کارآفرینی و کارآفرین – تاریخچه، مزایا، انواع، مهارت های لازم و روش های موفقیت

کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟ تاریخچه، مزایا، انواع، مهارت های لازم و روش های موفقیت . اینها همگی مواردی هستند که در این مقاله با آن آشنا خواهیم شد.

کارآفرین کیست ؟

اگربه ویکی‌پدیا مراجعه کنیم، کارآفرین فردی است که یک کسب و کار یا چند کسب و کار را سازماندهی یا اداره می‌کند. یک کارآفرین، فردی است خلاق، نوآور،‌ ریسک‌پذیر و خودمختار با ذهنی باز که مشکلات را شناسایی و حل می‌کند.

ژوزف شومپــیتر، کارآفرین را نیــروی محرکــه اصلی در توسعه اقتصادی می داند و می گوید: نقش کارآفرین، نوآوری است . از دیدگاه وی ارائه کالایی جدید ، ارائه روشی جدید در فرآیند تولید ، گشایش بازاری تازه ، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت و… از فعالیت های کارآفرینان است.

در مجموع می توان گفت کارآفرین کسی است که کسب و کاری را همراه با ریسک و در شرایط عدم اطمینان برای دستیابی به هدفی به منظور کسب سود و یا رشد از طریق فرصت های قابل توجه و فراهم کردن منابع لازم برای تبدیل کردن سرمایه به یک محصول یا خدمت راه اندازی می کند. اگر چه افراد زیادی با ایده های بزرگ به دنیای کسب و کار وارد می شوند، اما اغلب آن ها هرگز به ایده هایشان عمل نمی کنند، در حالی که کارآفرین، یک عمل کننده واقعی است.

کارآفرینی و کارآفرین - تاریخچه، مزایا، انواع، مهارت های لازم  و روش های موفقیت

مي‌توان گفت كارآفرين كسي است كه:

  • كار و اشتغال ايجاد كند.
  • خود اشتغالي و ديگر اشتغالي در سطوح مختلف جامعه ايجاد كند.
  • محصولات يا خدمات جديد به وجود آورد.
  • خلاقيت و نوآوري كاربردي در توسعه خدمات، صنعت و اطلاع رساني داشته باشد.
  • با خطرپذيري، فعاليت‌هاي توليدي و اقتصادي انجام دهد.
  • نيازها را شناسايي و آنها را برآورده سازد.
  • منابع و امكانات را به سوي هدف‌هاي توليدي و تكنيكي هدايت كند.
  • براي تقاضاهاي بالقوه محصول بيافريند (پيش‌بيني در عرضه و تقاضا)
  • ايده خلاق را به ثروت تبديل كند.

انواع کارآفرین

تقسیم‌بندی کارآفرین‌ها در یک طبقه‌بندی مشخص و واضح، کار دشواری است. اما می‌توان این دسته‌بندی را بر مبنای جنبه‌های مختلف انجام داد. برای مثال، «کلارنس دنهوف»، کارآفرین‌ها را بر اساس سطح توسعه اقتصادی طبقه‌بندی نموده است. برخی از محققان نیز، این کار را بر اساس کارکرد و ویژگی‌های کارآفرینان انجام می‌دهند. گفتنی است، در سطوح اولیه توسعه اقتصادی، کارآفرینان تحرک کمتری دارند، اما با توسعه بیشتر، آن‌ها نوآورتر و باانگیزه‌تر می‌شوند.یکی ازمرسوم ترین طبقه‌بندی‌ها به شرح زیر است:

  • کارآفرین کسب‌وکاری «Business Entrepreneurs»:آن‌ها کارآفرین‌هایی هستند که ایده‌ای را برای یک محصول یا خدمت جدید خلق نموده و کسب‌وکاری را برای تجاری‌سازی ایده خود و کسب ثروت به راه می‌اندازند. آن‌ها عامل کلیدی تولید را تغییر داده تا یک فرصت تجاری بالقوه را واقعیت بخشند. ایده ابداعی آن‌ها، می‌تواند به یک شرکت بزرگ و یا یک کسب‌وکار کوچک بدل شود که در حالت دوم، به آن‌ها کارآفرینان کسب‌وکارهای کوچک گفته می‌شود.
  •  کارآفرین بازرگانی «Trading Entrepreneur»:این کارآفرینان، اهداف بازرگانی را مدنظر داشته و به کار تولیدی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. آن‌ها پتانسیل محصول خود را در بازار شناسایی نموده و تقاضا برای آن را در بین خریداران ایجاد می‌نمایند. یک کارآفرین بازرگانی، ممکن است تنها به دنبال تجارت داخلی باشد و یا یک بازار بین‌الملل را هدف قرار دهد.
  • کارآفرین صنعتی «Industrial Entrepreneur»:کارآفرین صنعتی، اساساً تولیدکننده‌ای است که نیازهای مشتریان را شناسایی نموده و محصولات و خدماتی برای برآورده‌سازی آن‌ها تولید می‌کند. این نوع کارآفرین، محصول محور است. برای مثال، می‌توان به راه‌اندازی یک واحد صنعتی برای ایجاد یک محصول در صنایع الکترونیکی، واحدهای نساجی و …. اشاره نمود.
  • کارآفرین سازمانی یا حقوقی «Corporate Entrepreneur»:این کارآفرینان، از مهارت نوآورانه خود در سازمان‌دهی و مدیریت یک کسب‌وکار استفاده می‌کنند. یک کسب‌وکار حقوقی، نوعی سازمان تجاری است که به‌عنوان نهادهای قانونی مجزا فعالیت می‌نماید. از این ‌رو، این کارآفرین فردی است که یک بدنه حقوقی را برنامه‌ریزی نموده، توسعه داده و مدیریت می‌کند.
  • کارآفرین کشاورزی «Agricultural Entrepreneur»:کارآفرینان کشاورزی، افرادی هستند که از طریق مکانیزه کردن، آبیاری و کاربرد فناوری برای تولید محصول، فعالیت‌های کشاورزی را انجام می‌دهند. آن‌ها طیف گسترده‌ای از صنعت کشاورزی را پوشش داده و شامل تمامی مشاغل وابسته به این صنعت می‌شوند.

ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان

دیوید مک کللند از استادان روانشناسی دانشگاه هاروارد آمریکا که اولین بار “نظریه روانشناسی توسعه اقتصادی” را مطرح نمود ، معتقد است که عامل عقب ماندگی اقتصادی در کشور های در حال توسعه مربوط به عدم درک خلاقیت فردی است. بنابر عقیده ایشان با یک برنامه صحیح تعلیم و تربیت می توان روحیه کاری لازم را در جوامع تقویت نمود ، به گونه ای که شرایط لازم برای صنعتی شدن جوامع فراهم آید.

کارلند و همکارانش اهم ویژگیهایی را که در مورد کارآفرینان مورد بررسی واقع و تاُیید شده بودند ، جمع آوری نمودند که اهم آنها عبارتند از:

  • نیاز به توفیق؛

    – تمایل به مخاطره پذیری؛

    – نیاز به استقلال؛

    – کارآفرینان دارای مرکز کنترل درونی هستند؛

    – خلاقیت.

کارآفرینی چیست؟

واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای ” متعهد شدن ” نشاُت گرفته اسـت. کـرزنراز استــادان اقتصاد دانشگاه نیویورک ، کارآفرینی را این گونه تشریح می کند : کارآفرینی یعنی ایجاد سازگاری و هماهنگی متقابل بیشتر در عملیات بازارها.

به عبارت دیگر کارآفرینی فرآینــدی است که منجر به ایجــاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می گردد.و عبارتسـت از فرآینـد ایجـاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصتها.

انگیزه های کارآفرینی

انگیزه، نیروی محرکه ای در افراد است که آنها را به نحوی پیش می راند که بتوانند عمل کنند. انگیزه های کارآفرینی گام های لازم برای تبدیل شدن افراد به کارآفرین است. محققان تحقیقات مختلفی در مورد انگیزه های کارآفرینی انجام داده اند و با عوامل متعددی مواجه شده اند که باعث ایجاد انگیزه برای کارآفرینی می شوند.بسیاری از محققان بر تمام ویژگی های خاصی که کارآفرینان باید در اختیار داشته باشند موافق نیستند. در حقیقت، مواردی ذکر شده است که در آن کارآفرینان موفق، همه ی ویژگی هایی را که از طرف کارشناسان به عنوان کارآفرین موفق شناخته شوند، نداشتند.از این رو، محققان انگیزه هایی را که بر روند کارآفرینی تأثیر می گذارند شناسایی می کنند و به این نتیجه رسیده اند که این روحیه کارآفرینی، تنها نتیجه عمل انسانی نیست، عوامل خارجی مانند اقتصاد، در دسترس بودن سرمایه کسب و کار، رقبا و مقررات دولتی نیز عوامل مهمی در کارآفرینی هستند.

کارآفرینی و کارآفرین - تاریخچه، مزایا، انواع، مهارت های لازم  و روش های موفقیت

انواع کارآفرینی

کارآفرینی نیز با توجه به نحوه کسب و کارهای مختلف فردی و اجتماعی به انواع مختلفی دسته بندی می شوند.

  • کار آفرینی در کسب و کارهای های کوچک:در  ایالات متحده آمریکا بالای 95 درصد از فعالیت های فعال مربوط به کسب و کار  کوچک می باشد، مثل انواع سوپرمارکتها، کارگاه های نجاری، آرایشگاه های  مردانه و زنانه، مشاوره تحصیلی، آژانس های مسافرتی، میوه فروشی و … و در  بیشتر کشورهای دنیا نیز بیشتر کارآفرینان در این حوزه های کوچک فعالیت می  کنند. در این حوزه ها سود کلانی وجود ندارد و بیشتر افراد شاغل، خانواده ها  و افراد همان منطقه هستند. در واقع این کسب و کارهای کوچک به فکر رشد و  درآمد عالی نیستند و نظر هیچ یک از سرمایه داران را به خود جلب نخواهند  کرد.

  • کارآفرینی در استارتاپ های روبه توسعه: فردی  که استارتاپ های توسعه پذیر را تاسیس می کند، از همان ابتدا هدف خود را  برای آینده متمرکز کرده است که بتواند با خلق ایده های جدید دنیا را تغییر  دهد. این گونه استارتاپ ها افرادی را به مجموعه خود راه می دهند که دارای  استعداد فوق العاده بالا باشند و مطمئنا سرمایه گذاران زیادی را نیز به سمت  خود جذب خواهند کرد. بیشتر این استارتاپ های توسعه پذیر در کشورهای توسعه  یافته آمریکا، چین و … می باشد و درصد بسیار کمی نیز در این زمینه فعالیت  می کنند ولی به دلیل داشتن ایده های برتر و مقیاس پذیر سرمایه داران زیادی  با این گروه ها فعالیت می کنند.
  • کارآفرینی در سازمان های بزرگ: کارآفرینی  در شرکت ها و سازمان های بزرگ به مراتب سخت تر از دیگر شرکت ها می باشد.  نباید فکر کرد که چون شرکت بزرگ شده دیگر نیازی به ایده ندارد و می تواند  همیشه درآمد خوبی کسب کند. سلیقه های مشتریان روز به روز عوض می شود و رقیب  های سازمانی زیادی نیز به مرور زمان ظاهر می شوند که شرکت های بزرگ نیز  برای رقابت با آنها نیازمند خلق ایده های جدید و مناسب با سلیقه مشتریان می  باشند و باید به طور پیوسته نوآوری جدید در محصولات خود داشته باشند. برای  حل این مشکلات، سازمان های بزرگ به دنبال شرکت ها و سازمان های خلاق و  نوآور می گردند و تمام سهام آن را می خرند تا دوباره به چرخه سودآوری برسند  و یا خود شرکتهای بزرگ در درون سازمان خود کارآفرینان خلاقی را پرورش می  دهند.
  • کارآفرینی مبتنی بر اینترنت یا کارآفرینی آنلاین: با  گسترش اینترنت و افزایش کسب و کارهای اینترنتی در دنیا، یکی از انواع  کارآفرینی به نام کارآفرینی اینترنتی نیز ایجاد شده است. در واقع تفاوت  اصلی کارآفرینی اینترنتی و بقیه انواع کارآفرینی، در کسب درآمد از طریق وب و  اینترنت می باشد. البته این بدان معنا نیست که باقی کسب و کارها برای فروش  محصولات خود ابدا از اینترنت استفاده نکنند ولی تمرکز اصلی کسب سرمایه در  این کارآفرینی، اینترنت است، یعنی شما می توانید بر اساس ابزارهای سئو و  گوگل آنالیتیکس تمامی فعالیت ها و کسب درآمد از طریق اینترنت را به خوبی  تجزیه و تحلیل کنید ولی در دیگر انواع کارآفرینی که تا حدودی از اینترنت  برای فروش محصولات خود استفاده می کنند چنین ابزاری را استفاده نمی کنید.  مثلا اگر شما فعالیتی در زمینه فروش خواروبار دارید می توانید محصولات خود  را در شبکه های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، تلگرام و … تبلیغ کنید و  این کار به فروش بیشتر شما از طریق اینترنت کمک خواهد کرد ولی تجزیه و  تحلیل خاصی برای این کار وجود ندارد.

مراحل کارآفرینی

کارآفرینی نیز به‌مانند هر اقدام هدفمند دیگری نیازمند طی کردن مراحل خاصی است که این مراحل را به‌طور خلاصه می‌توان به ترتیب زیر بیان کرد: 

  • شناسایی یک فرصت : در این مرحله، کارآفرین با خلاقیت و ذهن بازی که نسبت به ایده‌ها و چالش‌های جدید دارد وجود فرصتی را احساس کرده و بازار موجود برای آن را تصور می‌کند. درواقع، کارآفرین در این مرحله به دنبال نیازها، خواسته‌ها، مشکلات و چالش‌هایی است که تابه‌حال به شکل مناسبی برآورده یا حل نشده‌اند.  
  • تعیین یک چشم‌انداز:کارآفرین در این مرحله با هدف پیدا کردن روش‌های تازه و نوآورانه برای حل مشکل یا ارضای نیاز موجود، با استفاده از تجربه‌های گذشته و خلاقیت خود ایده پردازی می‌کند. سپس از میان همه ایده‌هایی که شکل می‌گیرند، عملی‌ترین و سودآورترین مورد به‌عنوان بهترین ایده انتخاب می‌شود. در اینجا فرصت‌ها و شرایط مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و ارزش محصول یا سرویس مورد نظر، ریسک و امتیازات و فضای رقابت موجود ارزیابی می‌شود. در نهایت، یک چشم‌انداز جامع برای اجرایی کردن ایده مورد نظر شکل می‌گیرد.
  • متقاعد کردن دیگران: کارآفرین در این مرحله به کمک یک بیزینس پلن (Business Plan یا برنامه کسب‌وکار) تلاش می‌کند تا نظر افراد حقیقی و حقوقی مناسب، ازجمله سرمایه‌گذاران، شرکای توانمند و مؤسسات مالی و اعتباری را جلب کند. در نهایت، یک گروه مقدماتی از افرادی که توانایی تبدیل چشم‌انداز به واقعیت را دارند، تشکیل می‌شود. 
  • تأمین منابع مورد نیاز:در این مرحله از کارآفرینی، منابع موردنیاز، ازجمله منابع مالی، اجرایی، نیروی انسانی و اطلاعات لازم تهیه و سازمان‌دهی می‌شود.
  • مرحله اجرایی: پس از تأمین و سازمان‌دهی منابع موردنیاز، نوبت به عملی کردن ایده‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکار می‌رسد. طبیعتاً پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز ایده‌ها به شوق و انگیزه و تلاش مضاعفی نیاز خواهد داشت.  
  • تغییر و تطبیق نظارت، جرح‌وتعدیل و تطبیق با شرایط بازار ازجمله ضرورت‌های انکارناپذیر کارآفرینی است. اجرای تغییرات موردنیاز مستلزم وجود منابع مالی و انعطاف‌پذیری نیروی انسانی خواهد بود و باید از قبل مدنظر قرار داده شده باشد.

تاریخچه کارآفرینی

در اوایل سده شانزدهم میلادی کسانی را که در کار مأموریت نظامی بودند کارآفرین می‌خواندند. پس از آن نیز برای مخاطرات دیگر نیز همین واژه با محدودیتهایی مورد استفاده قرار گرفت. از حدود سال 1700 میلادی به بعد درباره پیمانکاران دولت که دست اندرکار امور عمرانی بودند، از لفظ کارآفرین زیاد استفاده شده است.کارآفرینی و کارآفرین اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و همه مکاتب اقتصادی از قرن شانزدهم میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه‌های خود تشریح کرده‌اند. ژوزف شومپیتر با ارائه نظریه توسعه اقتصادی خود در سال 1934 که همزمان با دوران رکود بزرگ اقتصادی بود، موجب شد تا نظر او در خصوص نقش محوری کارآفرینان در ایجاد سود، مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل وی را «پدر کارآفرینی» لقب داده‌اند. از نظر وی «کارآفرین نیروی محرکه اصلی درتوسعه اقتصادی است » و نقش کارآفرینی عبارت است از «نوآوری یا ایجاد ترکیب های تازه از مواد »کارآفرینی از سوی روانشناسان و جامعه‌شناسان با درک نقش کارآفرینان در اقتصاد و به منظور شناسایی ویژگیها و الگوهای رفتاری آنها با بررسی و تحقیق در خصوص آنان مورد توجه قرار گرفته است .

به طور کلی و با عنایت به موارد اشاره شده در فوق ، سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی را می‌توان به پنج دوره تقسیم نمود:

  • دوره اول ( قرون ۱۵ و ۱۶ میلادی): در این دوره به صاحبان پروژه‌های بزرگ که مسئولیت اجرایی این پروژه‌ها همانند ساخت کلیسا، قلعه ها، ‌تأسیسات نظامی و …. از سوی دولتهای محلی به آنها واگذار گردید، کارآفرین اطلاق می‌شد. در تعاریف این دوره پذیرشِ مخاطره، لحاظ نشده است.
  • دوره دوم ( قرن ۱۷ میلادی): این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی در اروپا بوده و بعد مخاطره پذیری به کارآفرینی اضافه شد. کارآفرین در این دوره شامل افرادی همانند بازرگانان، صنعتگران و دیگر مالکان خصوصی می‌باشد.
  • دوره سوم ( قرون ۱۸و ۱۹ میلادی): در این دوره کارآفرین فردی است که مخاطره می‌کند و سرمایه مورد نیاز خود را از طریق وام تأمین می‌کند، بین کارآفرین و تأمین کننده سرمایه (سرمایه‌گذار) و مدیر کسب و کار در تعاریف این دوره تمایز وجود دارد.
  • دوره چهارم ( دهه‌های میانی قرن بیستم میلادی): در این دوره مفهوم نوآوری شامل خلق محصولی جدید، ایجاد نظام توزیع جدید یا ایجاد ساختار سازمانی جدید به عنوان یک جزء اصلی به تعاریف کارآفرینی اضافه شده است.
  • دوره پنجم، دوران معاصر( از اواخر دهه ۱۹۷۰ تاکنون ): در این دوره همزمان با موج ایجاد کسب و کارهای کوچک و رشد اقتصادی و نیز مشخص شدن نقش کارآفرینی به عنوان تسریع کننده این سازوکار، جلب توجه زیادی به این مفهوم شد و رویکرد چند جانبه به این موضوع صورت گرفت. تا قبل از این دوره اغلب توجه اقتصاددانان به کارآفرینی معطوف بود، اما در این دوره به تدریج روانشناسان، جامعه ‌شناسان و دانشمندان و محققین علوم مدیریت نیز به ابعاد مختلف کارآفرینی و کارآفرینان توجه نموده‌ا‌ند.

مزایای کارآفرینی

شاید بزرگترین امتیاز یک شغل یا حرفه این باشد که انسان از انجام آن ‏احساس ارزشمند بودن و مؤثر بودن داشته باشد. کارآفرینی مسیری است که این احساس ‏رضایتمندی را با خود به همراه دارد و همین حس باعث لذت بخش بودن مسیر با وجود تمام سختی ‏ها خواهد شد. ‏

کارآفرینان برخلاف کارمندان از میزان آزادی عمل بالایی برخوردار هستند. یک کارآفرین خودش ‏پیشرو و رهبر سیستمی است که آن را به وجود آورده است و بنابراین می تواند برای سایر برنامه ‏های زندگی خود مثل تفریحات، مسافرت ها، میهمانی ها و … به صورت کاملاً منعطف تصمیم گیری ‏کند. البته این موضوع به معنای کم کار کردن کارآفرینان نیست. ممکن است فرد کارآفرین بیشتر از ‏سایر پرسنل خود نیز کار کند اما این اختیار را دارد که حجم کاری و ساعت کاری خود را تعیین ‏کند.‏

با توجه به اینکه اکثر کارآفرینان به ‏دنبال رشد و پیشرفت هستند، به دنبال نوآوری و به کارگیری روش های جدید می باشند و همین ‏امر باعث می شود که آن ها همواره به روز باشند و دچار روزمرگی و فرسودگی نشوند. این موضوع ‏یکی از بزرگترین مزایای مسیر کارآفرینی است که این مسیر را لذت بخش می کند.‏

کارآفرینی و کارآفرین - تاریخچه، مزایا، انواع، مهارت های لازم  و روش های موفقیت

به طور میانگین درآمد یک ‏کارآفرین موفق بیش از ۱۰ برابر درآمد یک کارمند است.

مهارت های لازم برای کارآفرینی

  • فرصت‌شناسی از جمله مهارت های کارآفرینی است که بدون آن، نمی‌توان در کارآفرینی موفق شد.
  • مهارت راه‌اندازی و مدیریت کسب و کار نوپا
  • مهارت‌های ارتباطات بین فردی
  • مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه
  • مهارت‌های عملی

راه های موفقیت در کارآفرینی

کارآفرینان افرادی خلاق و متفاوت هستند که با بکارگیری از ابزارهای موجود ، پرورش باورها و اجرایی صحیح بسیاری از ناممکن ها را ممکن و عملی می سازند . اما نکته قابل توجه در این فرایند ، اعتماد به نفس ، انعطاف پذیری ، قدرت خلاقیت ، استفاده بهینه از زمان و مدیریتی کارآمد است که در اغلب افراد کارآفرین به چشم می‌خورد . یکی از ویژگیهای دیگر کارآفرینان ، حس استقلال طلبی و تنوع است . آن‌ها مایلند که خودشان اداره امور را دردست گیرند و آزادی عمل داشته باشند . زیرا رمز خلاقیت متفاوت اندیشیدن است . آنان افرادی دوراندیش هستند ، دیدگاه متفاوتی نسبت به آینده شغلی خویش دارند و رویاهایشان را آرام آرام به حقیقت مبدل می‌کنند .

  • به موفقیت بیندیشید: اهداف و رویاهایتان را از یاد نبرید و بطور مداوم و در هر مرحله آنان را بازیابی کنید . تلقین موفقیت ، نیمی از موفقیت است . مثبت اندیشی تنها یکی از رموز موفقیت است که با اجرای درست آن در تمامی لحظه های زندگی ، حسی اعجاب انگیز و روحیه ای عالی کسب خواهید کرد .
  • اهمیت پیگیری اهداف: سخت کوشی ، پیگیری برنامه های کاری ، بازبینی روند توسعه تولیدات ، ارتباط موثر با کارکنان ، طرحهای توسعه و بهره وری و بسیاری از برنامه ها و اهداف کوتاه و بلند مدتی که تنها خود شما قادر به اجرای آن‌ها هستید ، بخشی از وظایفی هستند که بطور مدام نیازمند پیگیری شما هستند . برخی از کارآفرینان برای بقای کار خود حتی تا 15 ساعت در طول روز به ادامه فعالیت می پردازند و این نشان دهنده اهمیت و حفظ بنیآن‌های حرفه ای است که برایش باید تلاش کرد و زحمت کشید .
  • توسعه :یکی از روشهای موفقیت در کارآفرینی گسترش فضای کاری و تبلیغات است . با آگاهی از اطلاعات ، مشتریان روزبه روز راغب تر ازقبل به سوی شما بازمی گردند . راههای زیادی برای اینکار وجود دارد . درواقع با انتشار اطلاعات به تجارت خود نیز اعتبار می بخشید . خبرنامه ها ، ایمیل و پیامک تاثیری فزاینده برذهن مخاطب ایجاد می کنند. برخی از مدیران در مراسم های مختلف به مشتریانشان کارتهای خرید هدیه می دهند . برخی دیگر نیز با ارائه مقالات و انتشار آن‌ها درمجلات هفتگی و وب سایتهای مختلف نه تنها مهارتها و تواناییهای خودشان را به نمایش می گذارند بلکه از این رسانه برای تبلیغ کالاهای خود استفاده می کنند .
  • تمرکز بر تواناییها:هرکسی تنها قادر به اجرای کارهایی است که درآن رشته و حرفه ، مهارت و استعداد داشته باشد ، بنابراین متناسب با تواناییها و مهارتهایتان باید در رشته مورد نظر فعالیت کنید .
  • هرگز به شکست فکر نکنید !: اعتماد به نفس به دنبال تکرار پیروزی ها و موفقیت ها بدست می آید ، بنابراین سعی کنید تا تعادلی مناسب میان خطرپذیری ها و راهکارهای مطمئن ایجاد کنید . حتی در صحت موفقیت کوچکترین خطرپذیری ها نیز تردید کنید ، هیچگاه بدون الگویی مشخص حرکت نکنید ، شکست تنها مانعی موقت برای رسیدن به پیروزی است ، اما هراندازه که این فاصله طولانی تر باشد ، شکافی عمیقتر میان رویاهای ذهنی و دستیابی به موفقیت ایجاد می کند . اغلب افراد به دلیل ترس از موفق نشدن شکستمی خورند . درواقع شکست مانعی ذهنی است که حس پیروزی را به چالش می کشد و ذهن ، پیرو نگرشی عالمانه یا سطحی نگرانه در تضاد یا تعامل با اصل باورها ، انتخاب خویش را به اجرا می گذارد .
  • طبق طرح و برنامه پیش روید !:طرح برنامه کاری، بازیابی و ارزیابی الگوها ، تنها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که شما براساس سرمایه ، کارمندان ، عوامل محیطی و فضای تجاری ، شاخص هایی مناسب تعریف کرده باشید وآن‌ها را با مشاوره دیگران به مرحله اجرا بگذارید .
  • تلاش مضاعف!:تاکنون زندگی افراد خلاق و موفق را بررسی کرده‌اید؟ مهم‌ترین عامل موفقیت آنان از نظر شما چه چیزهایی هستند؟ با نگاهی اجمالی به روند زندگی بزرگان و افراد مبتکر به این نکته پی می‌برید که آنان در راستای هدف خویش تمام وقت، سرمایه و هنر و تلاش خویش را به کار گرفته‌اند تا پدیده‌ای نوین خلق کنند و آن را به جهان عرضه نمایند. در طول این مسیر همواره موانع و مشکلات را با بردباری تحمل کرده‌اند و لحظه‌ای از هدف خویش و پیمودن مسیر غافل نشده‌اند.
  • جست‌وجوی ایده‌های نوین!:کارآفرین برتر همیشه در جست‌وجوی اهداف، تجربه‌ها، عقاید و راهکارهای نوین است. زیرا با الهام ازاین طرح‌ها، ایده‌های ناب در ذهن وی شکل می‌گیرند و رابطه‌ای عمیق در زمینه‌های مختلف تجاری ایجاد می‌کنند. شاید مطالعه و جست‌وجو در سایت‌های مختلف اینترنتی، آگاهی از اخبار روز جهان، بازخوانی فن‌آوری‌های جدید و ارتباط مداوم با همکاران دیگر، کلیدهای حل این موضوع باشند.
  • نیاز به آموزش!:آموزش، تخصصی‌ترین مبحث در روند بازارهای تجاری و عامل موفقیت یک کارآفرین به حساب می‌آید. افراد با توانایی‌ها و تخصص‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت، گروهی را تشکیل می‌دهند و با افکار متحد طرح‌ها و پروژه‌های گوناگونی را پدید می‌آورند. همان‌طور که می‌دانید، تخصص‌ها هیچ‌گاه کامل نمی‌شوند، بلکه همواره نیاز به آموزش و استفاده از راهبردها و روش‌های جدید برای توسعه و پیشرفت در زمینه‌های مختلف دارند. آموزش امری اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان ابعاد این موضوع و بازتاب‌های فراوان آن را نادیده گرفت. کلاس‌های آموزشی رابط اصلی میان آموزش‌های عالی و بخش صنعتی هستند، هرقدر مهارت افزایش یابد، بهره‌وری و تخصص نیز افزایش می‌یابد.

موانع کارآفرینی در ایران

  • نبود نهادسازی در حوزه کارآفرینی.
  • موضوع باور کارآفرینی است که هنوز این ایمان و اعتقاد به اینکه گره اشتغال کشور از مسیر کارآفرینی حل می‌شود به‌وجود نیامده است
  • فرماندهی مشخصی در حوزه کارآفرینی نداریم.
  • نبود یک قانون جامع کارآفرینی
  • فاکتورهای ملی و گرایش کارآفرینانه :تحقیقات نشان می‌دهند در فرهنگ‌هایی که با ابهام‌گریزی پایین و کم بودن فاصله قدرت شناخته می‌شوند، گرایش کارآفرینانه کاملا به عملکرد شرکت‌ها مرتبط است. با وجود گسترش جهانی‌سازی و افزایش شباهت‌های فرهنگی بین کشورها، هنوز عوامل تاثیرگذار فرهنگی و اقتصاد کلان که می‌توانند بر گرایش کارآفرینانه اثرگذار باشند، در کشورهای مختلف بسیار گوناگونند. در کشور ما به دلیل متزلزل بودن شرایط اقتصادی و نیز پیچیده بودن فرآیندهای قانونی و کاغذبازی‌های مکرر، شرایط مبهم برای شروع و آینده کسب‌وکارها بالا است و گریز از آن بالاتر.
  • زمینه‌های فرهنگی و شکاف جنسیتی: تحقیقات نشان می‌دهد زمینه‌های فرهنگی می‌توانند رویکردها و مقاصد کارآفرینانه را شکل دهند. مثلا ویژگی‌های قومیتی و نژادی یکی از این زمینه‌های فرهنگی است. هنجارهای ناآشکار، آداب و رسوم اجتماعی و فاکتورهای فرهنگی بر انتخاب نوع شغل و اینکه فرد بخواهد کارمند باشد یا خودش کسب‌وکاری را راه‌اندازی کند، تاثیرگذار است. بعلاوه در همه فرهنگ‌ها (طبق مطالعه راشل شینار و اولویر گیاکامین در مجله ET&P در سال ۲۰۱۲ که سه کشور چین، بلژیک و آمریکا را به‌عنوان سه فرهنگ متفاوت بررسی کرده‌اند)، زنان عنوان کرده‌اند که از حمایت کافی برای کارآفرینی برخوردار نیستند و تقریبا در هیچ فرهنگی شکاف جنسیتی از این نظر تفاوتی ندارد. 

مشاوره کارآفرینی

مشاوران صاحب دارایی  ارزشمندی هستند که بسیاری از مدیران تازه کار آن را ندارند و آن تجربه است! کارشناسان و متخصصین مشاوره کسب و کار با توجه به بینش دقیق و کاملی که از بازار کار دارند و تجربیاتی که طی سالیان دراز از نمونه های کارآفرینی به دست آوردند و شناختی که نسبت به روند تغییرات بازار دارند، میتوانند راهنمایان خوبی برای راه اندازی کسب و کار شما باشند. گروه مشاوه کسب و کار کلید متخصصان مورد نیاز در زمینه های اقتصاد و بازاریابی را به کار گرفته تا با نگاهی جامع و به روز مسیر پرتلاطم کارآفرینان جهت تصمیم گیری برای شروع یک کسب و کار و مدیریت آن را هموارتر کنند و هزینه تصمیمات را به حداقل ممکن برسانند. 

خدماتی که مشاوران کارآفرینی می توانند به کارآفرینان ارائه دهند عبارتند از:

  • تهیه طرح توجیهی کسب و کار (بیزنس پلن) برای دریافت وام و تسهیلات
  • ارائه مشاوره راه اندازی و استقرار کسب و کارها
  • ارائه مشاوره برای تاسیس کسب و کارهای خانگی
  • ارائه مشاوره برای کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی
  • ارائه مشاوره برای تاسیس کسب و کارهای بین المللی
  • ارائه مشاوره برای کارآفرینی روستایی
  • توسعه کسب و کارهای نوپا و باسابقه
  • برنامه ریزی استراتژیک تاسیس کسب و کار جدید
  • ایده یابی و پالایش ایده های کارآفرینانه
  • مشاوره R&D توسعه کسب و کار
  • تهیه و طراحی مدل کسب و کار (Business Model)
  • اجرای پروژه های کارآفرینانه ناحیه ای، منطقه ای، استانی، ملی و فراملی
  • تدوین برنامه بازاریابی برای کسب‌ و کار نوپا
  • تجاری سازی ایده های خلاق و تبدیل آنها به محصول یا خدمت نهایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *