هنر اتمام فروش - برایان تریسی - خلاصه کتاب

هنر اتمام فروش – برایان تریسی – خلاصه کتاب

هنر اتمام فروش برایان تریسی را بصورت خلاصه در این مقاله بررسی خواهیم کرد. وقتی که کار فروشندگیم را شروع کردم ، روزها سرزده از این دفتر به آن دفتر و عصرها از این خانه به آن خانه می­رفتم و همیشه از پایان معامله می­ترسیدم. هر روز تمام اطلاعاتم را با اشتیاق در اختیار مشتریانم قرار می­دادم و در پایان می­پرسیدم،”بسیار خوب چه تصمیمی می­گیرید؟” مشتری نیز معمولاً جواب می­داد،”اجازه بدهید راجع به آن بیشتر فکر کنم.”

بعدها آموختم معنی این جمله خداحافظی مؤدبانه است و آنها را هرگز دوباره نخواهم دید. خودم را متقاعد کرده بودم که همه مردم این شهر، زمان بیشتری را برای فکر کردن احتیاج دارند و به زودی سیل تماس­های تلفنی خریداران مشتاق به سویم روانه خواهد شد. اما هیچ کس تماسی نگرفت!خیلی فکر کردم تا فهمیدم مشکل کارم کیفیت کالا، قیمت آن،وضعیت بازار و حتی رقبای فروشنده نبود بلکه اشکال از من بود!

در حقیقت ترس من از سؤال نهایی مانع پیشرفت کارم می­شد. روزی تصمیم گرفتم به شکست­هایم خاتمه دهم.دفعه بعد، وقتی مشتری گفت: ،”اجازه بدهید راجع به آن بیشتر فکر کنم و بعداً به شما جواب بدهم.” چیزی گفتم که زندگیم را متحول کرد. در حالیکه قلبم داشت از جا کنده می­شد گفتم:”متاسفانه نمی­توانم دوباره تماس بگیرم”. مشتری که متعجب شده بود گفت:”نمی­توانید؟”در جواب گفتم:” متاسفانه خیر. شما که همه چیز را راجع به کالای من می­دانید، چرا همین الآن تصمیم نمی­گیرید؟”مشتری نگاهی به من انداخت و گفت:” بسیار خوب. اگر فرصت دیگری ندارم، آن را می­خرم”. سپس دسته چکش را بیرون آورد و با خرسندی بهای کالا را پرداخت.

از آن به بعد، در تمام ملاقاتهایم از همان جملات استفاده کردم و همان نتایج حاصل شد.وقتی متوجه شدم که در کمتر از 45 دقیقه 3 فروش داشته ­ام در حالی که فروش هفتگیم 3 بار بود، از خوشحالی در پوست خودم نمی­گنجیدم. در طول یک ماه، رکورد بهترین فروش شرکتمان را بدست آوردم و مدیر فروش شدم! حقوقم دو برابر شد و 32 فروشنده آماتور نیز تحت نظر من کار خود را شروع کردند.

طی سالها آموختم که با دانش مناسب فروش، درآمد ایده­آلتان را نیز کسب خواهید کرد. تمام تکنیک­های این کتاب را مطالعه و به کار بستم و آنها را به بیش از یک میلیون نفر فروشنده آموختم.تنها مانع جدی موفقیت، ناتوانی شما در برانگیختن مشتری به خرید می­باشد! این کتاب یه شما می­آموزد چگونه این مانع را از سر راه خود برداشته و در کار خود موفق شوید.نکته مهم اینست که تمام مهارت­های فروش یاد گرفتنی هستند و با تمرین و ممارست می­توانید فروشنده ماهری شوید. هنر اتمام فروش

چگونه فروشنده بهتری شویم

اگر می­خواهید فروشنده موفقی باشید به درونتان بنگرید. همه چیز از شما شروع می­شود. 80% از موفقیت شما به شخصیت شما بستگی دارد. این موضوع به راحتی و با نگاه کردن به فروشندگانی که در بازار کساد، از فروش بالایی برخوردارند قابل اثبات است.

پیدا کردن آمادگی ذهنی

از نظر ذهنی آماده­تر باشید تا فروشتان چند برابر شود.فروشندگان موفق نیز از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. و این اعتماد به نفس از دوست داشتن و احترام به خود شروع می­شود.خودتان را دوست بدارید در این صورت به دیگران نیز علاق­مند شده و موفق­تر خواهید شد.معمولاً پیشنهاد کسی که حس می­کنیم ما را دوست دارد، از آنکه می­پنداریم ندارد، راحت­تر است و ما ترجیح می­دهیم از افرادی خرید کنیم که نسبت به آنها احساس بهتری داشته باشیم.

مسئول زندگی خود باشید

فروشندگان موفق مسئولیت تمام کارهایشان را به عهده گرفته و عواقب آن را می­پذیرند. هرگز بهانه نمی­آورند و دیگران را نیز سرزنش نمی­کنند. تمام انتقادات و ایرادات را نیز قبول می­کنند.

در یادگیری مصّر باشید

هر چه می­توانید بیاموزید. از هر شغلی که دارید به عنوان فرصتی برای یادگیری مهارت­هایی که در آینده به درد شما می­خورد، استفاده کنید. برای بالا بردن دانش خود حریص باشید. به خاطر داشته باشید که هر مهارت جدیدی که می­آموزید، سرمایه شما در آینده خواهد بود. آنچه امروز دارید حاصل انتخاب­های گذشته شماست! هر چه امروز به آن می­رسید، بستگی به کارهای موفق و نا موفق گذشته ­تان دارد.

برای کار سخت آماده شوید

آنچه فروشندگان موفق و برجسته را از فروشندگان معمولی متمایز می­کند سخت­کوشی آنهاست. در تصریح این جمله به نتیجه آقای توماس استنلی در کتاب ” میلیونرهای خانه بغلی” توجه کنید:”85% از میلیونرهای خود ساخته دلیل و رمز موفقیتشان را سخت­کوشیشان ذکر کرده ­اند”. 

وقتتان را تلف نکنید

فروشندگان معمولی 50% از وفت کاریشان را تلف می­کنند. بر طبق تحقیقات به عمل آمده، آنها دیرتر به محل کارشان رفته، کندتر کار کرده و زودتر محل کارشان را ترک می­کنند و بیشتر وفت کارشان را صرف گپ زدن­ با همکارهایشان، انجام کارهای شخصی، خواندن روزنامه، جستجو در اینترنت و خوردن و آشامیدن می­کنند.

بیشتر سعی کنید

مدت­ها قبل یک شرکت بیمه بزرگ در ماه نوامبر هر سال مسابقه فروش برگزار می­کرد. کسی که می­توانست بیش از 35% میانگین فروش ماهیانه بفروشد برنده می­شد و به عنوان جایزه، 2 هفته به جزایر کارائیب فرستاده می­شد. نوامبر هر سال در طول مسابقه، تمایل به فروش در بین فروشندگان بیشتر می­شد. رقبا شب و روز کار می­کردند تا به آن دو هفته استراحت در جزایر کارائیب برسند.

نکته جالب این بود که فروشندگانی که در طول سال فروش متوسطی داشتند در این 30 روز به فوق ستاره تبدیل می­شدند. یک سال شرکت بیمه تصمیم گرفت برندگان هر سال را بررسی کند. آنها به نتایج شگفت آوری رسیدند:فروشنده­ای که در طول سال، در طی هفته 3 بیمه می­فروخت در ایام مسابقه به طور متوسط 4 بیمه را در طی یک هفته فروخته بود. با کمی زودتر شروع کردن و کمی پرکار بودن، برنده توانسته بود یک بیمه اضافی را در طول  40 تا50 ساعت کار هفتگی به فروش برساند. هنر اتمام فروش

درک متقابل و همدلی را افزایش دهید

فروشندگان موفق حس همدلی بالایی دارند. آنها واقعاً به خریدارانشان توجه می­کنند. دانیل گولمن نویسنده کتاب هوش احساسی مه برای رسیدن به موفقیت EQ یا هوش احساسی از IQ مهمتر است. او هوش احساسی را به عنوان توانایی سازگار بودن با تعداد زیادی از افراد و توجه به افکار، احساسات و حالات آنها تعریف می­کند. او اذعان می­کند که همدلی مهمترین عامل برقراری و حفظ ارتباط با دیگران در خانه و محل کار است. مراقب باشید، دلسوزی با همدلی متفاوت است! در دلسوزی شما تنها اظهار تاسف می­کنید اما در همدلی سعی در رفع مشکل و مساله مورد نظر مشتریتان دارید. هنر اتمام فروش

سوالات خوبی بپرسید و شنونده خوبی باشید

ثابت قدم باشید

به آرامی اما با قاطعیت ثروتمند شوید

خودتان و آنچه عرضه می­کنید را باور کنید

معامله را کش ندهید

پیرمردی به دندانپزشکی قدیمی خود زنگ زد و گفت:”بیل یکی از دندانهایم خراب شده و باید آن را بکشی. هزینه­اش چقدر می­شود؟” دندانپزشک گفت:”بسیارخوب جک، هزینه­اش 80 دلار می­شود.” جک گفت:” اوه، 80 دلار پول زیادی است.کارت چقدرطول می­کشد؟” او گفت:”1 دقیقه ” سپس جک با تعجب گفت :” 80 دلار برای 1 دقیقه؟! نسبت به زمانش زیاد است!” دندانپزشک گفت:” اگر نگران زمان هستی می­توانم تا هر وقت خواستی آن را کش دهم!” هنر اتمام فروش

6 شرط لازم فروش

  1. باید مثبت، مشتاق و علاقه­مند به خاتمه­ ی فروش باشید.
  2. احتیاجات مشتریتان را بشناسید.
  3. مشتری باید متوجه پیشنهاد شما بشود و ارزش محصولتان را درک کند
  4. مشتری باید شما را باور کرده و به شما اعتماد داشته باشد.
  5. مشتری باید از مزایای پیشنهاد شما مطلع شود و نسبت به خرید کالای شما احساس نیاز کند.
  6. محصول باید با نیازهای مشتری هماهنگ بوده و متناسب با احتیاجش باشد و البته بتواند هزینه آن را بپردازد.

ازاصرار بیجا بپرهیزید

قبل از اینکه بتوانید فروشتان را به اتمام برسانید باید راجع به 4 موضوع احساس اطمینان کامل داشته باشید.

  • اول اینکه، مشتری باید آن کالا را بخواهد.
  • دوم، باید واقعاً به آن احتیاج داشته باشد.
  • سوم، قادر به پرداخت هزینه­ ی آن باشد.و
  • آخر اینکه، مشتری باید بتواند از کالای شما بهترین استفاده را بکند.

اگر قبل از اینکه متوجه پاسخ این 4 مورد شوید سفارش بگیرید، در حقیقیت فروش را منتفی کرده ­اید.علامت­های خرید را تشخیص دهیداین علائم به شما زمان پرسیدن سؤال پایانی را نشان می­دهد:

  1. صحبت کردن سریع : مشتری که با شور و اشتیاق حرف­های امیدوار کننده را خیلی سریع به زبان می­آورد یعنی تصمیمش را گرفته و مقاومت درونی اش در هم شکسته است
  2. احساس صمیمیت ناگهانی : ناگهان با شما صمیمی می­شود، به نظر می­رسد آرام­تر شده و از حالت اعتراض آمیز بیرون آمده و شروع به پرسیدن سؤالات شخصی و دوستانه می­کند.
  3. مالیدن چانه : هرگاه هنگام صحبت با مشتری دیدید که او چانه ­اش را می­مالد و فکر می­کند، فوراً صحبت­تان را قطع کنید چون خریدار در خودش فرو رفته و به شما گوش نمیدهد.ساکت باشید! وقتی که دستهای مشتری از چانه­ اش جدا می­شود و سرش را بالا می­آورد و به شما نگاه می­کند، در 99% مواقع یعنی تصمیم به خرید گرفته است!
  4. تغییر درنگرش و طرز برخورد و نحوه گفتار. هنر اتمام فروش

دلایل سختی پایان معامله

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می­دهد چرا تمام کردن معامله مشکل است.

  • اولین آنها ترس طبیعی از “عدم پذیرش” می­باشد. ما از دوران کودکی نسبت به رفتار دیگران حساس هستیم و رضایت و نا رضایتی آن­هابرای ما بسیار مهم است.جالب است بدانید سالانه یک سوم از فروشندگان به دلیل اینکه نمی توانند “نه” بشنوند، کارشان را کنار می­گذارند.
  • دومین دلیل، ترس از عواملی نظیر: شکست، سعی کردن و نتیجه نگرفتن، از دست دادن زمان و اتلاف پول و انرژی صرف شده می­باشد. اگر می­خواهید فروشنده موفقی باشید باید بر این دو ترس غلبه کنید. به قول رالف والدو امرسون”اگر همیشه کاری را انجام دهید که از آن می­ترسید، ترس در شما خواهد مرد”چرا مشتریان خرید نمی­کنند؟ترس از شکست می­تواند دلیل خرید نکردن مشتریان نیز باشد. آنها نیز از خرید اشتباه می­ترسند. ایراد مشتری به منزله نزدیک شدن به مرحله پایانی فروش است. در حقیقت در فروش­های موفق بیشتر از فروش­های ناموفق ایراد گرفته می­شود. پس هر چه ایراد بیشتری بشنوید، احتمال فروش­تان نیز افزایش می­یابد.

اصل ششم

اصل شش می­گوید: در هر فروشی بیشتر از 6 ایراد نمی­بینید. مشتری یکبار و یا نهایتاً دو بار از چیزی ایراد می­گیرد ولی مطمئناً این تعداد به 6 نخواهد رسید.برای این ایرادات لیستی تهیه کنید و دلایل خوبی برای آنها داشته باشید. جواب­هایی که شک مشتری را برطرف کند. اما از او انتقاد نکنید. هنر اتمام فروش

9 ایراد رایجی که باید به آن پاسخ دهید

  1. انتقادات ناگفته اولین نوع انتقادات است. مشتری نگرانی­هایی در دل دارد ولی با شما چیزی نمی­گوید. سرش را به نشان تایید تکان می­دهد و با شما موافقت می­کند ولی برای خرید متقاعد نمی­شود. برای حل این مشکل، اجازه دهید مشتریتان بیشتر صحبت کند. سوالات توضیحی بپرسید. هر چه او بیشتر صحبت کند، احتمال بیشتری وجود دارد که در میان صحبتهایش به شما بگوید چه چیز مانع خریدش می­شود.
  2. بهانه پشت بهانه دومین شکل انتقادات بهانه ­ها هستند. اینها در حقیقت واکنش­های غریزی به پیشنهادات شما هستند. جملاتی نظیر ” از آنچه داریم راضی هستیم، در حال حاضر سرمان شلوغ است و وقت فکر کردن به کالای دیگری را نداریم.” اینها فقط بهانه هستند، نه دلایل اصلی خرید نکردن. فقط سعی کنید خوب گوش کنید و سپس سوال را طور دیگری مطرح کنید. بهترین راه شکستن مقاومت اولیه مشتریان گفتن جملاتی از قبیل ” حق با شماست، ولی بسیاری از افرادی که مثل شما فکر می­کردند،پس از خرید، بهترین مشتریات ما شدند و حالا خرید از ما را به دوستانشان پیشنهاد می­کنند.”
  3. انتقادات مغرضانه شما به عنوان فروشنده قطعاً با افراد زیادی ارتباط دارید و شاید با افراد زیادی نیز برخورد می­کنید که از وضعیتشان ناراضی، ناراحت و حتی عصبانی هستند. آنها عصبانیت­های خود را از محیط خود بر سر شما خالی می­کنند و تمایل دارند به شدت منفی رفتار کنند. آنها از کالای شما انتقاد می­کنند و آنرا با کالای رقبایتان مقایسه می­کنند.احتمالاً از قیمت بالای کالایتان شکایت دارند و شما را زیر سؤال می­برند. در این حالت وظیفه شما اینست که آرامش خود را حفظ کنید و مؤدب باشید و به کار خود ادامه دهید و مطمئن باشید این رفتار شما، او را تحت تاثیر قرار می­دهد. هنر اتمام فروش
  4. درخواست اطلاعات بیشتراین نوع انتقاد از بهترین نوع انتقاد است. چرا که شما کاملاً در رابطه با پاسخ آن مهارت دارید و می­دانید چه پاسخی به او بدهید. از این نوع انتقاد استقبال کنید و مشتری را به خاطر آن تحسین کنید. بعد از پاسخ به انتقاد او از او بپرسید که آیا پاسخ شما قانع کننده بوده است.
  5. انتقادات خود نمایانه بعضی اوقات مشتری می­خواهد به شما نشان دهد که چقدر در رابطه با کالای شما اطلاعاتش زیاد است. او سعی می­کند که از شما سؤالات پیچیده­ تری بپرسد. وقتی این اتفاق افتاد، به آرامی به او پاسخ دهید و به او نشان دهید چقدر تحت تاثیر قرار گرفته­ اید. به او احساس مهم بودن را القا کنید.
  6. کنایه­ ها این اعتراضات روی شخص شما تاکید می­کند. مشتری احتمالاً می­گوید:” به نظر می­رسد که شما کاملاً در کارتان موفق هستید و یا به نظر می­رسد که حسابی از فروشتان پول در می­آورید”. وقتی مشتری زیاد روی شما حساس می­شود یعنی شما زیاد از خود تعریف کرده­اید.سعی کنید بیشتر راجع به مشتری صحبت کنید نه خودتان!
  7. انتقادات واقعی هدف این نوع انتقاد خود کالاست. یعنی مشتری نسبت به کالای شما معترض است. اگر بتوانید پاسخ مناسبی به این نوع سؤالات بدهید مطمئن باشید او از شما خرید خواهد کرد.
  8. مقاومت اولیهاین نوع انتقاد معمولاً در ابتدای ارائه کالاست. به خاطر داشته باشید تا زمانی که پاسخ مناسبی به مشتری ندهید او با گوش بسته به شما گوش می­کند. سعی کنید او را آرام کنید و از او سؤالاتی بپرسید تا متوجه نیاز اصلی او شوید.
  9. آخرین انتقاداتاینها رایجترین نوع این انتقادات می­باشند. در این مرحله با اینکه او در آستانه خرید است اما هنوز شک دارد. سعی کنید او را قانع کنید.

هنر اتمام فروش . هنر اتمام فروش . هنر اتمام فروش . کتابی از برایان تریسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *