5 مرحله مشاوره

5 مرحله مشاوره

5 مرحله مشاوره توسط استوارت ریدر . آخرین ویرایش توسط Marios Alexandrou .

کتاب مشاوره بی عیب و نقص نوشته پیتر بلوک نشان می دهد که پیروی از 5 مرحله مشخص برای مشاوره می تواند به شما در موفقیت در تلاشهای مشاوره ای خود کمک کند. در اینجا خلاصه ای از مراحل مختلف ارائه شده است. البته اگر با اینها موافق باشید ، واقعاً باید خرید کتاب را در برنامه خودتان قرار دهید.

مراحل مشاوره

1. ورود و انعقاد قرارداد

5 مرحله مشاوره

اولین مرحله از 5 مرحله مشاوره به تماس اولیه با مشتری در مورد پروژه می پردازد. اگر مستقل هستید ، به طور مستقیم با مشتری بالقوه ملاقات می کنید. اگر از طریق استخدام کننده ای مشغول به کار هستید ، در این مرحله به نقش خود به عنوان مصاحبه کننده باید فکر کنید. وظایف عبارتند از:

  • تنظیم اولین جلسه.
  • بررسی اینکه مشکل چیست.
  • تعیین اینکه آیا شما مشاور مناسب این کار هستید یا خیر.
  • لیست انتظارات مشتری.
  • آنچه انتظار دارید را مشخص کنید.
  • فهمیدن چگونگی شروع کار.

در این مرحله مشتری مهارتهای شرکتهای مشاور را آزمایش می کند و شرکت در صورت توانایی این پروژه را قبول می کند. این مرحله اساساً شامل مشتری می شود که جزئیاتی راجع به پروژه مورد نیاز ارائه می دهد و شرکت مشاور می داند که آیا می تواند پروژه را بگیرد یا خیر.هر دو طرف از انتظاراتی که از یکدیگر دارند مطلع می شوند، اولین قدم در مورد شکستن یخ و تشخیص اینکه آیا می توان رابطه کاری بین شرکت و مشتری برقرار کرد.

وقتی مشاوران در مورد مشکلات خود صحبت می کنند ، نتیجه گیری آنها معمولاً این است که این پروژه در مرحله پیمانکاری اولیه معیوب بوده است. پس حواستان به این مرحله باشد.

2- جمع آوری داده ها و تشخیص

5 مرحله مشاوره

مراحل مشاوره با جمع آوری داده ادامه می یابد. مشاوران باید احساس خودشان را نسبت به مشکل مطرح کنند. این ممکن است مفیدترین کاری باشد که انجام می دهند. آنها همچنین برای کمک به مشتری در انجام همان کار نیاز به مهارت دارند. این نکته مهمی است که مشاوران با درک و برداشت خودشان ازمشکل مطلع شوند. برخی این مرحله را جایی می دانند که مشاور بیشترین ارزش را داراست. از این مرحله ، مشاور باید بداند که چه کسی در کشف مشکل شرکت خواهد کرد. از چه روشهایی استفاده خواهد شد و چه نوع داده ای باید جمع آوری شود و چقدر طول خواهد کشید.

اگرچه اطلاعات زیادی در مرحله اول جمع آوری شده است ، مرحله دوم شامل شرکت مشاوره ای است که در مورد مشتری تحقیقاتی انجام داده و جزئیات بیشتری کسب کند.از اطلاعاتی که توسط این شرکت جمع آوری شده است ، دو طرف به بحث در مورد مراحل مورد نیاز و چگونگی پیشبرد پروژه می پردازند.

اگر از طریق آژانس مشورت می کنید ، احتمالاً قبلاً برای این مورد استخدام شده اید. اگر اینطور نیست ، خطر کار به صورت رایگان شما را تهدید می کند، بنابراین مراقب باشید.

3. بازخورد و تصمیم گیری برای اقدام

5 مرحله مشاوره

یکی از5 مرحله مشاوره جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده هاست که باید به روشی گزارش شود. مشاور همیشه در این موقعیت است که می تواند حجم زیادی از داده ها را به تعداد قابل توجهی از موضوعات کاهش دهد. همچنین مشاور در مورد چگونگی مشارکت دادن مشتری در فرآیند تجزیه و تحلیل اطلاعات گزینه هایی در اختیار دارد. این مرحله واقعاً همان چیزی است که بسیاری از مردم آن را برنامه ریزی می نامند: وشامل تعیین اهداف نهایی برای پروژه و انتخاب بهترین مراحل اقدام یا تغییر است.

به عنوان یک مشاور ، باید یافته های خود از مرحله 2 را گزارش کنید. نکته اصلی اینجاست که کوهی از اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید را تا سرحد امکان کاهش دهید تا بتواند مدیریت و درک شود.

مشاورباید تصمیم بگیرد که چگونه مشتری را در روند تحلیل اطلاعات درگیر کند. در ارائه بازخورد به یک سازمان ، همیشه مقاومت در برابر داده ها وجود دارد (در صورت پرداختن به موضوعات مهم) وباید برای مقابله و مقاومت آماده باشید. هرچه پروژه از سطح بالاتری برخوردار باشد ، مقاومت بیشتری نیز خواهید داشت. مشاور قبل از اتخاذ تصمیم مناسب در مورد چگونگی اقدام باید از پس این مقاومت برآید. این مرحله تقریباً همان چیزی است که دیگران آن را مرحله برنامه ریزی می نامند و شامل تعیین اهداف پروژه و انتخاب بهترین اقدامات عملی است.

4. پیاده سازی

مرحله چهارم از 5 مرحله مشاوره پیاده سازی است. این مرحله شامل انجام هر آنچه که قبلاً تصمیم گرفته شده بود و اجرای راه حل تصمیم گرفته شده است. غالباً ، اجرای آن به عهده سازمان قرار می گیرد ، اما گاهی اوقات مشاور نیز عمیقاً درگیر تلاش ها خواهد بود.

برخی از پروژه ها با یک رویداد آموزشی شروع می شوند. باید یک سری جلسات برگزار شود تا تغییراتی ایجاد شود. ممکن است نیاز به یک نشست کلی باشد تا بخش های مختلف سازمان در کنار هم قرار گیرندو یک مشکل را برطرف کنند. ممکن است یک جلسه آموزشی باشد. در این موارد ، مشاور معمولاً درگیر کارهای طراحی نسبتاً پیچیده در اجرای جلسه یا جلسات آموزشی خواهد شد.

5- گسترش ، بازگردانی یا خاتمه

5 مرحله مشاوره

آخرین مرحله مشاوره از 5 مرحله مشاوره با ارزیابی رویداد اصلی آغاز می شود. پس از آن تصمیم در مورد گسترش روند کار به بخش بزرگتر سازمان گرفته می شود. گاهی اوقات هنوز زمانی نگذشته است که برخی اتفاقات در اجرای این مسئله رخ می دهد که تصویری روشن از مشکل واقعی پدیدار می شود. در این حالت فرآیند بازگردانی و یک قرارداد جدید مورد بحث قرار می گیرد. اگر اجرا همراه با موفقیت بزرگی بود یا با یک شکست همراه شد ، ممکن است خاتمه کار این پروژه باشد. گزینه های زیادی برای پایان دادن به روابط وجود دارد و باید خاتمه بخش مهمی از پروسه مشاوره در نظر گرفته شود. اگر به خوبی انجام شود ، می تواند یک تجربه یادگیری مهم را برای مشتری و مشاور فراهم کند ، و همچنین درب را برای کارهای بعدی با سازمان باز نگه دارد.

5 مرحله مشاوره

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *