارد که چه مقدار از حرف‌های طرف مقابل‌تان را شنیده و به مفهوم‌شان آگاه هستید.

برای کمک به مردم در دستیابی به اهداف تجاری خود ، یک مشاور مدیریت باید آنچه را که مشتریانش می گویند بشنود. علاوه بر اینکه از نظر جسمی ارتباطات مشتری خود را تأیید می کنید ، باید بین خطوط را نیز بخوانید تا درک کنید مشتری دیگرچه می خواهد یا نمی خواهد. همه مشتری ها نمی دانند چگونه بطور مؤثر مطالب را بیان کنند. یک مشاور مدیریت باید سؤالاتی را بپرسد – براساس آنچه که شنیده – تا نیازهای مشتری را به خط مقدم بکشاند. یک شنونده فعال باشید. مشتری را در حالی که صحبت می کند ا چشم نگاه کنید و آنچه را که می گوید تکرار کنید تا اطمینان حاصل کنید نگرانی های او را درک کرده و به او بگویید که توجه کامل شما را در اختیاردارد.

امکان گوش دادن و جذب مطالب برای یک مشاور خوب نیازی کاملاً اساسی است! در تعامل روزانه با مشتری ، شما باید حداقل 80٪ از وقت را گوش کنید! توانایی جذب و اتصال اطلاعات از چندین منبع و لایه در سراسر سازمان مشتری ، یکی از محرک های موفقیت اساسی درشغل مشاوره است.

مشاوره روندی دو طرفه است که مشاور باید در مورد شغل و مسائل تجاری مشتری آگاهی یابد. تنها در این صورت وی قادر به ارائه تغییرات یا پیشرفت در پارامترهای تجاری خواهد بود. از این رو مهم است که مشاور صبور باشد و به مسائل مشتری ، دیدگاه وی و نیاز شغلی او گوش فرا دهد. اگر ندانید کجا هستید ، نمی توانید به آنها بگویید که کجا بروند و چگونه به آنجا بروند”.

یک مشاور خوب همیشه مایل به یادگیری ، انجام تحقیقات دقیق ، یافتن واقعیت ، جمع آوری دانش است و همیشه حاضر و آماده است.جنبه دیگری که در انجام مشاوره بسیار مهم است ، توانایی تبادل اسناد و مدارک در حد خوب و برقراری ارتباطات کتبی است. از طریق ایمیل یا هر وسیله ارتباطی کتبی ، مشاور باید بتواند سرعت کلی پروژه را تعیین کند.مهارت های ارتباطی مشاور مهم است. قوانین و مقررات ایمیل باید ضمن ارسال اطلاعات ، ارسال درخواست یا تنظیم جلسات از طریق ایمیل ، توسط مشاور دنبال شود. باید مودب بودن را بفهمید.

موانع گوش دادن خوب

  • قضاوت سریع در باره گفته های دیگران
  • قطع کردن صحبت های گوینده
  • تلاش برای جواب دادن سریع
  • استفاده صرف از گوش برای گوش دادن بدون توجه به توانایی دیدن

انعطاف پذیری ذهنی

 توانایی انطباق سریع با تغییر اولویت ها ، تمرکز سریع مجدد روی بینش های تازه تولید شده یا فرضیه های رد شده یکی دیگر از نیازهای یک مشاور خوب مدیریت است. این توانایی همراه با یک روش ساختاری در مورد فکر کردن در مورد هر چیزی است. چرا؟ خوب ، در هسته عملیاتی خود ، مشاوره استراتژی از جمله آشفته ترین و بدون ساختارترین شغل در دنیای حرفه ای است. به همین دلیل است که مشاوران باید در تفکر خود کاملاً ساختار یافته باشند ، تا منجر به این انعطاف پذیری و اطمینان شود که می توانند منطقاً با همه چالش کنند و هر مسئله ای را برطرف سازند.

انعطاف پذیری(Flexibility) توانایی بازنگری طرح ها در هنگام روبرو شدن با موانع و نقص در اطلاعات جدید یا خطاهای احتمالی. در حقیقت انعطاف پذیری شامل انطباق یافتن با شرایط جدید و یا تغییر شرایط فعلی است.

ضعف در انعطاف پذیری برای یک مشاور خوب مدیریت چه مشکلی ایجاد می کند؟

افرادی که از مهارت انعطاف پذیری برخوردار نیستند، غالبا قادر نیستند برای حل یک مشکل از راه حل های مختلف استفاده کنند، افراد دچار ضعف در مهارت انعطاف پذیری غالبا برای مواجه شدن با موقعیت های جدید، شروع به پیش بینی و برنامه ریزی موقعیت مطابق با میل خود، می کنند و آنقدر آن موقعیت را از طریق مرور ذهنی برای خود تکرار می کنند تا زمانی که در موقعیت مورد نظر قرار گرفتند، همان رفتار مورد نظرشان را اجرا کنند. این دسته از افراد، زمانی که متوجه می شوند شرایط موجود با شرایط ذهنی که آنها مدنظرشان است، مطابق نیست، دچار خشم، استرس و سردگمی و یا سرخوردگی می شوند. آموزش مهارت مذکور کمک می کند تا افراد بتوانند از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند. این مهارت بکمک می کند تا به مسایل از جوانب مختلف نگاه کنند، برای مسئله واحد، راه حل های متعدد پیدا کنند و در نهایت قادر باشند تا زمان مواجه با موقعیت های از پیش تعیین نشده، اعتماد بنفس خود را حفظ کرده و متناسب با موقعیت، بهترین شیوه حل مساله را بکار برند.چنین توانایی برای یک مشاور خوب کسب و کار الزامی است.

مهارت های ارتباطی خوب

مشاور باید مهارت های ارتباطی شفاهی و کتبی بسیار خوبی داشته باشد. از آنجا که ما اغلب به عنوان کارشناس موضوع (SME) مورد توجه قرار می گیریم ، باید بتوانیم نظرات خود را به صورت مؤثربیان و ارتباط برقرار کنیم. علاوه بر زبان فارسی ، دانستن زبانی که به طور گسترده توسط کارمندان شرکت مورد استفاده قرار می گیرد ، سودمند است. در برخی از کشورها ، اسناد و مدارک ممکن است به یک زبان محلی باشد. در حالت ایده آل ، مشاور باید بتواند به راحتی این زبان را بخواند بدون اینکه از هیچ مترجمی استفاده کند.

به عنوان بخشی از کار ، ممکن است مشاور مجبور شود بعضی از این مشتریان یا مشتریان بالقوه را به صورت غیر رسمی در سناریوهای ناهار خوری سرگرم کند. درگیری ها و جلسات اجتماعی با مشتری می تواند در هتل های پنج ستاره باشد و یا می توانند در کنفرانس ها مشتری خود را ملاقات کنند.از این رو ، مشاور باید از مهارت لباس پوشیدن به خوبی برخوردار باشد و در حین تفریح میهمانان در یک رستوران بسیار گران قیمت ، راحت باشد. اینجاست که حتی آداب و رسوم ناهار خوردن و آشامیدن او نقش مهمی در ایجاد تصور فرد کاملی از او در ذهن مشتری دارد. جدا از این ، مهارت هایی مانند نحوه سفارش غذا ، نحوه سفارش نوشیدنی ، طعم غذا و … بسیار مهم است و به ساخت تصویرمناسب از مشاور کمک می کند.

کمک به دیگران برای حل مشکلات مدیریتی خود ، نیاز به شخصیتی فراتراز یک شخصیت خشک کاری و غیردوستانه دارد. برای موفقیت بعنوان یک مشاور خوب کسب و کار، باید در دنیای تجارت ، شبکه سازی ، برقراری تماس و فروش خود به مشتریان بالقوه همیشه دردر ارتباط با آنها و در کنار آنها باشید. هنگامی که مشتری را جذب کردید، باید اشتیاق خود را به کار و اشتیاق خود برای کمک به مشتری در رسیدگی به مسائل وی را آشکارا نشان دهید. شما همچنین باید یک نگرش مثبت داشته باشید و بتوانید مشتری ها را متقاعد کنید که مشکلات موجود در روند کار و عملکردهای آنها نیز قابل رفع است و به فرصتهایی برای موفقیت تبدیل می شود. پس راه ارتباط با مشتری را همیشه باز بگذارید.

آسیب ارتباط نامتوازن

ارتباط نداشتن با مشتری مشاور کسب و کار را از درآمدهای کلان بسادگی دور می کند. شاید مشاوره مدیریت یکی از مشاغلی است که نقش ارتباط با مشتری در آن غیر قابل چشم پوشی است. اما افراط نیز دردسرهای خود را دارد. مشاوران حرفه ای باید همیشه در نظر داشته باشند که رابطه با مشتری باید در سطح حرفه ای باقی بماند. بعضی اوقات برای مشاوران آسان است که “نگرش کارمندی” را بخود بگیرند ، که در بسیاری از محیط ها می تواند برای مشاور اتفاق بیفتد و در واقع وضعیت منفی را برای پروژه ایجاد کند.

دانش گسترده

مشتری به طور معمول به دو دلیل به مشاور خارجی نزدیک می شود: 1) مشتری انتظار دارد که مشاور بیشتر از منابع داخلی سازمان اطلاعات داشته باشد یا 2) مشتری وقت کافی برای حل مشکلات خود یا اجرای پروژه های خود ندارد. به عنوان مشاور ، سطح دانش ما باید به اندازه کافی گسترده باشد تا بدانیم چه موقع باید سؤال بپرسیم و یا از کجا تحقیق کنیم تا راه حل را پیدا کنیم. در همه زمان ها ، مشاور باید با خواندن ژورنال ها ، مجلات ، وب سایت های آموزنده و از طریق شبکه سازی با مشاوران همکار ، همچنان در بازار خود پایدار باشد. ما باید بدانیم که چگونه تئوری را به صورت عملی به کار گیریم و همچنین در استفاده از ابزارهای مناسب (نرم افزار ، ژورنال های حرفه ای و غیره) برای کارآمدتر بودن مهارت داشته باشیم.

هیچ جایگزینی برای دانش واقعی در زمینه ای که مشاور در آن مشورت می دهد وجود ندارد. هیچ جایگزینی برای به روز کردن آخرین اتفاقات در زمینه کار وی وجود ندارد. خواه از طریق خواندن اخبار ، کتابهای جدید مدیریت ، به روزرسانی فناوری یا هر آنچه که در بازار اتفاق می افتد باشد. شناخت روند بازار یکی دیگر از جنبه های بسیار مهم است.مشاورخوب باید اطمینان حاصل كند كه حلقه را بر روی جذب اطلاعات جدید نمی بندد. 

علاوه بر داشتن دانش یکی از مهمترین ویژگی های یک مشاورخوب مدیریت ، توانایی وی در به اشتراک گذاشتن تخصص خود به روشی مؤثر است. بدیهی است ، شما باید نشان دهید که شما آموزش دیده و با تجربه هستید و آماده اید تا به مدیران کمک کنید تا مشکلات خود را مرتفع کنند. شما همچنین باید بتوانید تجربه کسب و کار خود را به زبان صنایع یا مشاغل مختلف ترجمه کنید. به روز بودن در روندها و فن آوری های جدید بسیار مهم است تا بتوانید تخصص خود را با نیازهای در حال تغییر تیم های مدیریت تطبیق دهید. 

ارائه طیف وسیعی از گزینه ها به مشتری

همه گزینه ها را دوست دارند. یک مشاورخوب مدیریت با ارائه یک سری گزینه ها و جزئیات و جوانب مثبت و منفی هر راه حل ، به حل مشکلات کمک می کند. در حالی که ممکن است مشاورخوب،دیدگاه خوبی از تجارت شما داشته باشد ، ولی هرگز نمای 360 درجه شرکت شما را نخواهند داشت. یک مشاور خوب گزینه هایی را ارائه می دهد که:

  • هزینه های مختلفی برای اجرا دارند
  • درجات مختلفی از ریسک و پاداش دارند
  • استراتژی و تاکتیک های مختلفی برای کسب و کار شما معرفی می کند
  • با سایر کارکردهای شرکت شما ادغام شوند (به عنوان مثال – گزینه های بازاریابی که استراتژی مالی شما را نیز در نظر می گیرد)

یک مشاورخوب مدیریت طیف وسیعی از گزینه ها را در اختیار شما قرار می دهد که بتوانید به سرعت ارزیابی کنید و بهترین مورد را برای وضعیت خود انتخاب کنید.

محرمانه نگه داشتن اطلاعات مشتری

هیچ چیز بدتر از یک مشاور نیست که خطاب به رقیب شمابگوید ، “شما باید رویکرد xyz را در نظر بگیرید. ما آن را در شرکت الف پیاده سازی کردیم و آنها هزینه های آنرا 27٪ کاهش دادند!” اگر می خواهید از طریق آماربه معیارهای گسترده صنعت استناد کنید ، خوب است. اما اطلاعات کسب و کار محرمانه من (یا شما) را در سراسر شهر پخش نکنید.من مشتری محرمانه بودن کارم را انتظار دارم؛ من اکنون به کسی نیاز دارم که یک قرارداد حفظ محرمانگی را امضا کند. مشاوران مدیریتی که نمی توانند دهان خود را بسته نگه دارند ، معمولاً در صنعت خود دوام چندانی ندارند.

ترجمه ایده های پیچیده به زبان ساده

مردم در یک سطح کار نمی کنند ، مانند هم فکر نمی کنند یا ارتباط برقرار نمی کنند. هر شخص روش به اشتراک گذاری اطلاعات خود را دارد. یکی از کیفیت های فوق العاده برای یک مشاورخوب مدیریت ، توانایی ترجمه ایده های پیچیده به اصطلاحات ساده است به شکلی که دیگران بتوانند آن را درک کنند. برعکس ، اگر مشاور مدیریت با سطح اجرایی یک شرکت کار کند ، او نمی تواند بگونه ای عمل کند و حرف بزند که انگار تازه از خیابان ها آمده است. ارتباطات کارآمد ویژگی اصلی یک مشاور مدیریت است.

مشتری را پادشاه می داند

تفاوت بین یک مشاور مدیریتی متوسط ​​و مشاور عالی با توجه به اینکه وی چگونه نیازهای مشتریان را برآورده می کند ، تعیین می شود. یک مشاورخوب مدیریت ، نفس خود را زیر پا می گذارد. او می داند که موفقیت او به موفقیت مشتری بستگی دارد. اطمینان حاصل کنید که نیاز مشتری خود را کاملاً درک کرده اید. در مرحله بعد ، با شخصی سازی تلاش های خود به جای استفاده از یک روش مانند ماشین کوکی، برای رفع آن نیازها تلاش کنید. اگر شما و مشتری به نتایج رضایت بخش رسیدید ، سعی نکنید اعتباررا برای خود هبه کنید. بگذارید مشتری این کار را انجام دهد. وقتی نشان می دهید که هدف اصلی شما ارائه خدمات به نیازهای مشتری است ، شما به عنوان یک کسب و کاری که بر سر زبانها می افتد منابع مثبتی که می تواند منجر به تجارت جدید شود ، دریافت خواهید کرد.

توان بالا در تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل کاری اصلی است که مشاوران انجام می دهند – ما به اعضای تیمی نیاز داریم که بتوانند مقادیر زیادی از داده ها را تجزیه و تحلیل کنند ، سؤالات درست بپرسند و نتایج ملموس را ارائه دهند. مدیران پروژه و مشتری به دنبال مشاورانی هستند که بتوانند علت اصلی را تشخیص داده و راه حلهای عملی را ارائه دهند. مشاور خوب قدرت تحلیل گری بالایی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *