شغلی به نام مشاور کسب و کار

بازار شغل مشاوره کسب و کار

متاسفانه در ایران رقم دقیقی درزمینه شغل مشاورکسب و کار و مشاوره کسب و کار بدلایل مختلف وجود ندارد ولی در سال ۱۹۹۷ بیش از ۱۲ میلیارد دلار توسط کسب و کارهای مختلف برای گرفتن خدمات مشاوره ای در جهت بهبود و افزایش فروش در آمریکا صرف شد. این رقم در سال 2019 به 152 میلیارد دلار رسیده است. به نظرمتخصصین این بازار همه روزه تقاضای روزافزونی در جهت دریافت خدمات مشاوره کسب و کار از سوی مردم وجود دارد. این تقاضای روزافزون به دلیل پیشرفت تکنولوژی و دسترسی ساده تر به آن اتفاق می افتد.

مشاور کیست؟

یک مشاور، فرد متخصصی است که می‌تواند گزارش تهیه کند، ارائه‌ ی خوبی داشته باشد و اعضای هیئت مدیره را به انجام کاری متقاعد کند.

تفاوت مشاور و مدرس

تفاوت اصلی مشاور با مدرس و مربی کسب و کار این است که مشاور یک متخصص، با تجربه عملی موفق در این حوزه است. هرچند که تحصیلات عالیه نداشته باشد یا نامرتبط محسوب شود. در واقع مشاوره، یک روش برای حل مشکل است.

بدیهی است که مشاور روی فرد مشاوره شونده کنترلی ندارد. او فقط پیشنهاد می کند و این فرد است که تصمیم می گیرد که چه راهبردی را برای شرکت خود پی بگیرد. مشاوره ها از نظر مدت معمولا کوتاه مدت و پروژه ای هستند به همین دلیل مشاور می تواند هم زمان به افراد متعددی خدمات بدهد. در حالیکه مدرس، یک متخصص کسب و کار دارای تحصیلات رسمی و مرتبط با این حوزه است.

مدرس یافته های بشر درباره چرایی، چیستی و چگونگی موضوعات کسب و کار را به شکلی عام به فرد منتقل می کند. به همین جهت آموزش می تواند بسیار کوتاه مدت (سمینار یک ساعته) و همزمان برای تعداد بسیار زیادی  (۲۰۰۰ نفر) فراگیر برگزار شود. ولی مربی یک راهبر است. او به شما ماهیگیری یاد می دهد. نقش مربی هدایت، حمایت، تشویق، ایجاد انگیزه و الهام بخش بودن است. تمرکزش روی توسعه فرد و مهارت های او است. او به افراد کمک می کند تا خودشان، اهداف و خواسته های شان را بشناسند و توانمندی های خود را پیدا کنند. مربی فقط شرایط را برای یافتن پاسخ درست محیا می کند و کمتر راه حل می دهد. از این رو وی وقت زیادی را با فرد می گذراند و لذا همزمان نمی توان مربی افراد زیادی باشد.

یک مشاور خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد ؟

1-تجربه

توجه داشته باشید که مشاور کسب و کار حتما دارای تجربه کافی و کاربردی در حوزه خاص کسب و کارباشد. تجربه معمولا باید از فعالیت های مشابه یا مرتبط با پروژه مورد نظر باشد و مهم ترین نکته در این رابطه مثال هایی است که مشاور مورد نظر می تواند در این رابطه به مشتری ارائه کند. تجربه در تعامل و کار کردن با مشتریان هدف بسیار ایده آل است.

2-اعتماد

احساس اعتماد بین دو طرف در زمان عقد قرارداد، از مهم ترین موارد است، چراکه پروژه ها اغلب زمانبر بوده و اعتماد و صبر و حوصله در این بین در دفعات مختلف محک زده می شود. بنابراین باید در جلسه اول برخورد حتما به این نکته توجه داشته باشید که مشتری و مشاور دارای درک صحیح و مشابه از شرایط پروژه بوده و رویکرد یکسانی نسبت به اهمیت و. . . پروژه داشته باشند. ارتباطات در تمامی مراحل این فرآیند اهمیتی بسیار کلیدی دارد.

3-مهارت

نیازهای کسب و کارممکن است بسیار خاص و ویژه باشد و در نتیجه به استفاده و همکاری با یک مشاور بسیار زبده و با مهارت برای هدایت پروژه  نیاز باشد. ابزارهای فوق العاده برای چک کردن مهارت های مشاور مورد نظر صفحه لینکداین وی و همچنین وب سایت شخصی وی است و همچنین بررسی عملکرد وی در آخرین پروژه انجام شده توسط وی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

4-رویکرد

برای هر پروژه و فعالیتی نیاز به مشاوری هست که به پروژه موردنظر اعتقاد و اعتماد داشته و فعالیت خودش را صرفا محدود به کارهای تئوری و نظری ندانسته و خودش را درگیر فعالیت اجرایی کند تا با داشتن باور مبنی بر داشتن توان اجرایی هم در زمان صرفه جویی کرده و هم نرخ بازده کلی را افزایش دهد. این رویکرد وی باید در جلسه اول مورد سوال و بررسی قرار گرفته و این گونه مشخص شود که دو طرف دارای طرز فکر و اصول اخلاقی یکسان یا مشابهی هستید، دقیقا مشابه یک کارمند داخلی در شرکت و سازمان مشتری.

5- ارائه راه حل

یک مشاور خوب، پس از شناخت کامل اجزای یک سازمان، ضمن تحلیل مسائل موجود، نسبت به ارائه راه حل یا ایجاد حساسیت برای یافتن راهکار مناسب اقدام می کند. بدیهی است که هزینه کرد در آموزش و مشاوره به منزله یک سرمایه گذاری سودآور است که افق های روشنی را پیش چشم بنگاه های اقتصادی گشوده و سازمان را برای آینده مجهز می کند.

6- اشراف بر تئوری و عمل بصورت همزمان

مشاوران حرفه ای علاوه بر آنکه در زمینه مباحث تئوریک، به روز و صاحب نظر هستند نسبت به اتفاقات بازار نیز اشراف کامل دارند.

7- توجه به خواسته مشتری

همگی ما به مشاور، به عنوان فردی پرحرف نگاه می کنیم، اما مشاوران شایسته بیشتر تلاش می کنند تا گوش بدهند و بیشتر مشتری صحبت کند. چراکه این گونه بسیاری از گره های کور و نقاط ابهام برطرف خواهد شد و مراحل شناخت تکمیل می شود. مشاوران حرفه ای شنوندگانی ماهر هستند و گوش دادن استعدادی بی بدیل در آنها است. آنها هم به زبان اندام و هم زبان کلام توجه دارند و هیچ سرنخی را از دست نمی دهند، بنابراین می توانند راهکارهایی اثربخش و مبتنی بر شرایط واقع گرایانه ارائه کنند.

یادتان باشد ” مشاور مفت حرف می زند ولی حرف مفت نمی زند.”

مهارت و دانش مورد نیاز

برای انجام خدمات مشاوره شما نیاز به یکسری از مهارت ها و تخصص های لازم دارید تا به بهترین نحو ممکن مراجعین خود را راهنمایی نمایید. برخی از مهمترین آنها به شرح زیر است :

  • مهارت های ارتباطی خوب به منظور برقراری ارتباط مناسب با مراجعه کننده و تأثیر گذاری مناسب در او
  • مهارت خوب در مصاحبه و پرسشگری به منظور کشف نیازهای واقعی روحی و روانی مراجعه کننده
  •  صبر و حوصله و شنونده خوبی بودن، برای اینکه بتوانید نیاز مراجعه کننده را به خوبی بشنوید و راه حلی که ارائه می کنید کاملا منطبق با نیازهای فرد باشد.
  • داشتن دانش و اطلاعات کامل از کسب و کارها، ویژگی ها و شرایط کنونی آنها در کشور
  • قدرت بیان مناسب جهت ایجاد انگیزه و ارائه مناسب توضیحات به مراجعان
  • توانایی هدف گذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف تعیین شده برای مراجعان
  • مهارت کار با کامپیوتر به خصوص استفاده از اینترنت برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز

کار مشاور چیست؟

کار یک مشاور تنها دادن مشاوره است. نه چیزی کمتر و نه بیشتر. این موضوع بسیار ساده است و فرمول های پیچیده و سختی در آن وجود ندارد. موضوعی که در این میان از اهمیت برخوردار است تفاوت میان یک مشاوره خوب و یک مشاوره بد است. یک مشاور توانمند باید در مورد حوزه ای که در آن مشاوره می‌دهد اطلاعات زیاد و جامعی داشته باشد. بنابراین این موضوع تفاوت زیادی در کیفیت مشاوره ایجاد می کند. در این عصر و با توجه به پیشرفت تکنولوژی هرکسی می تواند مشاور باشد اما داشتن اطلاعات جامع و توانایی رقابت در بازار مشاوره یکی از توانمندی هایی است که این فرد باید به دست بیاورد. آیا به عنوان یک مشاور دائما در حال به روز رسانی اطلاعات خود هستید و با جدیدترین نرم افزارهای تحلیلی و تخصصی این حوزه آشنایی دارید؟ آیا می توانید دانش خود را به منبع موثق اطلاعاتی تبدیل کرده و آن را به پول تبدیل کنید؟ اگر چنین چیزهایی در شما وجود دارد پس می‌توانید یک مشاور خوب باشید.

اگر کسب و کاری با راهبردهای بازاریابی خود دچار مشکل شده باشد، می تواند از کمک و همکاری یک شرکت مشاوره مدیریت کسب و کار بهره مند شود. این شرکت می تواند به ایجاد تکنیک های بازاریابی که موثر بودن آنها اثبات شده، به همراه تکنیک هایی براساس صنعتی که کسب و کار در آن مشغول به فعالیت بوده و بازار هدف آن کمک کند. این راهبردها نه تنها به جذب مشتری های جدید کمک می کنند، بلکه مشتری های پیشین را نیز حفظ خواهند کرد.

همچنین، برای کسب و کارهایی که یک نشان تجاری ایجاد می کنند، خدمات مشاوره مدیریت کسب و کار سودمند خواهد بود. شرکت مشاوره می تواند در انتخاب یک نام مناسب، خلق یک لوگوی چشمگیر، ارائه یک شعار تبلیغاتی و موارد بسیار دیگر کمک کند. اگر کسب و کاری تا پیش از این دارای نشان تجاری باشد، شرکت مشاوره می تواند به ارتقای آن کمک کند. در بسیاری از موارد، دریافت خدمات برای کمک به توسعه یک نشان تجاری می تواند یکی از موثرترین سرمایه گذاری های انجام شده از سوی یک کسب و کار محسوب شود.

برای کسب و کارهایی که در زمینه فروش فعال هستند، استفاده از خدمات یک شرکت مشاوره مدیریت کسب و کار می تواند به ارتقای جایگاه و پیشتازی آنها در بازار منجر شود. در بسیاری موارد، خدمات دریافت شده از شرکت مشاوره یکی از عوامل کلیدی در پس زمینه فروش موفق یک کسب و کار بوده است. شرکت مشاوره می تواند به یک کسب و کار نه تنها چگونگی پیشتازی در بازار، بلکه چگونگی بستن قرارداد و معامله را نیز نشان دهد. در بسیاری موارد، آنها تکنیک هایی را به یک کسب و کار ارائه می کنند که ممکن است هیچ گاه به ذهن صاحب کسب و کار خطور نکرده و به آنها توجه ای نکند.

امروزه اهمیت مشاوره شغلی و جایگاه آن بیش از پیش نمایان است و هرچه زمان جلوتر می رود این نیاز بیشتر می شود؛ به گونه  ای که حالا دیگر کمتر می  توان سراغ کسب و کاری موفق را گرفت که بدون یاری مشاوری خوب توانسته باشد به جایگاه فعلی خود دست یابد. مشاوره عاملی موثر و یاری دهنده در مسیر پیروزی و رسیدن به موفقیت است.

درآمدها و هزینه ها

یکی از مهم ترین موضوعات در راستای راه انداختن کسب و کار مشاوره ای برای افراد بحث درآمدها و هزینه ها است. تناسب این دو بخش باید به شدت موردتوجه قرار بگیرد چرا که اگر هزینه های شما از درآمد ناشی از کارهای مشاوره ای بیشتر شود این کار توجیه اقتصادی خود را از دست می دهد. هزینه هایی از قبیل تبلیغات، جذب کارمند، چاپ بروشورها و… از مسائلی است که باید با دقت فراوان و انجام بررسی های لازم انجام شود.

پیش از آنکه بودجه های کاری خود را تعیین کنید تمامی هزینه ها را لیست کنید. هیچ چیز بدتر از آن نیست که نگاهی غیرواقع بینانه و نادرست به هزینه ها داشته باشید.

یکی از هزینه هایی که در زمان انجام کار باید بپردازید هزینه های مختص هر پروژه است. این هزینه ها باید امکان سنجی شده و لیست دقیق آن در اختیار مشتری قرار بگیرد. البته برای پروژه ها هزینه های پیش بینی نشده را نیز در نظر گرفته و مشتریان خود را آگاه کنید. همه افراد می دانند که وجود هزینه های پیش بینی نشده و طولانی شدن کار امری طبیعی است.

تعیین نرخ ساعتی دستمزد مشاور باید براساس اصول و قواعدی انجام بگیرد. این نرخ نباید به حدی زیاد باشد که کسی از عهده پرداخت برنیاید و نباید آنقدر کم باشد که کسی کار شما را جدی نگیرد.

در زمان ارائه خدمات مشاوره ای باید بدانید که کار شما با فروش کالا تفاوت بسیاری دارد. یکی از کارهایی که مشاوره ها انجام می دهند جذب مشتری است، بدون جذب مشتری به صراحت می توان گفت که مشاوره به درستی عمل نکرده است.

راه های مختلفی برای ارائه و ترویج کسب و کار شما وجود دارد، از جمله این راه ها می توان به طراحی بروشور، تبلیغات، تماس های تبلیغاتی، خبرنامه ها و سخنرانی های عمومی اشاره کرد. این کار کمک زیادی به ترویج و شناسانده شدن کسب و کار شما می کند.

مشکلات مسیر راه اندازی کسب و کار مشاوره ای :

زمانی که تصمیم به انجام چنین کاری گرفتید باید توجه کنید که کار مشاوره ساده نیست و در بسیاری موارد نیز بسیار سخت تر و خسته کننده تر از چیزی است که به نظر می رسد.

مسئله مهمی که در زمینه مشاوره ممکن است بسیار به چشم بیاید لزوم برقراری رابطه با افراد مختلف و روحیات متفاوت است. این که همه افراد در برخورد با شما جالب نباشند و یا شما از رفتارهای آنها خوشتان نیاید، امری بسیار طبیعی است. پس باید صبر و حوصله خود را بالا برده و برای رویارویی با هر فردی آماده شوید. در مواردی که افراد رفتار مناسبی ندارند باید مسئله را حل کرده و با آنها کنار بیایید.

مسئله بعدی انتقال دانش است. مهم ترین دلیل برای استخدام یک مشاور دانش تخصصی او برای بهبود یک کسب و کار است. پس برای انتقال دانش خود به افرادی که از شما تقاضای مشاوره کردند آماده شوید و بدانید در این راه سختی های زیادی در انتظار شماست.

گاهی اوقات ممکن است کمتر از زحمتی که می کشید درآمد کسب کنید. ابتدا باید ببینید مشکل کار کجاست، شاید اشتباه از بی تجربگی و یا ناآگاهی نسبت به حقوق خود باشد. البته گاهی نیز وجود خطا و اشتباه در انجام کار است که شما را دچار چنین مشکلاتی می کند.

در زمان ارائه خدمات مشاوره ای ممکن است تصور کنید که خود را می فروشید. این احساس بسیار بد و زننده است و بهتر است آن را کنار بگذارید. شما تنها دانش و زمان خود را در اختیار افراد قرار می دهید تا کسب و کار آنها را بهبود ببخشید.

کسی که کار مشاوره انجام می دهد باید بداند که در حین انجام پروژه رییس خود نیست و باید به کارفرما و یا صاحب کسب و کار گوش کند. این مورد شاید آزاردهنده باشد اما برای رسیدن به اهداف خود باید سعی کنید با برخی مسائل و مشکلات کنار بیایید.

همیشه کارها روی روال نیست. برخی از پروژه ها بسیار زمان بر هستند و ممکن است موجبات ناامیدی شما از گرفتن نتایج لازم را فراهم کنند. برای این که کمتر به مشکلات روحی و جسمی مبتلا شوید بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و توجه کنید که در تمام کارها لحظات سخت و ناامیدکننده وجود دارد.

اگر می خواهید کار مشاوره انجام دهید بهتر است پیش از شروع با تمامی سختی ها و مشکلات کار آشنا شوید. این باعث می شود تا راحت تر با این مشکلات کنار بیایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *