مشاور

مشاور کسب و کار – راهنمای کامل برای مشاورکسب و کار و مدیریت شدن

آیا شما تجربه ، استعداد و مهارت خاصی دارید که سازمانی دوست دارد آن را بدست آورد؟ آیا ترجیح می دهید برای خودتان کار کنید تا شخص دیگری؟ پس ممکن است بخواهید مشاور شوید.

خوشبختانه شما تنها نیستید. مشاوره شغلی است که خواستاران آن هم از سوی مددجویان و هم برای علاقمندان خود اشتغالی در حال افزایش است. در حقیقت ، تحقیقات انجام شده توسط یکی از منبع اطلاعاتی ما نشان داد كه 42٪ مشتریانی كه مورد بررسی قرار گرفته اند قصد دارند در آینده نزدیک مشاوره گرفته و مشاوران بیشتری را به خدمت بگیرند.

ظاهرا مشاور بودن شبیه به یک مسیر شغلی امیدوارکننده است ، و در اینجا راهنمایی کاملی برای کمک به شما در شروع کار مشاوره آورده شده است.

مشاور کیست و مسئولیت های وی چیست؟

مشاور صرفاً فردی است که مشاوره تخصصی را در ازای دریافت هزینه ارائه می دهد. از آنجا که مشاوران معمولاً در قالب مشورتی مشغول به کارند ، در قبال نتیجه یک پروژه پاسخگو نیستند.

بسته به صنعت ، وظایف شغلی برای مشاور متفاوت خواهد بود. در اکثر موارد ، مشاور ها استخدام می شوند تا بتوانند یک مؤلفه خاص از تجارت مشتری را که برایشان مشخص شده است بهبود بخشند.

 به عنوان مثال ، یک مشاور IT می تواند برای آموزش به کارمندان در خصوص نحوه استفاده صحیح ازرایانه ی جدیدی که اخیراً نصب شده است و نحوه عیب یابی مشکلات نرم افزاری ، فراخوانی شود.

در بیشتر موارد ، از مشاور قبل و هنگام راه اندازی یک کسب و کار استفاده می شود. اما ، مشاور ها همچنین می توانند در صورت نیاز یک کسب و کار برای سازماندهی مجدد یا بازسازی مجدد ، مورد استفاده قرار گیرند. مشاور ها تا رسیدن به اهداف حفظ می شوند. به همین دلیل مدت زمان خدمات مشاور متفاوت خواهد بود.علاوه بر تحصیلات یا تجربه کار ، یک مشاور می تواند با داشتن صفات زیر موفق باشد:

  • قدرت رهبری دارد
  • قادر به استدلال منطقیست
  • امکان برقراری ارتباط موثررا دارد
  • ویژگی های نبوغ ، مانند هوشمندی ، ابتکار و الهام بخش بودن را دارد
  • می تواند با دیگران کار کند

آیا مشاور ها به مدرک دانشگاهی نیاز دارند؟

سازمان ها معمولاً به دنبال مشاور هایی هستند که یا بسیار تحصیل کرده اند یا سالها تجربه در زمینه کار خود دارند. به طور کلی مشاور ها ملزم به داشتن مدرک دانشگاهی نیستند. اگر به دنبال پیوستن به یک شرکت مشاوره هستید ، داشتن مدرک دانشگاهی از یک دانشگاه برتر مطمئناً در به دست آوردن مزیت نسبت به سایر متقاضیان به شما کمک می کند.

حتی اگر تحصیلات دانشگاهی ندارید ، سالهای تجربه شما در زمینه مربوطه می تواند به همان اندازه برای بنگاه ها یا مشتری های بالقوه جذاب باشد. اما اگر لازم باشد که مدرک ، و گواهی نامه داشته باشید یا فقط مهارت خود را بهتر کنید، می توانید با شرکت در کلاس های آنلاین در Coursera ، Udemy یا edX ، نزد خود مطالعه کنید . 

در صورت نیاز به مدرک می توانید همچنین به صورت آنلاین یا حضوری در هر دانشگاه معتبر مورد نظر خود شرکت کنید. بسته به حوزه تخصص شما ، ممکن است شما نیاز به کلاس هایی داشته باشید تا بتوانید گواهینامه اخذ کنید یا از آخرین روندها و تغییرات به روزآگاه باشید.

مشاوره درقیاس با پیمانکاری

اگر شرکت مشاوره خود را راه اندازی می کنید یا یک شرکت فریلنسر هستید ، مهم است که تفاوت بین مشاور و پیمانکار را بدانید.هر زمان که شرکتی مشکلی پیدا کند که نتواند آن را حل کند ، به دلیل نداشتن دانش و زمان لازم ، مشاورها را وارد ماجرا می کنند. 

یک مشاور مشکلی را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین راه حل عملی را برای انجام آن مشخص می کند. مشاورها خود هدایت کننده اند.

پیمانکاران اساساً کارمند موقت هستند. پیمانکاران برای تکمیل یک پروژه باید تحت نظارت مدیر کار کنند. به همین دلیل به پیمانکاران گفته می شود چه کاری انجام دهند ، چگونه آن را انجام دهند و چه زمانی باید انجام شود.

به گفته Rosalind Baker ، بعنوان یک مدیر پروژه تفاوت های اصلی بین مشاور و پیمانکار شامل موارد زیر است:

  • سطح مسئولیت
  • طول مسئولیت
  • میزان مسئولیت

دانستن تفاوت بین این دو برای شما و مشتریان مهم است زیرا:

  • پیمانکاران صورتحساب خود را در حدود زمان صرف شده برای انجام خدمات مبنا قرار داده و کار را از طریق آژانسها پیدا می کنند.
  • از آنجا که از آژانس استفاده می کنند ، پیدا کردن شغل آسانتر و ایمن تر است. اما ، اگر مهارت گوشه بازاری دارید ، می توانید ریسک کنید و مشاور شوید
  • مشاور ها با تعیین هزینه های طراحی و پیاده سازی راه حل های خود ، مشتریان را در پروژه یاری می کنند. مشاوران کار خود را از طریق شبکه سازی یا بازاریابی پیدا می کنند.
  • مشاور ها می توانند قیمت را بر اساس کیفیت و تقاضا تعیین کنند.

گوشه بازار خود را انتخاب کنید

تشخیص اینکه چه نوع خدمات مشاوره ای را ارائه باید دهید ، می تواند نسبتاً آسان باشد. دقیقاً مانند سایر صاحبان مشاغل کوچک ، می توانید کسب و کار خود را بر اساس آنچه به آن اشتیاق دارید ، تخصص دارید و یا دوست دارید شروع کنید.

اگرچه ممکن است به اندازه کافی آسان به نظر برسد ، اگر روی بخشی از بازار متمرکز شوید که یک گوشه بازار است ، می توانید فرصت بهتری در نیل به موفقیت به عنوان مشاور داشته باشید. 

به عنوان مثال ، شما تصمیم گرفته اید که تجربه خود را در کار در خانه به اشتراک بگذارید. این در ابتدا گسترده به نظر می رسد ، اما می توانید آن را محدود کنید تا به یک مشاور طراحی خانه تبدیل شوید. از آنجا که به احتمال زیاد مجبور به بازدید از خانه ها خواهید شد ، می توانید آن را به مکان محدود کنید. اگر در تهران زندگی می کنید ، باید خدمات خود را به تهرانی ها عرضه کنید.مزایای محدود کردن گوشه بازار شما شامل موارد زیر است:

  • رقابت زیادی وجود نخواهد داشت.
  • برای خدمات خود می توانید هزینه بیشتری دریافت کنید.
  • از آنجا که رقابت چندانی وجود ندارد ، آسانترمی توانید خدمات خود را به بازار عرضه کنید و به عنوان یک عامل مقتدر شناخته شوید.

پیدا کردن گوشه بازار مناسب شما

چگونه می توانید گوشه بازار خود را پیدا کنید؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، پاسخ به سؤالات زیر را در نظر بگیرید:

  • چه مهارت و تجربه ای را می توانید به مشتریان ارائه دهید؟
  • مهارت های قابل فروش شما کدام است؟
  • شما در چه شرایطی بهترین هستید؟
  • به چه چیزهایی احساس دارید؟
  • در حال حاضر چه مهارت هایی مورد تقاضا است؟
  • چقدر می توانید درآمد کسب کنید؟
  • رقابت بر سر چیست؟

اگر شما در محدود کردن گوشه بازار مشکل دارید ، همیشه می توانید برخی از تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید تا به شما در تعیین گوشه بازار خود کمک کند.اگر با کلمات کلیدی ناآشنا هستید ، آنها کلمه (یا عبارت) خاصی هستند که فرد در جستجوی Google یا Bing بدنبال آن است تا دقیقاً اطلاعاتی را که می خواهد، بخواند ، تماشا کند ، بارگیری کند ، یا بخرد.

 مشاوران می توانند با نگاهی به اینکه چند نفر به یک وب سایت مراجعه کرده اند ، از کلمات کلیدی استفاده میکنند تا ببینند که بازارها چه میزان تقاضا دارند و چه رقابتی هست. 

خوشبختانه ابزارهایی چون  Google AdWords ، WordStream و Market Samurai وجود دارد که می توانند در تحقیقات کلمات کلیدی به شما کمک کنند.و هنگامی که زمان شروع بازاریابی و ارتقاء دادن شغل مشاوره شما فرا رسید ، از قبل کلید واژه ها و ابزارهای مورد نیاز برای ساخت محتوا را جمع کرده اید.

مشاغل برتر مشاوره

هنوز برای شناسایی گوشه بازار خود به کمک نیاز دارید؟ در اینجا لیستی از مشاغل مشاوره ، با دید یک کارآفرین آورده شده است که می توانید برای شروع با کمک ایده های طوفان مغزی برای مشاغل مشاوره خود استفاده کنید.

  • حسابداری
  • تبلیغات
  • حسابرسی
  • کسب و کار
  • کسب و کار نوشتن
  • مشاوره شغلی
  • ارتباطات
  • مشاوره رایانه
  • خدمات تحریریه
  • باغبانی
  • کمک هزینه
  • منابع انسانی
  • بیمه
  • بازار یابی
  • مدیریت حقوق و دستمزد
  • روابط عمومی
  • انتشارات
  • مالیات
  • خدمات نوشتن

ملاحظات قانونی ، مالیاتی و قراردادی

مشاور، مانند هر فریلنسر دیگر ، ممکن است به همان اندازه مستنداتی را که سایر صاحبان مشاغل مجبور به پر کردن آن هستند ، در سر راهش قرار بگیرد. با این حال ، مشاوران هنوز صاحبان مشاغل هستند. همانطور که قوانین خاطرنشان می کند ، این بدان معنی است که “شما باید اطمینان داشته باشید که مجوزهای مناسب را دارید ، پرداخت های مالیاتی برا به موقع انجام می دهید ، درآمد خود را هر ساله گزارش می دهید ، و … بیشتر.”

قبل از کار با هر مشتری ، با انجام این تعهدات اطمینان حاصل کنید که تجارت شما به صورت قانونی راه اندازی شده است:

  • مجوزهای مناسب را بدست آورید – کلیه مشاغل موظفند مجوزی برای فعالیت در استان ، شهرستان یا شهر خود داشته باشند. اگر در خانه مشغول به کار هستید ممکن است مجوز شغل خانگی را دریافت کنید.
  • برند و نام تجاری خود را ثبت کنید
  • مالیات برآورد شده را پرداخت کنید – به عنوان یک فریلنسر ، شما مسئولیت پرداخت مالیات بر درآمد خود را بر عهده دارید.

برند خود را ایجاد کنید

به عنوان یک مشاور ، شما باید به خاطر جذب مشتری جدید ، کسب و کار خود را در خاطره ها حک کنید – که به چیزی بیش از یک آرم نیاز دارد. 

به گفته ست گودین ، یک مارک تجاری “مجموعه انتظارات ، خاطرات ، داستانها و روابطی است که در کنار هم ، تصمیم مصرف کننده را برای انتخاب یک محصول یا خدمات در قیاس با کالای دیگر شکل می دهد.

وقتی نوبت به توسعه برند شما می رسد ، سؤالاتی وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید:

  • چه اهدافی را می خواهید انجام دهید؟
  • چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟
  • ارزش های شما چیست؟
  • چگونه می خواهید درک شود؟
  • منتظر چه هستید؟

هنگامی که مشخص کردید مارک تجاری شما چیست ، باید بدانید که چه چیزی شما را از سایر مشاوران موجود درگوشه بازار شما جدا می کند. به عبارت دیگر ، چه ارزشی را به بازار خواهید آورد؟

 اگر یک معلم عالی به عنوان یک مشاور فناوری اطلاعات هستید ، ممکن است هنگام نزدیک شدن به مشتریان بالقوه از این مهارت به عنوان نقطه فروش استفاده کنید زیرا می توانید به طور موثر به کارمندان خود نحوه کار با نرم افزار جدید را آموزش دهید.

هنگامی که مشخص کردید که چه چیزی برند شما را منحصر به فرد می کند ، باید مطمئن شوید که آنها از طریق موارد زیرمنعکس می شود:

  • طراحی وب سایت شما
  • سبک نوشتن شما
  • چگونه با مشتری ارتباط برقرار می کنید.
  • پرتفوی آنلاین در LinkedIn، Twitter.
  • مشارکت با سازمانهای ذیربط.

همچنین اطمینان حاصل کنید که مارک شما ثابت است. این به معنای داشتن آرم یا الگوی رنگی مشابه در وب سایت ، کانال های رسانه های اجتماعی ، کارت ویزیت ها و فاکتورها است. 

ثبات همچنین به معنای تحویل مطالب با کیفیت بالا و به طور مکرر است.سرانجام ، از بررسی و بازبینی برند تجاری خود دریغ نکنید. این به معنای به روز کردن آرم شما در صورت عدم مطابقت با نام تجاری شما و همراه ماندن با تغییرات در صنعت شما است.

بازاریابی و ارتقا

وقتی صحبت از بازاریابی و تبلیغ خود به عنوان مشاور می شود ، لزوماً تبلیغی را در یک روزنامه محلی قرار نمی دهید. درعوض ، شما به دنبال راه هایی برای اثبات این هستید که در صنعت خود چهره برتر و قدرتمندی هستید. و با ایجاد محتوا که برای مشتریان بالقوه شما ارزشمند باشد می توانید به این هدف دست پیدا کنید.

محتوا می تواند به اشکال مختلف ارائه شود. این امر می تواند از طریق پست وبلاگ روزانه ، انتشار کتاب ، ایجاد یک اینفوگرافیک یا میزبانی وبینار یا پادکست باشد. ایده این است که شما باید محتوا ایجاد کنید که نه تنها ثابت کند که شما یک رهبر فکری در صنعت خود هستید ، بلکه به اشتراک گذاشته می شود. این باعث می شود تا مارک شما ساخته شود و مشتری بتواند متوجه شما بشود.

ایجاد محتوا فقط آغاز است. برای اشتراک و تعامل با مخاطبان خود باید حضور آنلاین قوی داشته باشید. این کار با یک وب سایت آغاز می شود که شامل شرح خدمات ، تجربه گذشته شما ، توصیفات مشتری و اطلاعات تماس است. شما می توانید فقط با 4000 تومان یک نام دامنه IR خریداری کنید.علاوه بر وب سایت خود ، در حضور آنلاین شما باید یک وبلاگ برای انتشار محتوا داشته باشید. WordPress  و Blogger  و Joomla چند توصیه هستند.

 فراموش نکنید که یک نمونه کار را نیز به عنوان مثال کار قبلی خود نشان دهید. اگر در زمینه hd خلاق نیستید ، می توانید در مورد موفقیت گذشته خود مطالعات موردی ارائه دهید. همچنین باید با ایجاد پروفایل در Facebook ، Twitter یا LinkedIn در رسانه های اجتماعی باشید.

 این فرصتی به شما می دهد تا بتوانید محتوا یا افکار خود را به اشتراک بگذارید ، ایده ها را تبادل کنید یا با سایرافراد تأثیرگذار ارتباط برقرار کنید.

سایر روشهای اثبات شده در بازاریابی و ارتقاء خدمات مشاوره شما عبارتند از:

  • ایجاد لیست های ایمیل . یک لیست ایمیل گسترده بسازید تا بتوانید محتوای خود را به اشتراک بگذارید و مشترکان را با خبرنامه به روز کنید. می توانید در یکی از وبینارهای خود ایمیل دریافت کنید.
  • در رویدادها صحبت کنید . با صحبت در یک رویداد دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • پیوستن به انجمن . بسته به رشته شما ، ممکن است بخواهید به انجمنی بپیوندید که بتوانید در آن شبکه درست کنید ، محتوا / ایده های خود را به اشتراک بگذارید ، یا مجوز کسب کنید.
  • شبکه . در رویدادهای صنعت ، از جمله کنفرانس ها یا سمینارها شرکت کنید ، جایی که می توانید با مشتریان بالقوه درهم آمیخته و اطلاعات تماس را تبادل کنید.
  • بازی آخر برای شما و مشتری این است که جلسه ای داشته باشید.

از کجا کار پیدا کنید

بازاریابی و ارتقاء خدمات اکنون شما را به سمت خود می خواند. وقتی مشتری ندارید که در مورد کار به شما نزدیک شود ، باید برای یافتن کار باید اقدام کنید. خوشبختانه ، تعدادی وب سایت وجود دارد که مشاوران می توانند در آنها کار پیدا کنند.

در حالی که وب سایت های ذکر شده در بالا مکان های خوبی برای یافتن کار هستند ، مشاوران باید به شبکه سازی خود نیز توجه کنند. 

دوستان ، خانواده ، هم اتاقی های دانشگاهی ، همکاران سابق یا حسابدار شما شبکه شما هستند، یکی از ساده ترین و موثرترین راههای یافتن کار ، استفاده از شبکه فعلی شما برای یافتن کار است.همچنین فراموش نکنید که از مراجعین قبلی خود برای معرفی به دیگران کمک بگیرید . زمزمه دهان ها شدن یکی از بهترین راهها برای جذب مشتری جدید خواهد بود.

کار با مشتری

تبریک می گویم! شما مشتری را جذب کردید. برای اطمینان از حفظ آنها ، چه کاری انجام می دهید؟

نیل پاتل ، که قبل از موفقیت با Quicksprout به مشاوره مشغول بود ، به ما یادآوری می کند که مشاوره از میزان بالایی در فرار مشتری برخوردار است. اما اگر توصیه های او را دنبال کنید ، شانس خود را برای طولانی تر نگه داشتن آنها افزایش می دهید.

  • انتظارات واقع بینانه را از روز اول مشخص کنید.
  • برای شروع به آنها هدیه دهید.
  • یک تماس 5 دقیقه ای در هفته داشته باشید تا آنها را به روز کنید یا به سؤالی که ممکن است مشتری داشته باشد پاسخ دهید.
  • به روزرسانی های صنعت مشتریان خود را برای آنها ارسال کنید تا آنها را آگاه سازید و احساسی ویژه بودن کنند.
  • در پایان هر ماه گزارشی را به مشتریان خود ارسال کنید که نشان از کارهایی است که انجام داده اید.
  • نیل همچنین برای مشتریان خود یک بررسی ماهانه ارسال میکرد تا بتواند عملکرد خود را ردیابی کرده و راههای شادتر کردن مشتری را پیدا کند.

نکته دیگری که در مورد نیل وجود دارد نکته ای است که احتمالاً قبلاً چندین بار شنیده اید. شما باید تحت تأثیر قرار دادن با لباس را بلد باشید. اگر به جلسه ای بروید که یک جفت شلوار جین فرسوده و کاپشن پوشیده باشید ، آیا صادقانه فکر می کنید مشتری حاضر به استخدام شما است؟ حتی اگر خبره ترین مشاور مورد نظر شما باشید ، اگر سایر مشاوران لباس مناسب بپوشند ، احتمالاً کار را از دست می دهید. چرا؟ زیرا با آنها به عنوان یک حرفه ای روبرو می شوند که می داند در مورد چه چیزی صحبت می کنند و باید جدی گرفته شوند.

نیل اظهار داشت که هنگامی که او شروع به تغییر لباس برای تحت تأثیر قرار دادن کرد ، توانست پول بیشتری را کسب کند ، مشتری بالقوه به او گوش فرا دهد و حتی افراد در حین کنفرانس به او مراجعه کنند.

همیشه حق با مشتری نیست

در حالی که هزینه خدمات خود را دریافت می کنید ، همیشه باید به یاد داشته باشید که استخدام شده اید زیرا شما مجموعه ای از مهارت ها را دارید که مشتری از آن استفاده می کند. به عبارت دیگر ، به مشتری اجازه ندهید که تعیین کند چگونه کار خود را انجام دهید. این بدان معنا نیست که شما می توانید هر کاری را که می خواهید انجام دهید ، به این معنی است که شما نسبت به آنچه برای مشتری بهتر است مسئولیت دارید. چون ، شما متخصص هستید و آنها اینطور نیستند.

 برای اینکه آنها را راضی نگه دارید ، مطمئن شوید که آنها را در مورد پیشرفت خود به روز نگه می دارید و گزارش های خود را به آنها نشان می دهید.موارد دیگری وجود دارد که ممکن است مجبور شوید مشتری را بیخیال شوید. به عنوان مثال ، شما ممکن است یک مشتری داشته باشید که هرگز به موقع حقوق شما را نمی پردازد. حتی بعد از اینکه این موضوع را به آنها تذکر دادید، آنها هنوز تاریخ موعد را فراموش می کنند. اگر نمی خواهید به جریان نقدی خسارت وارد شود ، باید مشتری یادآور شوید که به شما زمان پرداخت را اعلام و بموقع اجرا کند.

برای جلوگیری از مشتری احتمالی پر دردسر ، از کسی در شبکه خود بپرسید که آیا در گذشته با آنها کار کرده است یا خیر. یا فقط نام یا مشاغل آنها را گوگل کنید و ببینید چه چیزی پیش می آید. آیا وب سایت آنها به نظر کلاهبردارانه می رسد؟ آیا در مورد آنها پیام شکایت وجود دارد؟ آیا آنها وضعیت نامناسبی در فیسبوک دارند که سابقه آنها را بد کرده است؟ قبل از کار با مشتری به دنبال هر پرچم قرمزی باشید

مهم نیست که شما سالها کاندیدای کار کمی باشید، یا مجبور شده اید آنها را رها کنید ، یا نمی توانید پروژه ای را قبول کنید چون وقت و تجربه ندارید ، همیشه باید بهترین علاقه مشتری را در نظر داشته باشید. در حالی که ممکن است اختلاف نظر داشته یا با موانع روبرو شوید ، باید یک متخصص باشید. اگر مشتری را بیخیال شدید ، آنها را به مشاور دیگری ارجاع دهید.

مدیریت زمان و پروژه

یکی از دشوارترین کارهایی که مشاوران مستقل باید انجام دهند ، مدیریت زمان و پروژه های آنهاست.  به دلیل اینکه اصولاً در خانه کار می کنند و می توانند برنامه خود را هدایت کنند ، علاوه بر اینکه نظم و انضباط دارند ، در معرض دید مشتریان خود هستند. این می تواند یک مشکل باشد زیرا شما تا زمانی که پروژه خود را در صورت نیاز انجام دهید ، اهمیتی نمی دهند که چقدر کار داشته باشید. و از آنجا که نمی خواهید به وضعیتی برسید که کار شما گیر کند، شما پروژه های بیشتری را می گیرید.از آنجا که شما در حال دستکاری چندین مشتری ، پروژه و مهلت هستید ، چگونه می توانید همه چیز را مدیریت کنید و هنوز هم مولد باشید؟

برای مبتدیان ، شاید لازم باشد تصمیم بگیرند که آیا می خواهند اینجوری زندگی کنند یا نه. اگر برایتان مهم نیست که خیلی کار کنید و دوست دارید پول در بیاورید ، می توانید کارمشتری های بیشتری را به عهده بگیرید. اگر به هرگونه مانعی که مانع از اتمام پروژه شما می شود ، دچار می شوید ، با مشتری صادق باشید و وضعیت را توضیح دهید.

برای کمک به شما در تولید بیشتر و مدیریت بهتر وقت خود ، می توانید از برخی از این ابزارهای قدرتمند مدیریت پروژه استفاده کنید:

  • Basecamp – این یکی از محبوب ترین ابزارهای مدیریت و همکاری در پروژه است که در آنجا می توانید وظایف خود را اختصاص دهید ، ایده ها را مبادله کنید و مهلت ها را مدیریت کنید.
  • Trello – یک ابزار مدیریتی با مدیریتی آسان و کاربردی که به شما امکان می دهد موعد مقرر ، ایجاد لیست های چک ، آپلود فایل ها و ایجاد تابلوهای مجزا را برای مشتری یا اعضای تیم ایجاد کنید.
  • Evernote – این برنامه یادداشت برداری محبوب می تواند برای مدیریت شغل و زندگی شخصی شما به منظور ایجاد وظایف ، یادداشت برداری و ساختن صفحات استفاده شود. حتی می توانید یادداشت های خود را با ویژگی موجود Evernote به اسلایدها تبدیل کنید.
  • Solo- این برنامه رایگان توسط فریلنسرها ایجاد شده است. شما می توانید از آن برای ایجاد مخاطبین اطلاعات پروژه ، مدیریت کارها ، پیگیری پیشرفت خود و بارگذاری پرونده ها استفاده کنید.
  • LiquidPlanner – این مدیریت پروژه می تواند به مشاوران کمک کند زیرا دارای برنامه ریزی متمرکز است. در واقع ، به طور خودکار برنامه هایی را بر اساس اولویت های پروژه ایجاد می کند. همچنین با ردیابی زمان و وظیفه همراه است.
  • Podio – شما می توانید از Podio استفاده کنید تا مدیریت و بحث در مورد کارهای خاص در یک صفحه واحد را سازماندهی کنید. همچنین دارای یک رابط کشیدن و رها کردن ساده است و می تواند متناسب با نیاز شما تنظیم شود.
  • Wrike – ابزار مدیریت پروژه در زمان واقعی که به شما امکان می دهد اهداف را به وظایف تقسیم کنید ، فوراً با اعضای تیم ارتباط برقرار کنید و ایمیل ها را به وظایف تبدیل کنید. Wrike با Google Drive ، Word و Excel ادغام می شود.
  • Project Bubble – این ابزار نمودارهای گانت ، گزارشهای پیشرفت مشتری ، نقاط عطف بصری ، امکان اتوماسیون کارها ، چشم اندازهای روزانه و قدرت تعیین تکالیف را فراهم می کند.
  • Projecturf – شما می توانید از این ابزار برای همکاری با اعضای تیم یا مشتری در زمان واقعی از طریق اظهار نظر درون خطی ، نمودارهای گانت و اعلان های ایمیل استفاده کنید. همچنین با Google Drive و Dropbox ادغام می شود.
  • due.com – در صورت نیاز به ردیابی زمانی که برای یک پروژه صرف کرده اید ، یک ابزار ردیابی زمان مفید وجود دارد ، همچنین گزارش هایی که شرح وظایف و خلاصه مطالب مربوط به کارهای آینده است را مدیریت می کند. due.com همچنین با Basecamp ادغام می شود.

تعیین نرخ مشاوره

یکی از متداول ترین و مهمترین سؤالاتی که از مشاوران می پرسند این است که چقدر پول در می آورند؟ اگر موقعیت حقوق و دستمزد دارید ، یک مشتری می تواند بسته به نوع مشاوره ای که روی آن متمرکز هستید ، بین 300 میلیون تا 2 میلیارد تومان هزینه کند. طبق گفته استفان جی فریدل پاسخ شما می تواند ترکیبی از “هرچه بازار باشد” و “چقدرمشتری باشد” خواهد بود.

قبل از تصمیم گیری در مورد نرخ ، ضروری ا ست که کمی تحقیق کنید و بدانید مشاوران دیگر چه می گویند. ساده ترین راه برای این موضوع ، دیدن قیمت هایی است که در وب سایت خود ذکر کرده اند یا می توانید یک بروشور بخواهید. شما حتی می توانید در رویدادهای صنعت از مشتریان یا مشاوران همکار خود سوال کنید که نرخ عادی مشاوران چه میزان است. این به شما کمک می کند نرخی را رقم بزنید که رقابتی باشد. 

اگر تازه کار را شروع کرده اید ، ممکن است بخواهید تا زمانی که تجربه کمتری دارید، نرخ های پایین تری را در نظر بگیرید.یکی دیگر از کارهایی که قبل از تعیین تعرفه های خود انجام می دهید ، مشخص کردن لیست تمام هزینه های شماست. این امر همچنین درک بهتری از اینکه چقدر پول به شما برای دستمزد بدهند تا بتوانید تمام صورتحسابهای خود را پرداخت کنید و کمی چیز باقیمانده داشته باشید می دهد.

 آخرین موردی که شما باید بدانید این است که نباید نرخی آنقدر پایین داشته باشید که نتوانید هزینه های سربار مانند بیمه ، اجاره ، خدمات شهری یا لوازم اداری را بپردازید. به عنوان مثال ، اگر کل هزینه های شما 50,000,000 تومان در هر ماه باشد ، حداقل می دانید که این حداقل هزینه ای است که باید اعلام کنید.بعد از اینکه بازار را بررسی کردید و به هزینه های خود دقت بیشتری کردید ، زمان آن رسیده است که به صورت ساعتی ، نگهدارنده یا نرخ پروژه خدمات خود راتسویه کنید.

هزینه ساعتی

هزینه های ساعتی می تواند کمی مشکل داشته باشد. گاهی نرخ می تواند به حدی باشد که مشتریان نتوانند از پس شما برآیند یا از آنجا که نرخ پایین است شما جدی گرفته نمی شوید.

از آنجا که هزینه های خود راحساب کرده اید ، می توانید آنها و حقوق خود را به هم اضافه کنید (حقوق شما می تواند مقداری باشد که قبلاً درآمد داشته اید یا رقبا در حال گرفتن آن هستند) ، این رقم را با حاشیه سود 10٪ یا 20٪ حساب کنید و آن رقم را به ساعت تقسیم کنید.

با این روش شما میزان حقوق ساعتی خود را تعیین می کنید ، بسیار طبیعی است که مشاوران این رقم را دو برابر کنند تا بتوانند سربار خود را پوشش دهند.فقط بخاطر بسپارید ، اگر نرخ ساعتی شما بیشتر از سایر مشاوران دیگر باشد ، پس مشتریانی که شما را استخدام می کنند حساب هر ریال را دارند.

حق المشاوره ای

این نوع پرداخت ، ماهانه است و رقمی در هر ماه پرداخت می شود ، که شما و مشتری در مورد آن توافق دارید.  شما باید در هر ماه برای مدت مشخصی با مشتری تماس بگیرید. این یک روش معمول پرداخت برای مشاوران است زیرا این امکان را به مشتری می دهد که هر زمان که لازم باشد به مشاور مراجعه کنند. و ، مشاوران این نوع پرداخت را دوست دارند ، زیرا این یک جریان ثابت از درآمد ماهانه آنها است.تنها اشکال این است که شما به احتمال زیاد یک بند در قرارداد خود دارید که مانع از این می شود که کارهای دیگری را بدست آورید.

نرخ پروژه

اگر تازه کاری را شروع می کنید ، تعیین نرخ پروژه در ابتدا دشوار است زیرا ممکن است ندانید پروژه ها چه مدت طول می کشد و میزان ساعتی کار شما چقدر است. پس از فهمیدن این رقم ، می توانید 10٪ به نرخ ماهانه خود اضافه کنید. اما اگر تصمیم دارید با نرخ پروژه پیش بروید ، فقط بدانید که این مبلغی ثابت است که برای مدت مشخصی به شما پرداخت می شود ، و معمولاً ماهانه پرداخت می شود.

نرخ افزایشی

در بعضی مواقع مجبور خواهید بود نرخ خود را بالا ببرید. در صورت داشتن قرارداد محکم با مشتریان فعلی ، این می تواند ناراحت کننده باشد. اما اگر در کار خود عالی باشید ، مشتریان متوجه خواهند شد که متقاضی دارید و به همین دلیل مجبورند نرخ خود را بالا ببرند. وقتی نرخ خود را بالا می برید ، حداقل در یک چرخه صدور صورتحساب ، به مشتریان خود توجه کافی کنید ، و باید این افزایش متوسط ​​باشد.همچنین به یاد داشته باشید که می توانید برای مشتریان مختلف نرخ های مختلفی داشته باشید. به عنوان مثال ، مشتریان دیرینه شما ، که با هم نان و نمک خورده اید، باید نسبت به مشتری که هفته گذشته یافته اید، نرخ کمتری از آنها دریافت کنید.

دستمزد گرفتن

بعد از اینکه نرخ خود را تعیین کردید و مشتریانی آن را پذیرفتند ، وقت آن رسیده که با ارسال فاکتور به مشتریان ، دستمزد خدمات مشاوره خود رادریافت کنید. یک فاکتور ، که به عنوان صورتحساب نیز شناخته می شود ، از اهمیت برخوردار است زیرا به این ترتیب است که شما می توانید آنچه را که یک مشتری به خاطر کارهایی که تازه تکمیل کرده اید بدهکار است دریافت کنید.

مبانی صورتحساب

در حالی که فاکتورها می توانند در افراد مختلف و از صنعت به صنعت دیگر متفاوت باشند ، ولی معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  • کلمه “فاکتور” در بالای سند.
  • شماره فاکتور برای کمک به مدیریت فاکتورها به منظور مشاهده اینکه کدام یک از آنها پرداخت شده است و کدام فاکتور هنوز در انتظار است. در صورت حسابرسی ، شماره فاکتور نیز برای اهداف مالیاتی استفاده می شود. مطمئن شوید که از شماره یکسان استفاده نمی کنید و با شماره 001 شروع می شود.
  • تاریخ ارسال و همچنین تاریخی که انتظار دارید آن را پرداخت کنند. بیشتر فاکتورها در مدت 30 ، 60 یا 90 روز پس از ارسال فاکتور پرداخت می شوند.
  • شرح مواردی از کار شما ، مانند خرابی در مؤلفه های مختلف پروژه شما و هزینه های هر کدام.
  • کل مبلغی که مشتری باید بپردازد.
  • صورتحسابها همچنین باید در صورت داشتن ارتباط با یکدیگر ، نام ، آدرس و اطلاعات تماس شما و مشتری را درج کنند.

حتی اگر فاکتورهای شما حاوی مؤلفه های ذکر شده در بالا باشند ، باید یک فاکتور حرفه ای تر ایجاد کنید که به شما کمک می کند تا از سایر فاکتورهایی که روی میز مشتری شما جمع شده است ، توی چشم تر باشد. و احتمالاً شانس شما برای رسیدن به پولتان را در سر وقت بهبود بخشد.

  • سیاست های پرداخت را در نوشتن داشته باشید . خط مشی های پرداخت شما هنگام امضای قرارداد و مشتری باید مورد بحث قرار گیرد و همچنین باید به صورت کتبی باشد. این شامل درصدی است که برای هزینه های دیرکرد ، تخفیف برای پرداخت های اولیه ، هزینه های اضافی ، پیش پرداخت و چگونگی پیش بینی شما پرداخت می شود.
  • اشکال پرداخت چندگانه را بپذیرید . شما چه نوع پرداختی را ترجیح می دهید؟ چک ، کارت های اعتباری یا درگاه پرداخت ، باید چندین گزینه پرداخت مختلف را بپذیرید تا مشتری شما راحت تر فاکتور را پرداخت کند.
  • ساختار تجاری و مالیات . این ممکن است نگرانی آشکاری برای همه مشاوران نباشد ، اما اگر شما یک مالک اختصاصی باشید ، مسئولیت پرداخت مالیات را نیز بر عهده دارید ، بنابراین مطمئن شوید که برای پرداخت مالیات خود پول اختصاص داده اید.
  • فاکتورهای خود را با نام تجاری ارائه دهید . شما واقعاً می توانید فاکتورهای خود را با تطبیق آنها با مارک خود از بقیه رقبا جدا کنید. به عنوان مثال ، sedema.com به شما امکان می دهد آرم و الگوی مارک تجاری خود را که به بهترین وجه متناسب با نام تجاری شما است ، اضافه کنید و از نرم افزار صورتحساب استفاده کنید . 
  • Due.com یک سیستم عامل است که می توانید در وقت خود صرفه جویی کنید زیرا می توانید اطلاعات مربوط به مشتریان تکراری خود را ذخیره کنید به طوری که دیگر لازم نیست هر بار که برای آنها فاکتور ارسال می کنید ، اطلاعات آنها را وارد کنید.

سریعتر دریافت کنید

ایجاد فاکتورهای حرفه ای تنها بخشی از پرداخت هزینه خدمات شما است. شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که هر زمان که نزدیک به تاریخ فاکتور می شود مبالغ را دریافت می کنید.

  • یک برنامه صورتحساب ایجاد کنید . وقتی شروع به کار می کنید ، ممکن است متوجه نشوید که صورتحساب یک کار مکرر است. برای آسانتر کردن زندگی ، یک برنامه صورتحساب ایجاد کنید. این می تواند به سادگی به عنوان صورتحساب مشتری به محض اتمام یک پروژه ساده باشد. همچنین می توانید به مشتریان خود به صورت هفتگی ، دو هفته ای یا ماهیانه فاکتور دهید. 
  • فاکتور را به شخص مناسب ارسال کنید . برای سرعت بخشیدن به روند پرداخت ، مطمئن شوید که فاکتور را به شخص مناسب ارسال می کنید. فقط به این دلیل که با مدیر پروژه سر و کار داشته اید به معنای این نیست که شخصی که فاکتور شما را پرداخت می کند اوست. به جای اینکه فاکتور از چندین دست عبور کند ، آن را مستقیماً به شخص مجبور به پرداخت ، از جمله بخش حسابداری ارسال کنید.
  • از روزها استفاده کنید ، نه خالص . همه صاحبان مشاغل با اصطلاح “خالص” آشنا نیستند. به جای “خالص 30” از عباراتی مانند “پرداخت بدهی” در عوض “خالص 30” استفاده کنید تا مشخص شود که دقیقاً زمان پرداخت آن چیست.
  • مودب باشید . اگر از اصطلاحاتی مانند “لطفا” و “تشکر” در انتهای فاکتور استفاده کنید می توانید شانس پرداخت به موقع را 5٪ افزایش دهید .
  • صورتحساب را خودکار کنید .  می توانید با نرم افزاری مانند دسکتاپ صورتحساب را خودکار کنید. 
  • برای شروع چیزی بخواهید و باصطلاح بیعانه بگیرید. برای کسانی که در پروژه های بزرگ یا گران قیمت کار می کنند ، مطمئناً باید از آنها درخواست به ازای پیشرفت کنید. به عنوان مثال ، شما می توانید به صورت پیش فرض 25٪ ابتدا ، 25٪ در طول نیمه راه و 50٪ نهایی پس از اتمام کار بگیرید. پیش پرداخت ، به شما کمک می کند تا هزینه های اضافه را که ممکن است در طول پروژه متحمل شوید بپردازید. اگر مشتری فاکتور شما را پرداخت نکند ، سپرده ها نیز ضربات را کاهش می دهند.

دو نکته پایانی وجود دارد که هنگام تهیه صورتحساب باید آنها را در نظر داشته باشید. 

شماره یک؛ اگر به شما پرداخت نمی کنند ، به کار برای مشتری خود ادامه ندهید. شما می توانید در آن زمان برای مشتریانی که صورتحساب خود را پرداخت می کنند ، کار کنید. .

شماره دو؛ در صورت وجود هرگونه مالکیت فکری مانند حق کپی یا نرم افزار ، متعلق به مشتری است. با این حال ، شما باید تحویل را نگه دارید تا این که فاکتور را به طور کامل دریافت کنید.

درخواست کمک کنید

با وجود همه برنامه ریزی ها و تجربه ها ، مواقعی پیش خواهد آمد که اوضاع به صورت اشتباه پیش میرود. این امر به ویژه در صورتی که تازه به عنوان مشاور شروع می کنید صحیح است. اگر اینگونه باشد ، ممکن است بخواهید مربیی پیدا کنید.

مربی کسی است که این تجربه را داشته باشد که بداند چه کار کرده است و چه چیزی برای مشاغل مشاوره لازم است. به همین دلیل ، شما می توانید در کنار دریافت مشاوره ، بازخورد و دیدگاه عینی با یک مربی تبادل نظر کنید.

البته مربیان تنها افرادی نیستند که ممکن است مجبور شوید از آنها مشاوره بگیرید. در صورت شروع کمک ممکن است در صورت نیاز به کمک های مالی یا حقوقی به دنبال مشاوره حسابداران و وکلا باشید. این امر باعث می شود بدون ایجاد نگرانی در مورد مجازات شدن ، بتوانید تجارت خود را به درستی تأسیس و حفظ کنید.

خلاصه اینکه ، شما در همه چیز متخصص نیستید. اگر با چیزی که خارج از حوزه شماست آشنا نیستید ، از مشاوره با یک متخصص دریغ نکنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *