مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار

مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار

مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار کدامند ؟خیلی ها دوست دارند که شغل مشاور را برگزینند، بعضی ها مشاور فنی را ترجیح می دهند و برخی مشاور کسب و کار. گروهی دل در گرو شغل مشاور صنعتی دارند و دسته ای شیفته مشاوره شغلی هستند. شما اگر جزو هر یک از این دسته ها باشید و سوای گرایشی از مشاوره که با آن راحت تر و خوشحال ترید، می بایست یک سلسله مهارت و ویژگی را داشته باشید تا بعنوان یک مشاور در این بازار بشدت رقابتی پذیرفته شوید.

  • مدرک تحصیلی

این عاملی مهم برای شما در شغل مشاوره است. در حقیقت وقتی کارفرما موفقیت های تحصیلی شما را بررسی می کند از توانایی یادگیری و میزان هوش شما اطلاعات مبسوطی را کسب می کند که در تصمیم او برای عقد قرارداد مشاوره با شما تاثیر فوق العاده ای دارد.

بنگاههای مشاوره ای معمولاً از داوطلبان مدرک تحصیلی را می خواهند. بیشتر آنها مشخص نمی کنند که یک کاندیدا باید از کدام رشته باشد ، اما آنها معمولاً انتظارمدارک درجه دوم یا درجه یک دارند. برخی از بنگاههای مشاوره ای با تمرکز بسیار تحلیلی ترجیح می دهند که داوطلبان دارای مدرکی باشند که از نظر ماهیت کمی نظیر مهندسی ، ریاضیات یا علوم کمی باشد. شایان ذکر است که تعدادی از شرکتهای بزرگ مشاوره در حال حاضر الزامات ورود خود را لغو کرده و تأکید بیشتری بر رفتارها و ارزشهای فردی نسبت به مسیرهای سنتی دانشگاهی دارند.

  • تجربه کاری

یکی از مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار داشتن تجربه کاری است. مشاور ایده آل از طرف کارفرمایی که شناخت قبلی در مورد مشاور ندارد کسی است که در زمینه مورد مشاوره یا زمینه های مشابه آن دارای تجربه عملی باشد. فردی که برای مشاوره در یک کارخانه تولید شوینده ها بمنظور بررسی کیفیت نامناسب کالای تولیدی دعوت می شود اگر در زمینه صنایع شیمیایی متخصص باشد اساس کار خود را ظاهرا بربررسی فرمولاسیون تولید یا کنترل رآکتور از لحاظ دما یا بررسی خوردگی دستگاههای خط تولید می گذارد و برای کیفیت بخشی به ماده تولیدی سراغ مشکلات حمل و نقل مواد اولیه درون کارخانه نمی رود اما یک فرد با تجربه که در چنین محیطی کار کرده است احتمال می دهد که در چیدمان خط تولید ممکن است اشتباهی رخ داده باشد و زمان انتقال یک ماده برای اختلاط بیش از حد معمول طول بکشد و بدلیل واکنش سریعتر مواد دیگر، کارائی کاملی در واکنش نداشته باشد. از سویی افراد باتجربه مهارت های ارائه و کار تیمی قویتری ممکن است داشته باشند. مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار فقط به اینها محدود نمی شود.

مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار

مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار

  • رهبری و ابتکار عمل

یک مشاور منهای وسوسه دخالت در امور مدیریتی مشتری که بهیچوجه پیشنهاد نمی شود، باید قدرت مدیریت و رهبری تیم را داشته باشد تا بتواند با چالشی که در رفع مشکل مشتری با آن روبروست گروه را هدایت و راهبری کند.حتی اگر شما به عنوان یک مشاور به طور مداوم با افراد دیگر همکاری می کنید ، مهارتهای رهبری و  توانایی به وجود آوردن ایده های خود و استفاده از  استدلال منطقی یک ضرورت است. شما وظیفه تعمیر یا بهبود جنبه های یک شرکت یا تجارت را بر عهده دارید. مالکان و مدیران به دنبال شما هستند تا به آنها بگویید که برای بهتر شدن شرکتشان چه کاری انجام دهند. شما باید با چشمه ای از ایده های منطقی و مفید وارد هر شغلی شوید و آماده ی مسئولیت پذیری و شروع کار باشید. هیچ عقب نشینیی وجود ندارد.شما تنها فردی هستید که توانایی موفقیت در کار خود را دارید.

  • قدرت ارائه خوب

دستمزد مشاور معمولا رقم قابل توجهی است و کارفرما چنین دستمزدی را به هر کسی نمی دهد. او توقع دارد مشاور به جزئیات علاقه نشان دهد و استانداردهای بالایی را از همان شروع کار رعایت کند، نشان دهد که وظیفه خود را می شناسد، فرم درخواست را با کیفیتی مناسب تایپ کرده و اصول نوشتن را بلد باشد، در مصاحبه خوش لباس و با کفش تمیز و جلا خورده وارد دفتر کارفرما شود و اعتماد بنفس داشته باشد.

  • مشاوره متناسب

صرف اینکه شما اعتماد بنفس داشته باشید باعث استخدام شما بعنوان مشاور نمی شود. از تجربه خود در حل مشکل شرکت های دیگر، بالا بردن میزان عملکرد یک مشتری سابق و موارد مشابه باید بگوئید تا تناسب راه حل ها و شیوه مشاوره شما برای کارفرما روشن شود. اگر تجربه کاری ندارید از دوران کار آموزی یا مشکلاتی که در دانشگاه مواجه شده اید و آن را حل کرده اید بگوئید. در حقیقت شما باید از چالش هایی بگوئید که با آنها روبرو شده اید، از نحوه تشخیص خودتان از مسئله و حل کردن روشمند آن توضیح دهید.

  • آگاهی از کسب و کارها و صنایع مختلف

به طور معمول ، مشاوران وقت خود را صرف کار در بخش ها و صنایع مختلف می کنند. به این ترتیب ، توانایی شما در درک سریع اصول یک صنعت و نحوه عملکرد آن بسیار مهم است. شما می توانید با اطمینان از درک خوب در مورد موضوعات داغ در صنایع مختلف – نه فقط آنهایی که به آنها علاقه مند هستید ، این عمل را انجام دهید. به آخرین اخبار موجود در آن صنعت – حتی اگر متخصص آن نیستید ، ارجاع دهید ، زیرا این امر به شما نشان می دهد که در موضوعات اصلی علاقه مند و به روز هستید.

مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار

مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار

  • ارتباط عادی

ارتباطات برای شغل مشاور مهم است و کلیه شرکتهای مشتری به دنبال شواهدی در مورد مهارتهای ارتباطی کتبی و کلامی شما هستند. این به معنی روشن و مختصر بودن برنامه شما و همچنین میخکوب کردن مصاحبه کننده است. علاوه بر برقراری ارتباط خوب در مصاحبه ، سعی کنید از مواردی که مهارت های ارتباطی خود را به کار گرفته اید به خوبی استفاده کنید.

  • خودشناسی

یکی دیگر از مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار خودشناسی است. خودآگاهی برای شرکتهای مشاوره از اهمیت زیادی برخوردار است ، زیرا این توانایی را برای تأمل در خود و پیشرفت در جهت رفع نقاط ضعف نشان می دهد. احتمالاً در مورد نقاط ضعف خود از شما سؤال شده است ، بنابراین مثالهای خوب و مناسبی برای دستیابی به آنها دارید. به یاد داشته باشید عنوان کردن “من یک کمال گرا هستم” بعید است که موجب ترقی شغلی شما شود. شما همچنین می توانید با تأمل بر آنچه در برخی از حکایات مشترک خود یاد گرفته اید ، خودآگاهی نشان دهید. اگر در مورد تجربه خود در هدایت تیم صحبت می کنید ، توضیحات خود را با این دیدگاه که دفعه دیگر آنچه از آن تجربه آموخته اید را بکار خواهید بست ، توضیحات خود را پایان دهید.

  • کار تیمی

از آنجا که مشاوره یک پروژه گروهی است که یکی از مهمترین مهارتهایی که یک مشاور به آن احتیاج دارد ، توانایی کار خوب با دیگران است. برای اینکه بتوانید مشورت کنید ، باید بتوانید با افراد دیگر همگام شوید ، به آنها گوش دهید ، با آنها صحبت کنید و با سایر افراد رفتار کنید. اگر از ساعتهای طولانی از همکاری لذت نمی برید ، این خط کار برای شما نیست. مهارت های ارتباطی شما  باید موفقیت آمیز باشد.مشاوره شغلی مبتنی بر تیم است و بنابراین توانایی شما در کار خوب در تیمها برای استخدام کنندگان شما از اهمیت واقعی برخوردار است. آنها به دنبال شخصی هستند که بتواند هم به طور مستقل تحت هدایت خودشان ، کار کند ، و همچنین کسی که با حضور در یک تیم ،عملکرد بالا را باعث شود. اطمینان حاصل کنید که چند نمونه از تجربیات تیمی برای دستیابی به آن دارید – خواه یک تیم ورزشی ، یک جامعه یا یک تیم پروژه در دوره دانشجویی شما باشد. در مورد نقشی که بازی کردید و چگونگی مشارکت آن ها صادق باشید. همچنین داشتن یک جفت از تیم های نمونه می تواند مفید باشد ، تا بتوانید به تیمی مراجعه کنید که فکر می کنید به خوبی جواب می دهد. آیا یونایتد فرگوسن است که هیچ بازیکنی از تیم بزرگتر نیست؟ یا شاید این تیم المپیک 2012 باشد که در آن هر فرد مسئولیت موفقیت خود را دارد و همچنین موفقیت جمعی برای تیم است.

  • شخصیت

مشاوران به طور معمول 60 ساعت در هفته کار می کنند و متاسفانه زمان بیشتری را نسبت به دوستان و خانواده خود با همکاران خود می گذرانند. بنابراین ، موسسات مشاوره به دنبال کاندیداهایی هستند که بتوانند با بقیه اعضای تیم به کار خود ادامه دهند ، توانایی برقراری روابط در همه سطوح یک سازمان را دارند و اساساً در دیدار با افراد جدید خوب هستند. داشتن چند علاقه ، یک روش عالی برای شروع گفتگوها است ، بنابراین شرکتهای مشاوره به دنبال شواهدی از علائق خارج از کار شما خواهند بود – این فرصتی است که باید شما نشان دهید که فردی سرگرم کننده و جالب توجه هستید ، و نه فقط مجموعه ای از سوابق تحصیلی و تجربه کاری. اگرچه به یاد داشته باشید ، خود را بیش از حد بزرگ نکنید – اگر می گویید که گلف را دوست دارید ، احتمال دارد که در بعضی از نقاط به بازی دعوت شوید ، پس صادق باشید.علاوه بر اینکه با مردم خوب هستید ، یکی دیگر از کیفیاتی که  برای مشاوره لازم است داشتن یک  شخصیت خدمات محور است. شما باید پاسخگوی تمام نیازهای مشتری خود باشید. شما می توانید در هر کاری که مشورت می کنید عالی باشید ، اما اگر نتوانید آنچه مشتری می خواهد را انجام دهید ، پس وقت خود را و همچنین مشتری خودتان را هدر داده اید. این از مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار است.

  • مانند کارآفرین ها عمل کنید

در شروع کار دانستن پیچیدگی های تجارت و اهمیت روابط مشتری بخش بسیار زیادی از این صنعت است.  شروع کار خود راهی عالی برای یادگیری این جنبه ها از نگاه اول است که به شما در آینده در پروژه های مشاوره واقعی کمک خواهد کرد.

  • قدرت حل مسئله

می توانید مشکل حل کنید ؟ امیدوارم چنین باشد ، زیرا جواب یک سوال برای یک مشاور ممکن است آسان باشد اما اجرای آن همیشه ساده نیست. در برخورد با انواع مختلف کارها با قوانین و خط مشی های مختلف ، بسته به اینکه یک جواب برای یک مشکل تنها جواب باشد ، نه تنها احمقانه بلکه به اشتباه صحیح است. برای پیروزی در کار خود باید به فکر راه حل های زیادی برای حل مشکل باشید.بنگاهها به نامزدهایی احتیاج دارند که بتوانند مشکل را بطور منطقی ساختار دهند و با دادههای موجود ، راه حل منطقی ارائه دهند. آنها همچنین می توانند در جایی که داده ها وجود ندارند ، جواب تخمینی ایجاد کنند.

اکثر بنگاه ها به دنبال فارغ التحصیلانی هستند که دارای تعداد بالایی جواب هستند و می توانند تحلیلی بیاندیشند. این بدان معنا نیست که آنها به ریاضیات پیشرفته احتیاج دارند ، بلکه باید بتوانند محاسبات ساده را به سرعت در ذهن خود بدون ماشین حساب انجام دهند ، و بتوانند پاسخ را “بررسی کنند” تا بدانند که آیا این شرایط منطقی است یا خیر.

هنگامی که کارفرمایان در مورد مهارت های حل مسئله صحبت می کنند ، اغلب به توانایی رسیدگی به شرایط دشوار یا غیر منتظره در محیط کار و همچنین چالش های پیچیده تجارت اشاره می کنند. سازمان ها به افرادی متکی هستند که می توانند هر دو نوع موقعیت را ارزیابی کنند و با آرامش راه حل ها را شناسایی کنند. مهارت حل مسئله صفاتی است که شما را قادر به انجام آن می کند. در حالی که مهارت های حل مسئله توسط کارفرمایان بسیار ارزشمند هستند ، اما در سایر زمینه های زندگی مانند ایجاد روابط و تصمیم گیری روزانه نیز بسیار مفید هستند.

  • مهارت های حل مسئله چیست؟

مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند تا منبع یک مسئله را تعیین کنید و یک راه حل مؤثر پیدا کنید. اگرچه حل مسئله اغلب به عنوان مهارتی جداگانه شناخته می شود ، مهارت های مرتبط دیگری نیز وجود دارد که به این توانایی کمک می کند.

  • گوش دادن فعال
  • تحلیل و بررسی
  • پژوهش
  • خلاقیت
  • ارتباطات
  • قابل اعتماد بودن
  • تصمیم گیری
  • تیم سازی

مهارت های حل مسئله در هر حرفه ای و در هر سطح دارای اهمیت است. در نتیجه ، حل مسئله مؤثر نیز ممکن است نیاز به مهارتهای فنی یا فنی خاص در صنعت داشته باشد. به عنوان مثال ، یک پرستار ثبت نام شده هنگام تعامل با بیماران به مهارت گوش دادن و ارتباطات فعال نیاز دارد ، اما همچنین به دانش فنی مؤثر در رابطه با بیماری ها و داروها نیز نیاز دارد. در بسیاری موارد ، یک پرستار باید بداند که در مورد نیازهای پزشکی بیمار به عنوان بخشی از راه حل ، چه زمانی با پزشک مشورت کند.

  • امکان کار خوب تحت فشار

 کار مشاوره می تواند غیرقابل پیش بینی باشد و غالباً دور از دفتر مشتری صورت می گیرد. این می تواند فشارهایی را بیشتراز نقشهای کاری درصنعت ایجاد کند ، که معمولاً در یک مکان ثابت قرار دارند.

شما تصمیم گرفتید که تمام مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار عالی را داشته باشید. افراد زیادی در زمینه تخصص خود به بنگاههای مشاوره می پیوندند. این آسانترین راه برای داشتن کار مداوم به عنوان مشاور است. یک هشدار برای همه ، شرکت های مشاوره در مصاحبه خیلی سفت و سخت هستند. آنها سؤالات مختلفی راجع به پیشینه شخصی شما ، رفتار گذشته شما می پرسند و به شما مطالعات موردی را می دهند که انتظار دارند شما فوراً آنالیز کرده و جواب های خود را پیدا کنید. رزومه شما باید بی عیب و نقص باشد. شما باید بر مهارت های خود ، سوابق تحصیلی محکم و تمام تجربیاتی که شما را به یک متقاضی ایده آل تبدیل می کند ، تأکید کنید. مهمترین خصوصیاتی که در مصاحبه برای یک شرکت بزرگ ، بزرگ یا کوچک جستجو می شود دانش عملکردی و اشتیاق است.

  • کنجکاوی

از آنجا که مشاوران با مشتریان مختلف کار می کنند ، حس کنجکاوی می تواند به شما در دستیابی به اطلاعات مورد نیاز برای انجام کار خود کمک کند. کنجکاوی شامل پرسیدن سؤال متفکرانه و متمرکز و سپس گوش دادن صادقانه به جوابهاست. همچنین به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه هر یک از مشاغل در چارچوب صنعت خود متناسب است ، و راه هایی که ممکن است یک کسب و کار در نوآوری محصول یا فلسفه خود باشد.

 

  • چگونه می توانم این مهارت ها را توسعه دهم؟

بهترین راه برای نشان دادن این مهارتها ، انجام کارآموزی در شرکتهای مشاوره است . این نشان می دهد که کاندیدا علاقه خاصی به این حرفه دارد در حالی که همزمان توانایی آزمایش را دارد. مهارتهای فنی را می توان از طریق دوره های دانشگاه آموخت و از طریق کارآموزی و شروع کار می توان از آن استفاده کرد. با انجام بررسی موردی مناسب ، می توان تجربه مرتبط با حل مسئله و تفکر منطقی را نیز بدست آورد. در اینجا چند روش برای بهبود مهارت های کلیدی یک مشاور کسب و کار آورده شده است

  1. مشورت با یک مشاور. شما به احتمال زیاد با مشاوران در بسیاری از صنایع آشنا خواهید شد که برخی از مهارتهای مورد نظر برای بهبود شما را نشان می دهند. دریابید که آنها چگونه مهارت های خود را کسب کرده و یک برنامه آموزشی یا مربیگری را در آنجا از آنها بخواهید.

  2. یک دوره مشاوره ببینید. بسیاری از سازمان های حرفه ای دوره های آموزشی را ارائه می دهند که به گواهینامه ها می رسد. برنامه هایی را جستجو کنید که مهارتهای مورد علاقه شما را پوشش می دهد و دریابید که آیا مجوز گرفتن توسط سازمان خاصی می تواند به شما در یافتن مشتری یا فرصت های جدید کمک کند.

  3. قرار گرفتن در معرض کار واقعی خود را افزایش دهید. شما می توانید به جای ماندن در یک نوع مشاوره برای هر شغل ، مشتریان مختلفی را امتحان کنید. هر تجربه جدید شما را در معرض چیزهای مختلف قرار می دهد که می تواند به شما در گسترش پایه دانش کمک کند. شما می توانید بر اساس شناخت بیشترین نقاط قوت خود ، حرفه خود را شکل دهید.

  4. نوشته های خبرگان را مطالعه کنید. بسیاری از مشاوران موفق مقالات علمی ، کتاب ها و گفتگوهای ویدیویی را می نویسند که در مورد چگونگی پیشرفت مهارت های شما صحبت می کنند. کسانی را پیدا کنید که فلسفه و مهارت های آنها با اهداف حرفه ای شما مطابقت دارد و روش ها و توصیه های آنها را مطالعه کنید.

. . .

و سرانجام … متخصص شوید.

2 پاسخ
  1. محمد
    محمد گفته:

    باسلام خلاصه مفید میگم اگه چناچه شرکتی یا نمایندگی دچار اختلال یا کمبود درامد داشته باشه میتوانم با راحل درست مشکل را بر طرف پس از جواب گرفتن از نتیجه نظر خود بیان کنن چون طرهای که من زدم و توان اجرای مالیشو نداشتم بعد از چند سال شروع به تولید ان شده

    پاسخ
    • مدیر سایت
      مدیر سایت گفته:

      سلام برمحمد عزیز. امیدوارم موفق باشید . اعلام آمادگی شما مایه تقدیر است.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *